Annons

Canon eos 60D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin Lo

Medlem
Hej!
Jag har en canon eos 450d just nu men funderar på att ev. uppgradera mig. Jag har tittat på 60d eller 7d, vilken skulle ni ta? Varför? Ni som har erfarenhet får mycket gärna tipsa mig. Jag blir mycket tacksam för era åsikter :)

MVH
Malin
 
Bl a bättre iso, hastighet, mer möjligheter, inställningar osv. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag vill liksom byta upp mig, få mer kamera ...
 
Jag äger både 7D och 60D. Båda är fina kameror men till 95% så är det 7D jag använder. Den har snabbheten i AF som jag önskar till fågel- och djurfoto, bättre buffert och känns (tycker jag) mer gedigen. Det är min favoritkamera helt enkelt. 60D är aningen plastigare om man bryr sig om sådant, mindre, och långsammare, men har bättre skärm (vikbar är jag inte så imponerad av men kvaliten), möjlighet att ställa högsta auto-iso m.m. som jag gärna hade haft på 7D också. Mindre RAW-konvertering kan också göras i kameran, vilket kan vara fint ibland.

Bildmässigt är de likvärdiga tycker jag, så det är väl en smaksak vad man vill ha. Kläm lite på de och se...
 
Det kan nog bara du svara på.

Jag valde mellan 60D och 7D och tog den billigare 60D, lägger hellre pengarna på bra gluggar.

Autofokusen kan vara lite långsam, antar att 7D är snabbare men det vet jag inte. Fokuspunkterna är färre på 60D, men jag fotar oftast genom att fokusera med mittpunkten och sedan flytta kameran till det utsnitt jag söker.

Den vinklingsbara skärmen använder jag faktiskt mycket, väldigt användbar vid grodperspektiv, makro och när man sträcker ut armen för att nå (antingen in i något eller över huvudet). Nu när jag vant mig vid att ha den så vill jag inte vara utan.
 
Jag har gått från 20, 30, 40, 50D till 7D. Anledningen var att reglagen var liknande på alla dessa kameror, vilket gör att jag snabbt kan göra inställningar, mer eller mindre i sömnen.

7D är en enligt mig snäppet bättre kamera, utgår bara från mina erfarenheter vid fotografering av sport.

Hej!
Jag har en canon eos 450d just nu men funderar på att ev. uppgradera mig. Jag har tittat på 60d eller 7d, vilken skulle ni ta? Varför? Ni som har erfarenhet får mycket gärna tipsa mig. Jag blir mycket tacksam för era åsikter :)

MVH
Malin
 
Jag valde nyligen 60D. Egentligen var 7D inte aktuell alls, eftersom en avgörande sak för mig var att 60D tar SD-kort. Då kan jag enkelt stoppa i kortet i tvn, mediaspelaren, och datorn för att se korten.

Det jag inte gillar med 60D är att P-läget och filmningsläget är i var sin ände av inställningsratten på ovansidan. Det blir ett jäkla rattande när man vill filma, och ta kort omväxlande. Hade gärna haft valmöjligheterna som 7D har, den är enklare i det fallet. Men som sagt, avgörande var att fasa ut CF-korten helt.
 
Tack för ...

alla era åsikter och tankar. Tror nog att jag har bestämt mig, men ska fundera lite till :)
Tack än en gång!
MVH
Malin
 
"Man kan inte ta kort på dagens älg med morgondagens kamera" stod det i tidningen Foto en gång på 1970-talet när man diskuterade hur länge man skulle vänta på nya kameramodeller. Det stämmer ju fortfarande.
 
"Man kan inte ta kort på dagens älg med morgondagens kamera" stod det i tidningen Foto en gång på 1970-talet när man diskuterade hur länge man skulle vänta på nya kameramodeller. Det stämmer ju fortfarande.

Bra citat som gäller det mesta och framförallt inom data och elektronik skulle jag tro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.