Advertisement
ANNONS
Annons

Canon eos 600d vs nikon d5100

Produkter
(logga in för att koppla)

Peppe 73

Medlem
Hej på er!

Är ny på detta forum och nu önskar jag lite köpråd.
Ska köpa min första systemkamera och har sorterat ut dessa 2.
Har inte tänkt lägga mig på en högre nivå än detta, då jag tror att jag inte kommer att bli en bättre fotograf med en dyrare eller proffsigare kamera. Jag kommer att fota mest djur o natur men även lite porträtt. när det gäller djur så blir det så småningom en fråga om större objektiv, så jag undrar också vilken av kamerorna som har mest objektiv att tillgå??

Tacksam för svar

MvH Peppe

För att göra en lång historia kort så är d5100 bättre på allt förutom video. Du har precis lika mycket tillgång till bra objektiv till båda.

Möjligen med den lilla brasklappen att Canon nog har bättre utbud på telezoomar i överkomlig prisklass.

Per.

Visst om man ska upp på dyrgriparna, håller man sig till zoomarna nikons egna 70/300 vr eller canons egna 70/300 is så är det ju samma pris som gäller, och där är nikons variant än trevligare. Men visst saknar jag något som 70/200 f4 L is i nikons sortiment.

Tack för svaren!

Ja det blir nog en 5100 var inne lite mer på den också. Ska köpa denna o ge mig ut å fota allt jag kan, men när det kommer till ett telezoom! vad kan vara ett bra köp för att fota djur på lite längre håll??
Är inte så hemma på vad jag ska titta på vad gäller objektiven. kan någon förklara vad t,ex 70/300 står för?? Det jag har förstått är att 300 inte har med zommen att göra eller?

Peppe

Tack för svaren!

Ja det blir nog en 5100 var inne lite mer på den också. Ska köpa denna o ge mig ut å fota allt jag kan, men när det kommer till ett telezoom! vad kan vara ett bra köp för att fota djur på lite längre håll??
Är inte så hemma på vad jag ska titta på vad gäller objektiven. kan någon förklara vad t,ex 70/300 står för?? Det jag har förstått är att 300 inte har med zommen att göra eller?

Peppe

70 - 300, inte 70/300. Det är brännvidden i mm, det man varierar då man "zoomar". Ju längre brännvidd, desto mer kikarverkan.

Nikon 70-300 VR är ett utmärkt och prisvärt telezoomobjektiv. Köp gärna ett sådant.

Per.

PS: Innan du frågar: "VR" betyder bildstabilisering; hindrar att bilderna blir suddiga pga att du skakar när du tar bilden.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto