Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att du sitter hemma med en Commodore 64 (Världens mest sålda dator LOL ) om du går efter dessa argument. Hör ofta dessa argument "Vi har sålt mycket/mest ......" det argumentet struntar jag i om de sålt en eller en miljard.

Även fastän nu kameran inte är "gjord för video" som någon nämnde så är det ett rent självmord att släppa en kamera med lika eller sämre specifikationer. Det har gått nästa 3 år sedan 5dmkiii släppes.

Väldigt intressant att döda kamera för videofolket, ingen som håller på med video kommer köpa denna skiten. Till och med 5dmkii kunde man körd ML och få hörlursutgång. Om det skulle kunna få till en riktigt bra bildkvalité så kanske någon är intresserad i klass med Canons CXXX serie, Sony F3, BM.

Ingen Commodore64 men jag hade en Donkey Kong med dubbelskärm.

Normalt är jag inte en john-följare men när det kommer till kamerasystem värderar jag tyvärr en hög marknadsandel ganska högt. Jag skulle inte köpt på mig så mycket kameragrejer som jag gjort om inte systemet som helhet hade en stor användarskara.

Även fastän nu kameran inte är "gjord för video" som någon nämnde så är det ett rent självmord att släppa en kamera med lika eller sämre specifikationer. Det har gått nästa 3 år sedan 5dmkiii släppes.

Väldigt intressant att döda kamera för videofolket, ingen som håller på med video kommer köpa denna skiten..

Du verkar nästan ta kameralanseringen personligt? Vänta och se hur denna modell kommer göra succé hos den tänkta målgruppen. Och du summerar det bra; ingen som håller på med video kommer sannolikt köpa den. Korrekt...såvida dom inte av någon anledning vill ha en bra och osedvanligt högupplöst stillbildskamera.

Väldigt intressant att döda kamera för videofolket, ingen som håller på med video kommer köpa denna skiten.

Canon 5Ds är, som namnet klargör, en nischprodukt för fotografer som vill ha mycket hög upplösning (och är beredda att betala för det) och i första hand jobbar under kontrollerade former. För den som jobbar med reportage, video eller sport finns mer prisvärda kameror.

Canon 5Ds är, som namnet klargör, en nischprodukt för fotografer som vill ha mycket hög upplösning (och är beredda att betala för det) och i första hand jobbar under kontrollerade former. För den som jobbar med reportage, video eller sport finns mer prisvärda kameror.

D810 får väl anses extremt mycket mer prisvärd om man skulle köpa in sig i ett system. Jag kan acceptera att man inte förbättrat vissa funktioner men när man tar bort en av de bästa uppgraderingarna mellan MKii och Mkiii hörlursuttaget. Då kan man verkligen undrar vad som händer.

Jag tar det inte personligt, Canon har varit nere för räkning sedan år tillbaka.
http://blog.planet5d.com/2015/02/canons-50-6-megapixel-5ds-aims-to-claim-photogs-but-not-filmmakers/

Rubriken här säger samma sak som jag skriver.

Hur 5Ds kommer att sälja på riktigt vet varken du, jag eller Canon. Jag vet däremot med fullständig säkerhet att de räknar med att sälja så många så att det är lönt att börja tillverka dom. Show-off faktorn är väl lite inblandad också.

Att komma på en spec som gör alla glada på ett prylforum däremot är omöjligt och kommer aldrig att ske.

Korrekt, ingen vet hur den kommer sälja...än.

Du har också rätt i att Canon givetvis räknar med att denna modellen kommer sälja bra eftersom de har satt den i produktion. Det är här jag menar att de nog inte tänkt efter ordentligt, åtminstone inte tillräckligt. Att inte, efter dessa år, kunna presentera en kamera med teknik (läs: DR) som åtminstone kommer jämnsides med t ex Nikon är i mitt tycke bedrövligt. Sannolikt beror det på tjurskallighet, som nämnts tidigare i tråden. Då lyssnar man inte på sina användare.

Till sist så anser jag Fotosidan vara mer än bara ett "prylforum". Många duktiga fotografer här som absolut representerar den tilltänkta målgruppen för denna kameran.

Snabb utläsning av data från sensorn ökar bruset. Det finns en motsättning mellan att designa en sensor som är bra för stillbild och att designa en sensor som är bra för video. Det går inte att göra en sensor (med kringelektronik) som är bäst på båda.

visst gör det det, det är en fråga om hur kamera modeller krockar med varandra, speciellt vad det gäller hos Canon och deras rena video kameror och video i SLR kamerorna
hög upplösning betyder mindre pixlar och att skippa en hel del av upplösningen / sensor rader för video, detta påverkar bla rolling shutter effect och resultatet.
hur detta kan göras beror på tillverkaren och utläsningen av sensorerna, ett antal sensor linjer sedan nerskalade till 1080p. D810 har en betydligt bättre video återgivning än tex 5dmk3 vad det gäller detaljer
Vad det gäller konsument kameror och video så har idag Panasonic, Sony, Samsung och Nikon ett försprång.

Ja, vill man videofilma med en Canon så finns ju EOS-1DC och Cinema-EOS-kamerorna.

Nere för räkning? På vilket sätt?

Dom hänger inte med prismässigt och bildkvalitetsmässigt , så enkelt är det när Panasonic, Sony mfl presenterar video lösningar till mycket lägre pris och prestanda

Visst, men av någon anledning så verkar det vara viktigt för en del att videofilma med just en Canon.

Pris/prestanda-mässigt så vore inte Canon mitt förstaval för video.

Att Canon inte har "brytt" sig om video delen i sin 50Mp kamera beror på att det är förenat med stora utläsniingssvårigheter. Det optimala vore i så fall att använda en annorlunda utformad sensor med mindre antal pixlar/rader och dess utläsning, men då hade vi ju inte fått en kamera med 50Mp upplösning

Samsung NX1 kör 120bps i 1080p och det är ju en systemkamera.

Bra tips att kolla upp! Den släpptes visst för ett par månader sedan?

Synd med lite brist på objektivsidan bara, särskilt när det gäller vädertätade alternativ. Och sedan är frågan hur väl h265 håller.

(För jag har inget benhårt krav på just 50 megapixlar.)

Även om man struntar i videodelen så är ju 5Ds inte något speciellt i jämförelse med konkurrensen, t ex D800/D810. Det enda den har är högre upplösning och vad jag förstår så är inte heller den så mycket större om man räknar linjärt (18%).

Att inte kunna komma upp i minst samma standard som konkurrensen vad det gäller DR utan att istället ligga kvar på samma nivå som de låg på när 5D3 släpptes för tre år sedan, det måste väl betecknas som ett misslyckande?

Även om man struntar i videodelen så är ju 5Ds inte något speciellt i jämförelse med konkurrensen, t ex D800/D810. Det enda den har är högre upplösning och vad jag förstår så är inte heller den så mycket större om man räknar linjärt (18%).

Att inte kunna komma upp i minst samma standard som konkurrensen vad det gäller DR utan att istället ligga kvar på samma nivå som de låg på när 5D3 släpptes för tre år sedan, det måste väl betecknas som ett misslyckande?

Here we go again. Visst är jag också besviken på att Canonn inte stoppade in en Sony sensor. Hade gärna det bästa av allt. Nu blev det inte så.

Fast detta med DR görs verkligen till en för stor fråga.
En gång i tiden hade vi diafilm. Då fick man fota när ljuset var snällt. Alltså morgon och kväll eller när det var lite molnigt. Då hade vi ungefär ett DR på 5-6 steg.
Med negativ färgfilm blev det någonstans runt 8-9 steg och med svartvitt kunde man komma upp strax över 10.
Så 12 steg är inte så illa. Det räcker för det mesta. Den bandning som fanns i 5DMKII var ett värre problem. Detta har Canon löst.
Hur bra denna kamera är vet vi ännu inte. Det får vi reda på när de första fotograferna får sina kameror och börja rapportera in i olika forum om sina erfarenheter från verkligheten.

Så det känns lite omoget och förhastat att såga en kamera som ingen av oss hållit i än mindre fotat med.

Canon har ganska tydligt förklarat vilka de ser som målgrupp för denna kamera. Den som inte fattar detta utan tror att det är någon form av allroundkamera som 5DMKIII har läst på dåligt eller har svårt att fatta budskapet.

@Mats Alm

Det är väl hyfsat ointressant i denna diskussionen hur det var för länge sedan, eller hur? Tidigare släppte bilar ut mer avgaser än vad de gör nu men den nya Volvon släpper ut massor men det är inget större bekymmer för det var värre förr.

Jag håller helt och hållet med dig om att vi vet inte så mycket om kameran än, det får vi ju reda på först när de börjar säljas och användarrapporterna börjar trilla in. Tills dess så hålls ju diskussionen helt och hållet utifrån tillgänglig info och det är väl ok, eller?

Canon har beskrivit målgruppen, ja. Även för denna kan jag tycka att ett större spann av DR är en fördel. Oavsett så kan man ju knappast berömma Canon för att inte ha lyckats komma ikapp t ex Nikon på detta området, och då talar vi om vad de hade lyckats åstadkomma redan för tre år sedan.

Vi kan väl sedan bespara oss de nedlåtande ordvalen.

Jämförelsen är lite halt. Om jag kör en modern bil som släpper ut mer avgaser än andra moderna bilar så påverkar det både dig och mig. Om jag fotograferar med en modern kamera som har sämre dynamik än andra moderna kameror så påverkar det bara mig.

Det är ju så pass välordnat att det finns flera konkurrerande kameratillverkare så man måste inte köpa en usel Canon när man kan köpa t.ex. en finfin Sony eller en toppenbra Nikon.

Huruvida kameran är ett misslyckande från Canon återstår att se. Det visar sig ett bra tag efter att kameran har börjat säljas om Canon gör vinst på den eller inte.

Ja, bättre dynamik är sällan en nackdel, men det är ju fullt möjligt att de flesta i målgruppen för den här kameran brukar fotografera under kontrollerade förhållanden så att de aldrig kommer att behöva tänja på gränserna för dynamiken.

Vi får väl se. Jag ingår inte i målgruppen och kommer garanterat inte att köpa en EOS 5DS(R), men jag är ändå lite nyfiken på hur kameran kommer att prestera, så därför hänger jag kvar i den här tråden.

Senast ändrad:
Jämförelsen är lite halt. Om jag kör en modern bil som släpper ut mer avgaser än andra moderna bilar så påverkar det både dig och mig. Om jag fotograferar med en modern kamera som har sämre dynamik än andra moderna kameror så påverkar det bara mig.

Det jag skrev kanske inte var tydligt nog, då det endast var tänkt att illustrera att en sådan tillbakablick inte var intressant i sammanhanget. Hur pass exakt jämförelsen var spelar inte så stor roll, bara att poängen gick fram. Dock verkar det ju ha misslyckats.

Det är ju så pass välordnat att det finns flera konkurrerande kameratillverkare så man måste inte köpa en usel Canon när man kan köpa t.ex. en finfin Sony eller en toppenbra Nikon.

Lite jobbigt om man med Canon sitter på en objektivpark för sexsiffriga belopp, eller hur?

Huruvida kameran är ett misslyckande från Canon återstår att se. Det visar sig ett bra tag efter att kameran har börjat säljas om Canon gör vinst på den eller inte.

Här håller jag helt och hållet med dig.

Lite jobbigt om man med Canon sitter på en objektivpark för sexsiffriga belopp, eller hur?
Nej, egentligen inte. Man kan fortsätta att fotografera med den kamera man redan har. Man tar rimligen inte sämre bilder med den idag än i går (snarare tvärtom eftersom man får mer vana och erfarenhet med tiden).

Om man t.ex. har en EOS 5DIII och tycker att den har brister vars åtgärdande skulle underlätta fotograferandet så får man nog ha lite tålamod och vänta på efterföljaren till den kameran, och inte drabbas av melankoli för att det har kommit en annan kamera som inte passar ens fotograferande.

Har det gått dåligt för 5D mk3 trots nikons d800/d800E/d810
Det går väl stadigt bra för dom ändå

Nu har du snurrat till det.

Jämförelsen var mellan 5Ds och D800/D810 gällande DR. Inte gällande 5D3 och D800/D810, den skillnaden kan ju inte Canon göra något åt då det är befintliga "äldre" kameror. Inte heller kan kunderna som vill/behöver köra Canon göra något åt det då ingen annan motsvarande eller bättre kamera finns tillgänglig än.

Nej, egentligen inte. Man kan fortsätta att fotografera med den kamera man redan har. Man tar rimligen inte sämre bilder med den idag än i går (snarare tvärtom eftersom man får mer vana och erfarenhet med tiden).

Det var också ett synsätt :)

"Köp inte Canons nya kamera för du kan ju ta bra foton med den du redan har".

Om man t.ex. har en EOS 5DIII och tycker att den har brister vars åtgärdande skulle underlätta fotograferandet så får man nog ha lite tålamod och vänta på efterföljaren till den kameran, och inte drabbas av melankoli för att det har kommit en annan kamera som inte passar ens fotograferande.

Det håller jag med dig om men de åsikter jag yttrar är att Canon borde ha kunnat leverera en sensor med bättre DR på dessa åren som de har haft på sig att utveckla (eller bestämma sig för att köpa från annan tillverkare) sedan de släppte t ex 5D3. Det är nu istället tre år av...inte mycket utveckling på området.

Men du menar att de struntar i att leverera denna kapaciteten här och istället väljer att presentera den i en kommande 5D4?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar