Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte detta en kamera som oxå har till uppgift att positioner Canon som varumärke?
Man leder nu pixel ligan och har petat ned Nikon till en andraplats
att den här kameran är strategiskt viktig för Canon snarare än hur många ex de kommer att sälja av den
Om den blir känd som en värstingkamera så kan man sedan använda sig av det i marknadsföring av andra kameror, exv när mark 2 kommer på 6D kan man säga saker som "lånat xxx teknik från 5D" osv alltså att övriga kunder som är en större kundgrupp får en känsla av att få del av den senaste tekniken utan att behöva betala för det?

jag tänker lite på en annan tråd som var uppe här på forumet för några månader sedan där TS frågade/hävdade att Canon var på väg utför pga att man inte hade tillräckligt moderna produkter i framkant och med den här nya kameran bevisar man sas att man ligger i framkant

bara en tanke jag fått nu efter att ha läst på lite om kameran och alla inlägg här
Ola

Canon ligger i framkant vad det gäller mycket, men visar återigen att sensorer inte tillhör det området
Sony har sedan länge en 54Mp sensor byggd på Exmor, den får vi nog snart se i en Sony / Nikon

Samma pixel egenskaper som 7dmk2 och brantare färgfilter för att få en högre färgnoggrannhet vilket betyder samma dynamiska omfång som 7Dmk2 samt förutsättningarna att fotografera i högre iso är sämre.

Westfall såg inte glad ut

http://www.dpreview.com/articles/5215097585/interview-canon-s-chuck-westfall-on-eos-5ds-and-5dsr
Han säljer inte in kameran till stora massan direkt , hehe.
Låter som man ska låta bli att uppdatera om man har en MkIII om man inte håller på med landskapsfoto.
OT: Så sjukt fint de hade frejmat intervjun! Luftigt ala 80´s. ;)

Pixel schmixel, boring uppdatering! Vid högre upplösning måste ju objektiven också leverera. Bara att tjacka nya objektiv också! :) Hade hellre set en MF kamera från Canon.
Man kommer nog att se en förbättring med de flesta objektiv.

Men som sagt så är det nischkameror. Det lär inte vara speciellt många som behöver så många pixlar.

Tack för länk till USA. Min dröm om slow motion är krossad, så då får jag ta en frisk funderare på vilken kamera jag ska satsa på.

Finns det något hinder för slow motion och utbytbar optik? Slow motion finns ju på jämförelsevis billiga kameror (mindre än 5 000:) med fast optik.

Undvik att vänta och hoppas på en Slow motion funktion i en sådan kamera! Det är inget jag skulle väntat på, även om jag inte skulle klaga på en sådan funktion. Jag hade hellre hyrt en passande kamera för Slow motion till min produktion.

Oerhört misslyckande att inte kunna komma ikapp med DR efter all den tid som har förflutit sedan t ex D800.

Det enda användningsområdet som 5Ds kan komma till extra nytta i är ju om man ska trycka på väldigt stor yta.

Oerhört misslyckande att inte kunna komma ikapp med DR efter all den tid som har förflutit sedan t ex D800.

Det enda användningsområdet som 5Ds kan komma till extra nytta i är ju om man ska trycka på väldigt stor yta.

jag ser det som en tjurighet, klamra sig fast vid en gammal utläsning av sensor data med lång analog väg inklusive förstärkningssteg

det finns redan i 6D och 7dmk2, men jämförelsevis med exmor så skiljer det fortfarande 2 steg eller mer på bas iso

Ofta spelar det givetvis ingen roll. DR på 12 räcker långt. Fast ibland gör det inte det.
I de lägena gör det stor skillnad.
Att Canon tjurskalligt håller fast vid att de måste tillverka sensorn själv gör mig upprörd. Det är alltid bra att kunna använda den leverantör som kan bidra med det bästa alternativet. Oavsett om den är intern eller extern.
Hade denna sensorn kommit från Sony hade säkert 5Ds R varit den världens bästa kameran för en del av oss. Själv hade jag ställt mig på kö för att få kameran tidigt. Nu får vi fler pixlar igen men ingen förbättring av utläsning eller DR.
Jag kommer avvakta och se vad de första fotograferna säger som får kameran i sina händer.
Det är tveksamt om dessa extra pixlar skulle ge mig något överhuvudtaget.

Magnus ni får gärna ta en bild med 5DMKIII och en med 5Ds R och skriva ut dessa i 70X100 cm och göra en blindtest om någon kan avgöra vilken kamera som tagit vilken utskrift.

Magnus ni får gärna ta en bild med 5DMKIII och en med 5Ds R och skriva ut dessa i 70X100 cm och göra en blindtest om någon kan avgöra vilken kamera som tagit vilken utskrift.

Kollade på två A3+ utskrifter idag och man kunde se skillnad mellan 5DsR och 5Ds eftersom de har olika karaktär. R ger krispigare bilder rakt ut ur kameran.

Kollade på två A3+ utskrifter idag och man kunde se skillnad mellan 5DsR och 5Ds eftersom de har olika karaktär. R ger krispigare bilder rakt ut ur kameran.

Nu pratar du förmodiigen jpg. Samt det är klart att AA eller inte spelar roll.
Fast om man använder RAW och själv kan redigera bilderna optimalt från sina förutsättningar är jag inte säker på resultatet blir så självklart.
Har som du vet testat H5D 50C och samma motiv taget med 5DMKIII.
På skärmen kan jag se skillnaden. Klart Hasselblad vinner på upplösningen och en betydligt bättre optik. Bara objektivet på kameran kostar som 3 5DMKIII med 24-105.
Fast när jag skrev ut bilderna på den skrivare jag då hade, en Epson R3000 kunde man bara skönja en skillnad när man la näsan i bilden. Ändå har då Hasselblbad då också en mängd fördelar som Canon inte har. 16-bitars färgdjup, Individuellt intrimmad sensor mm.

Så jag skulle bli väldigt tacksam om ni gjorde en blindtest för att se om man ser en skillnad i 70x100 cm. Om båda bilderna optimeras var för sig och man använder LR och dess interpolering som är väldigt bra.
Jag misstänker många skulle vilja se en sådan test innan man trycker på köp knappen.
Vi som köper kameror för att det skall ge oss en konkurrensfördel vill ju också se att de levererar det på ett sätt som kunderna uppfattar.

Senast ändrad:

Magnus, hur upplever du det förbättrade färgfiltret? Är det brantare så som det spekulerats om tidigare? Svårt att säga så här tidigt kanske.

Det vore sjukt intressant om du kunde lägga upp någon råfil eller två i dagsljus, nått vardagligt motiv om det finns? Så man kunde ladda ner och dra lite i filerna.

Can it be done?

jag ser det som en tjurighet, klamra sig fast vid en gammal utläsning av sensor data med lång analog väg inklusive förstärkningssteg

Det är väl helt styrt av ekonomi (som all affärsverksamhet). Canon räknar helt enkelt inte med att kunna tjäna in en investering i ny sensortillverkningsteknik, och att köpa in sensorer har nackdelen att man inte kan använda en egen design (kanske). Köper man sensorer istället för att använda den egna sensorfabriken så får man heller inte lika bra avkastning på investeringen i sagda fabrik.

Den dag Canon märker (eller räknar ut i förväg) att det inte går att tjäna pengar på kameror med egentillverkade sensorer så kommer de givetvis att göra något åt det.

Det skulle förvåna mig. Mycket.

Ryktena hade rätt! Men som du sett av mina tidigare inlägg så har jag varit föga imponerad av dom. Av samma anledning är jag inte speciellt imponerad av de nya kamerorna heller.

Du var inne på de nya kamerornas fördomsfulla objektivkrav och där håller jag med dej. Skulle jag köpa en 5Ds R så skulle jag inte behöva byta ett endaste objektiv fast inget av de objektiv jag har håller absolut toppklass i skärpa. Gränsen för vad dagens normala objektiv förmår upplösa ligger nånstans kring 200 Mpx FF.

Hur långt räcker då 50 Mpx om man ska betrakta en utskrift på 30 cm håll? Jo, det räcker till en utskrift på 50 x 75 cm. Vill man göra en utskrift på 60 x 90 cm och betrakta den på 30 cm håll så behövs 70 Mpx.

Canon ligger i framkant vad det gäller mycket, men visar återigen att sensorer inte tillhör det området
Sony har sedan länge en 54Mp sensor byggd på Exmor, den får vi nog snart se i en Sony / Nikon

Påverkas det dynamiska omfånget negativt i takt med att antalet pixlar ökar på samma sätt som bruset ökar? Eller är det helt och hållet kopplat till utläsningen?

I en intervju nämner Canon att det dynamiska omfånget på nya 50 Mpixaren är likvärdigt med 5D Mark 3 som ju har runt 20 Mpix. En besvikelse för många. Men har det krävts ny teknik för att behålla detta omfång på 50 MP? Eller om jag formulerar om frågan; Finns det möjlighet till ett bättre DR om Canon gör en mindre version av denna sensor på säg...24-30 Mpix i en kommande 5D Mark 4 t ex?

Påverkas det dynamiska omfånget negativt i takt med att antalet pixlar ökar på samma sätt som bruset ökar? Eller är det helt och hållet kopplat till utläsningen?

I en intervju nämner Canon att det dynamiska omfånget på nya 50 Mpixaren är likvärdigt med 5D Mark 3 som ju har runt 20 Mpix. En besvikelse för många. Men har det krävts ny teknik för att behålla detta omfång på 50 MP? Eller om jag formulerar om frågan; Finns det möjlighet till ett bättre DR om Canon gör en mindre version av denna sensor på säg...24-30 Mpix i en kommande 5D Mark 4 t ex?

det är utläsningsbruset som styr det dynamiska omfånget , på bas iso är det två variabler signal och brus, antal elektroner som kan tömmas vid en så nära full laddning som möjligt FWC, som du säkert har sett så har tex d800E FWC 55000e och ett läsbrus på 5,2 e att jämföra med 5dmk3 som har FWC 70000e vid full laddning men ett utläsningsbrus på 35e, alltså 7 gånger så högt utläsningsbrus som D800. Mindre och fler pixlar ökar inte bruset men minskar FWC , signalstyrkan
Får Canon ner sitt utläsningsbrus så skulle Canon också ha samma dynamiska omfång som Nikon/Sony/Panasonic mfl, själva sensorn är lika bra som de andra vilket visades med 7dmk2 som har en verkningsgrad på 59%, nu påverkas också verkningsgraden av att 7dmk2 har tunnare färgfilter än den senare 5DS som sägs vara mer optimerad för 55= 5500K, dagsljus, blixtljus men då kräver det ett mindre ljusgenomsläppligt färgfilter
Vi vet inte vad för färgfilter som sitter på 5ds men om det skulle vara samma färgfilter som i 7Dmk2 så kan man få ca 0.5 steg bättre dynamiskt omfång från 5ds jämfört med 7dmk2 och om bilden presenteras likt DXO i en storlek av 8Mp

En 5dmk3 är optimerad för blandljus, lägre K-tal och där färgnoggrannheten är inte lika viktig som i vitt ljus. Eller en 5dmk3 är därför mer optimerad för högre iso

Vid högre iso så spelar inte den kapacitet som kallas FWC stor roll=antal elektroner innan utläsning, här spelar verkningsgrad mycket större roll .

Varför Canon har garderat sig med ett iso omfång som på pappret kan ses som snålt beror nog på att ett annat färgfilter finns i 5dS jämfört med 7Dmk2 samt att ses bilderna i 100 % så ser 5ds mycket mer brusig ut, räknas bildfilen ner till 7dmk2 bildfilsstorlek så garanterar jag att 5ds bildfil ser mycket bättre ut än den från 7dmk2 på högre iso och även i jämförelse med 5dmk3 bildfilsstorlek

Senast ändrad:
Den dag Canon märker (eller räknar ut i förväg) att det inte går att tjäna pengar på kameror med egentillverkade sensorer så kommer de givetvis att göra något åt det.

Det finns andra tillverkare som varit inne på att köpa Sonys sensorer men avstått på grund av prislappen. Det gäller trots allt att tjäna pengar på det man säljer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar