snap01
Aktiv medlem
Inte för att säga emot dig i just denna sak, för jag tror att det ligger mycket i att Canon blev stora (iaf en gång i tiden) med just deras överlägsna AF ibland sportfotografer, men det sagt; Canon är överlägset marknadsledande totalt sätt - inom alla områden (förutom spegellöst ILC och MF kanske då).
En stor total marknadsdominans gör det då naturligt att de även kommer att per statistik dominera även alla sub-kategorier (som standard iaf).
Dessutom; bara för att Ford eller Toyota säljer mer bilar och är överlägset marknadsledande, emot tex Mercedes, BMW och Audio, så betyder inte det att de automatiskt har bättre prestanda eller teknik i sina bilar.
Säger faktiskt inte så mycket alls - och därav att det inte är ett argument som är relevant för att bevisa en eller annan egenskap.
Sedan har du dessutom en viss konservatism och tröghet på området, och det gäller (tro det eller ej) även yrkesfotografer.
Man fotar med det som man är van vid och alltid gjort (i många fall).
Både pga känslomässig och historisk konservatism i vissa fall, men även pga rationella orsaker. Det finns flera rationella orsaker som tex att man känner väl och har god kunskap om vissa system, men även den tidigare diskuterade inlåsningseffekten av att man redan är tungt investerad i ett visst ekosystem.
Tror ingen PRO fotograf använder en kamera som inte har en AF som fungerar bra speciellt om man fotar sport eller natur. Du får ingen mer chans o om man lever på fotot så har man inte råd med missade bilder o ett byte är inte speciellt dyrt jag själv körde både Canon o nikon,samtidigt i 4 år pga är du på,uppdrag måste du ända ha dubbelt av det viktiga o då kunde jag lika gärna köra bägge märkena.
Jag föredrog nikon för interiör pga bättre vidvinklar o bättre blixtegenskaper sedan föredrog Jag Canon för utomhus på stränder,reportage osv. Det är lättare komma med omdömen om kameror om man haft dom o jobbar med dom man upptäcker brister o fördelar lättare då. Sedan finns det mängder med tyckare som läser tester på nätet o kollar bilder där o VET allt om kameran då.