...
ge mig en länk till en vederhäftig AF uppmätning och jämförelse.
En uppmätbar sådan och som vi alla kan verifiera genom att upprepa försöken.
Jag gillar fakta och det bör väl även ni göra
Frågan är hur en sådan mätning skall gå till.
AF-prestanda är beroende av så många olika faktorer att jag har väldigt svårt att se att man kan mäta detta på ett sätt som blir både rättvisande och trovärdigt.
Dels så skiljer sig AF-prestandan en hel del mellan olika hus, även från en och samma tillverkare.
För det andra så skiljer sig det en hel del mellan olika objektiv på ett och samma hus.
Ovanpå detta hänger mycket på vilka inställningar du har i kameran.
Vad det gäller just detta så skiljer sig inställningsmöjligheterna rejält mellan olika kameror.
Därtill så har det stor betydelse vad det är du fotograferar.
Så länge vi snackar regelbundna rörelser i jämn hastighet så blir det ju relativt "lätt" att mäta AF.
Men det är ju också något som ställer låga krav på utrustningen.
Det som ställer verkliga krav på AF är ju sånt som vi sportfotografer håller på med.
Snabba rörelser, som ändrar både tempo och rörelseriktning. Utan att det går att förutse.
Tänk dig att du står i fotobåset på en hockeymatch, där motivet inte bara byter tempo och hastighet.
Dessutom så kommer det spelare eller domare mellan dig och motivet.
Ibland vill du att kameran ska fokusera om snabbast möjligt.
Andra gånger vill du att kameran ska hålla kvar fokus på motivet.
Vad det gäller sportfoto så är det faktiskt så att olika inställningar fungerar olika bra för olika fotografer. Detta då det delvis är personligt hur man arbetar under en match/tävling.
Ovanpå detta så lämpar sig olika inställningar bäst för olika sporter.
Alla dessa parametrar gör att även om du mäter hur AF beter sig för ett specifikt ändamål.
Så får du problem med att det inte blir rättvisande för hur AF beter sig för ett annat ändamål.