Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
OK. Tyckte väl att det var lite märkligt att råfilerna skulle finnas öppet för nedladdning

Varför skulle det var märkligt? Är bättre att vara öppen än att försöka dölja någonting. ML lägger upp saker i beta och låter användarna komma med åsikter. Om kameran nu hade varit helt top och slagit allt som redan finns så hade de knappat något att dölja men nu?

Inga kameratillverkare jag känner till släpper råfiler för allmän nedladdning innan kameran är färdig. Vad ML pysslar med har knappast med saken att göra, eftersom de inte tillverkar kameror och såvitt jag vet inte är på något sätt officiellt stödda av Canon.

Inga kameratillverkare jag känner till släpper råfiler för allmän nedladdning innan kameran är färdig. Vad ML pysslar med har knappast med saken att göra, eftersom de inte tillverkar kameror och såvitt jag vet inte är på något sätt officiellt stödda av Canon.

Axiom, har tex gjort det. Men de jobbar lite mer modernare än Canon.

Försöker Canon mörka någonting?

Blir extremt intressant att se test på dessa två nya canonkameror. Är lite Canons sista chans för många.

Försöker Canon mörka någonting?

Med tanke på att Canon inte brukar lägga ut råfiler innan kamerorna
är klara så verkar det bara vara "business as usual".

Det som skiljer sig mot normalt är att Canon låter en del testa 5Ds och 5DsR i jpg-läge trots att det är flera månader till säljstart. Det kanske kan tolkas som att det är en viktig modell för Canon (trots att de kallar den för en nisch-produkt).

Vilka "många" tänker du på då?

Det är samma tongångar som när några fotografer bytte från Canon till nikon på Scanpix tiden då hade tydligen tåget gått för Canon enligt domedags (hat canon gruppen ) Och vad hände ? Några få bytte o Canon är fortfarande störst, går bra som företag.

Dom som inte har Canon är oftast dom som har mest problem med nya kameror från dom alltid något fel trots att dom aldrig använt dom. Väx upp det är en kamera ( ett märke) vad som passar bäst är upp till var och en men en sak är säker det kommer gå alldeles utmärkt att leva som PRO även med nya Canon.

För mig så funkade jobben lika bra med Canon som nikon bägge är kompetenta märken på PRO sidan jag rankar canon högre på objektiv men trivs bra med nikon eftersom dom oftast funkar utan större problem.

Vissa lider av av Mac sjuka alltid fel på den bara utseende ,dyr osv PC bäst trots virus jämnt o ständigt ingen driftsäkerhet i samma grupp sitter oftast Canon haters alltså måste dom lida av minderhets komplex.

Botemedlet köp nya Canon så botar ni era problem själv kör jag vidare med nikon;)

Nästa Generation blir steget mot framtidens sensorkeknik som leder oss vidare mot under mirakel som gör oss till fotografer. Ser framemot Nikon 1 sensorer för FF och MP på 100 miljoner små DR och med Noise fria pixlar. Snabba processorer för action bilder inom sport o landskap där grönskan lyser med sin fantastiska färgrikedom av äkta kulör nyans.

Godnatt6t /Lennart Erik Edlund D800E äger.

Sannolikt är Canons nya FF-modeller riktigt bra. Känns lite tråkigt dock att tråden håller på att bli en VS-dito innan kamerorna ens är rejält provade.

Det som känns intressantast för mig är om Canon lyckats bra med sensorerna vad gäller DR.

//Lennart

Sannolikt är Canons nya FF-modeller riktigt bra. Känns lite tråkigt dock att tråden håller på att bli en VS-dito innan kamerorna ens är rejält provade.

Det som känns intressantast för mig är om Canon lyckats bra med sensorerna vad gäller DR.

//Lennart

eftersom Canon fortsätter med sin utläsning av signal och använder en längre analog signalväg som också alstrar mer brus runt basiso så skall det mycket till för att DR skall förbättras hos Canon
Normaliserad till en 8Mp bild så kommer kameran att ha ca 2/3 steg mer DR än 5dmk3 och förhoppningsvis avsaknad av bandning ,och resultat likt 6D och 7dmk2 vad det gäller utläsningsnivåerna

eftersom Canon fortsätter med sin utläsning av signal och använder en längre analog signalväg som också alstrar mer brus runt basiso så skall det mycket till för att DR skall förbättras hos Canon
Normaliserad till en 8Mp bild så kommer kameran att ha ca 2/3 steg mer DR än 5dmk3 och förhoppningsvis avsaknad av bandning ,och resultat likt 6D och 7dmk2 vad det gäller utläsningsnivåerna

Innebär alltså enbart en smärre förbättring än vad min gamla 5DMkII presterade vid basiso. D v s relativt högt grundbrus även vid basiso om jag förstått det hela rätt?

Det var en av orsakerna till att jag bytte till kameror med Sonys sensorer.

Hur som helst ska det bli intressant att se rawfilerna från 5Ds/5Ds R.

5DS/r får ungefär samma DR som 5D Mark 3 - det är bekräftat av Canon själva. Användare rapporterar dock om prydligare filer (säkrare färgåtergivning och skuggor som svarar bättre i behandlingen) så i praktiken lär bildkvalitén vara bättre än tidigare. Förväntar mig dock inget annat, så som man gått ut med dessa kameror.

Ang DR så finns en chans (rykte än så länge) att kommande sensorer bestyckas med dubbel utläsning, ungefär som Magic Lanterns hack där man nyttjar olika ISO i samma exponering. Fast här blir det sannolikt mer förfinat på sensor- och bildprocessornivå och inte bara en mjukvaruhack. Det blir väl i sådana fall lite konstgjord andning på nuvarande tillverkningsprocess, men om det funkar så ptja....why not.

Jag är tämligen övertygad om att 5D mark 4 kommer få ett steg bättre DR, alla sträcker armarna i luften och skriker "Yaay!" (alt "fanimej på tiden").

Sen, när allt lagt sig, kommer något nytt att gnälla på :). Utveckling är kul!

De flesta som håller på med video har lämnat 5D:n
Påståenden av den typen ser man alltsomoftast, men sällan backas de upp av vederhäftig statistik.

https://www.youtube.com/watch?v=loOC87Ni4x8

5D- ligger riktigt långt efter det och inte blev det bättre med 5Ds/r

Sony A7s är antagligen en bättre videokamera än Canon EOS 5D Mk III, men det betyder inte nödvändigtvis att de två nya 50-megapixelkamerorna från Canon är "Canons sista chans för många". Det är nog troligare att de nya kamerorna kommer att tilltala stillbildsfotografer än videofilmare.

De flesta som håller på med video har lämnat 5D:n

https://www.youtube.com/watch?v=loOC87Ni4x8

5D- ligger riktigt långt efter det och inte blev det bättre med 5Ds/r
5D III är den billigaste kameran med den sensorstorleken som man kan filma 1920x1080 i råformat med. Det går att filma i högre upplösning än så, men då under begränsad tid. Den går även att utöka till 14 stopp i dynamik. Vill man ha samma kontroll på video som när man fotar är det 5D III som gäller om man vill komma billigt undan. Nästa pris om man ska ha samma sensorstorlek och råformat ligger väl på mer än 100kkr? 5dr är intressant i avseendet Cfast.

Senast ändrad:
5D III är den billigaste kameran med den sensorstorleken som man kan filma 1920x1080 i råformat med. Det går att filma i högre upplösning än så, men då under begränsad tid. Den går även att utöka till 14 stopp i dynamik. Vill man ha samma kontroll på video som när man fotar är det 5D III som gäller om man vill komma billigt undan. Nästa pris om man ska ha samma sensorstorlek och råformat ligger väl på mer än 100kkr? 5dr är intressant i avseendet Cfast.

Helt sant att du kan filma råformat med ML men det är också mycket begräsat.

Men A7s är långt mycket bättre bildkvalitet i standard h264 1080p dessutom kan du spela in i 4K med shogun, visst den kostar 20k men den möjligheten har du inte på 5d:n. Dessutom har du 60fps på 1080p.

Det är bara att inse 5DIII är omsprungen på alla sätt av andra tillverkare. Finns ingen anledning att köpa 5D för video idag.

5dr är ännu sämre på video och ML finns inte och den har bara SD och CF inte CFAST.

Det är samma tongångar som när några fotografer bytte från Canon till nikon på Scanpix tiden då hade tydligen tåget gått för Canon enligt domedags (hat canon gruppen ) Och vad hände ? Några få bytte o Canon är fortfarande störst, går bra som företag.

Dom som inte har Canon är oftast dom som har mest problem med nya kameror från dom alltid något fel trots att dom aldrig använt dom. Väx upp det är en kamera ( ett märke) vad som passar bäst är upp till var och en men en sak är säker det kommer gå alldeles utmärkt att leva som PRO även med nya Canon.

För mig så funkade jobben lika bra med Canon som nikon bägge är kompetenta märken på PRO sidan jag rankar canon högre på objektiv men trivs bra med nikon eftersom dom oftast funkar utan större problem.

Vissa lider av av Mac sjuka alltid fel på den bara utseende ,dyr osv PC bäst trots virus jämnt o ständigt ingen driftsäkerhet i samma grupp sitter oftast Canon haters alltså måste dom lida av minderhets komplex.

Botemedlet köp nya Canon så botar ni era problem själv kör jag vidare med nikon;)

du snackar, det är en jävla skillnad mellan de sensorer som tillverkas av Panasonic, Sony, Aptina, Samsung och de gamla Canon sensorerna som Canon fortsättningsvis säljer på sitt goda namn, en sensor framtagen 2004

Canon sitter på en gammal produktionslinje och vet inte vad column ADC är, eller back light sensorer deras utläsning är mil efter de andra med en gammal analog utläsning, sedan kan du hänvisa till försäljningsuppgifter etc, men fysiska lagar kommer även ifatt ett bolag som Canon som vilar på gamla meriter och som har de sämsta sensorerna från APS till 24x36 jämfört med andra
det är bara att gå till DXO sensor ratings http://www.dxomark.com/Cameras/Ratings så förstår du hur långt efter Canon ligger idag
Att sedan Canon säljer beror mer på ett inarbetat varumärke, fakta är att de just nu ligger långt efter många andra vad det gäller sensorer vilket är ett stort problem, och det största problemet heter DR på basiso, att sedan deras sensors även får smisk i högre iso är också ett trauma

så kom ner på jorden och förstå att det finns en uppsjö av sensortillvekare som ligger långt framför Canon teknologi

Senast ändrad:
Vad det gäller objektiv så finns det både för Canon och Nikon andra tillverkare som presterar bättre objektiv än vad de gör själva. Zeiss, Tamron, Sigma mfl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar