bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Rawfilerna är borta på Canons begäran
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Rawfilerna är borta på Canons begäran
OK. Tyckte väl att det var lite märkligt att råfilerna skulle finnas öppet för nedladdning
Inga kameratillverkare jag känner till släpper råfiler för allmän nedladdning innan kameran är färdig. Vad ML pysslar med har knappast med saken att göra, eftersom de inte tillverkar kameror och såvitt jag vet inte är på något sätt officiellt stödda av Canon.
Försöker Canon mörka någonting?
Blir extremt intressant att se test på dessa två nya canonkameror. Är lite Canons sista chans för många.
Vilka "många" tänker du på då?
Sannolikt är Canons nya FF-modeller riktigt bra. Känns lite tråkigt dock att tråden håller på att bli en VS-dito innan kamerorna ens är rejält provade.
Det som känns intressantast för mig är om Canon lyckats bra med sensorerna vad gäller DR.
//Lennart
eftersom Canon fortsätter med sin utläsning av signal och använder en längre analog signalväg som också alstrar mer brus runt basiso så skall det mycket till för att DR skall förbättras hos Canon
Normaliserad till en 8Mp bild så kommer kameran att ha ca 2/3 steg mer DR än 5dmk3 och förhoppningsvis avsaknad av bandning ,och resultat likt 6D och 7dmk2 vad det gäller utläsningsnivåerna
Vilka "många" tänker du på då?
Påståenden av den typen ser man alltsomoftast, men sällan backas de upp av vederhäftig statistik.De flesta som håller på med video har lämnat 5D:n
https://www.youtube.com/watch?v=loOC87Ni4x8
5D- ligger riktigt långt efter det och inte blev det bättre med 5Ds/r
5D III är den billigaste kameran med den sensorstorleken som man kan filma 1920x1080 i råformat med. Det går att filma i högre upplösning än så, men då under begränsad tid. Den går även att utöka till 14 stopp i dynamik. Vill man ha samma kontroll på video som när man fotar är det 5D III som gäller om man vill komma billigt undan. Nästa pris om man ska ha samma sensorstorlek och råformat ligger väl på mer än 100kkr? 5dr är intressant i avseendet Cfast.De flesta som håller på med video har lämnat 5D:n
https://www.youtube.com/watch?v=loOC87Ni4x8
5D- ligger riktigt långt efter det och inte blev det bättre med 5Ds/r
5D III är den billigaste kameran med den sensorstorleken som man kan filma 1920x1080 i råformat med. Det går att filma i högre upplösning än så, men då under begränsad tid. Den går även att utöka till 14 stopp i dynamik. Vill man ha samma kontroll på video som när man fotar är det 5D III som gäller om man vill komma billigt undan. Nästa pris om man ska ha samma sensorstorlek och råformat ligger väl på mer än 100kkr? 5dr är intressant i avseendet Cfast.
Det är samma tongångar som när några fotografer bytte från Canon till nikon på Scanpix tiden då hade tydligen tåget gått för Canon enligt domedags (hat canon gruppen ) Och vad hände ? Några få bytte o Canon är fortfarande störst, går bra som företag.
Dom som inte har Canon är oftast dom som har mest problem med nya kameror från dom alltid något fel trots att dom aldrig använt dom. Väx upp det är en kamera ( ett märke) vad som passar bäst är upp till var och en men en sak är säker det kommer gå alldeles utmärkt att leva som PRO även med nya Canon.
För mig så funkade jobben lika bra med Canon som nikon bägge är kompetenta märken på PRO sidan jag rankar canon högre på objektiv men trivs bra med nikon eftersom dom oftast funkar utan större problem.
Vissa lider av av Mac sjuka alltid fel på den bara utseende ,dyr osv PC bäst trots virus jämnt o ständigt ingen driftsäkerhet i samma grupp sitter oftast Canon haters alltså måste dom lida av minderhets komplex.
Botemedlet köp nya Canon så botar ni era problem själv kör jag vidare med nikon