Annons

Canon EOS 5D Uppgradering 5Ds?, MkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidov

Aktiv medlem
Vad lyder rykterna?

Jag sitter och biter mig i läppen, ska jag slå på stort och hugga en 5D nu, eller ska jag vänta!?

Kommer det en uppgradering som 5Ds eller 5D MkII eller blir det en helt ny kamera som kan tänkas heta 6D eller liknande?

Hjälp mig med vettiga bra åsikter och argument!

Tack /T

Och när den kommer så tänker man "jag väntar ett tag till den gått ner i pris lite".
När den gjort det tänker man "vänta nu kanske kommer det en 7D ganska snart, lika bra att vänta".

Kameran du tittar på är jätte bra, köp den, fota och fundera inte mer på det. Titta inte ens vad som kommer efter den förrän du behöver en ny för att den du har trillar sönder (och det lär dröja ett par modeller och ett gäng år), man blir lyckligast då. Och som bonus får man tid att fota istället.

/Magnus

Ja, får man gissa, så september/oktober och 4D tycker jag känns mest logiskt som namn (vad det nu spelar för roll vad den heter...). Sen får man inte glömma att det oftast tar ytterligare några månader innan kameran når svenska affärer.

Säkert är ATT det kommer en uppföljare.
Osäkert är när, vilka specar, pris mm

Håller delvis med Magnus, man kan inte hela tiden vänta på en ev kommande modell. Å andra sidan har du redan en trevlig 350D, och en efterföljare till 5D borde finnas runt hörnet. Så kanske läge att vänta, om du inte är i skrikande behov av FF, större dynamik, mer vidvinkel osv redan nu i sommar.

Är lite i samma sits. Har en 20D idag, och funderar så smått på uppgradering. Vill gärna ha 1.3x eller FF och nya 1DMKIII ligger alltför mycket över budget.

Jag tror ändå att det lurar en uppföljare till 5D runt hörnet, och framför allt är jag nöjd med 20D och behovet är inte SÅ stort, att jag inte kan vänta. Så själv avvaktar jag till hösten.

Annars kan du ju alltid köpa ett nytt bra objektiv, som du även får glädje av på en ev kommande kamera. Själv ääääälskar jag mitt 135/2.

4D är nog det sista den kommer att heta. Canon gör inga produkter som heter "4" eftersom det är ett otursnummer i Japan.

Tex så hoppade dom över G4 och körde G3...G5.

/Daniel

dsa1979 skrev:
4D är nog det sista den kommer att heta. Canon gör inga produkter som heter "4" eftersom det är ett otursnummer i Japan.

/Daniel

Ja, det var verkligen intressant.

Trodde annars stenhårt att senaste sviten skulle heta, 400D, 40D och 4D (kändes homogent och logiskt). Men vi vet ju egentligen inte om efterföljaren till 30D kommer att heta just 40D. Kanske blir det 60D och 6D? Den som lever får Tee (Som John Tee Lipton sa när det begav sig..).

Slå till nu!

Ryktena talar i första hand om en 1Ds Mark III, med 22MP, 3" skärm, DIGIC III osv. Den lär komma nu till hösten. En ny 5:a lär däremot dröja, den är ju redan suverän som den är. Det krävs nästan att exempelvis SONY lanserar en ny modell med FF-sensor för att Canon ska spänna bågen ytterligare ett snäpp och släppa en ny version på marknaden. I så fall vankas det en 5D Mark II, även den med den nya processorn och en större skärm. Eventuellt kommer den även att ärva 1Ds Mark II:s sensor på 16MP. Men som sagt, detta lär inte bli aktuellt förrän tidigast om ett år. Säger ryktena alltså :)

Mitt råd blir således att du bör slå till nu. Priset (cirka 23 tkr i Sverige) lär inte heller blir mycket lägre.

Happy shooting!

U

Det är nu och juni ut en cashbackkampanj från Canon som gör att man får tillbaka en hacka om man köper 5D och skickar in streckkoden.

Dom där kampanjerna har jag utnyttjat ett par gånger och man får verkligen tillbaka pengar även om det kan ta någon månad.

Canon har för vana att uppdatera sina konsumentmodeller var 18:e månad men proffsmodellerna mer sällan. Vet inte hur dom klassar 5D i det sammanhanget.

Sedan om det blir en liten uppdatering typ 1D mk II till 1D mk IIn eller något rejält är svårt att sia om. Men jag skulle bli förvånad om det var en omfattande uppdatering, det man kunde önska sig var den nya processorn så kameran blir snabbare samt vädertätning.

dsa1979 skrev:

/Daniel

Inte riktigt säker på hur det är i Japan men på Kinesiska (vet inte vilken version) så uttalas 4 nästen exakt lika som död. 4 är därför ett otursnummer.
Tex så fanns inte våning 4 på Ericssons gamla kontor i Malaysia. Det fanns istället 1, 2, 3A, 3B, 5, osv i hissen.

8 och 9 är däremot tur tal.

/Jonas

Tack för svaren.

Ni har verkligen rätt i vad ni säger.
Men jag måste tillägga att jag inte är en sådan som väntar och väntar och väntar. Jag suktar och funderar noga innan jag slår till.

Men det blir nog en 5D i vilket fall, och då tillsammans med en 24-70 glugg.

Tack igen! :)

Davidov skrev:
Tack för svaren.

Men jag måste tillägga att jag inte är en sådan som väntar och väntar och väntar. Jag suktar och funderar noga innan jag slår till.

Ja, då får man bara grattulera till en extremt trevlig kombination (sa han samanbitet och avundsjukt.....).

Helt övertygad om att din sommar är räddad.

Samma utrustning som jag jobbar med, i huvudsak. Rekommenderas varmt!

Mvh.Adrian

Davidov skrev:
Tack för svaren.

En liten fråga!

Vad finns det för fördelar med att inte välja en fullformatskamera?

Många av 1D kamerorna är ju inte fullformat?!

Mitt val av 5D kanske jag borde överväga och köpa en beg. 1D Mark II eller liknande?

Hjälp hjälp hjälp..!

Kan någon berätta vad det finns för nackedelar
samt fördelar med båda valen.

Davidov skrev:
En liten fråga!

Vad finns det för fördelar med att inte välja en fullformatskamera?

Många av 1D kamerorna är ju inte fullformat?!

Mitt val av 5D kanske jag borde överväga och köpa en beg. 1D Mark II eller liknande?

Hjälp hjälp hjälp..!

Kan någon berätta vad det finns för nackedelar
samt fördelar med båda valen.

En 1D är större och tyngre (både för och nackdel..). 1D har också bättre autofokus.

Själv tycker jag att 1D kamerorna med 1.3x crop är perfekt. Man får bort det värsta i hörnen på objektiven, samtidigt som man ändå får kort skärpedjup (1 stegs bättre än 1.6x, en 5D har 1,5 stegs "bättre" kortare skärpedjup). Fast den åsikten varierar hos mig, ibland skulle jag ändå vilja ha FF istället för min 1D:s 1.3x

1D är väl också bättre byggd för stötar, dåligt väder mm.

Andra får nog fylla på listan...

Den större sensorytan gör att pixlarna kan göras större och därmed släppa in mer ljus. Detta leder bland annat till att det dynamiska omfånget förbättras samt att bruset reduceras rejält. 5D har ju gjort sig känd för att vara en riktig 'bruskung'. En annan aspekt är förstås att du kan dra full nytta av vidvinkelbjektiv, vilket åtminstone jag värdesätter högt. Slutligen är kameran förvånansvärt kompakt och lätt.
U

pixlarna skall vara lika stora på 1D mkII och 5D, Sensorn är större och ger därför mer pixlar.

det som är den stora fördelen med 1D är autofocusen som tidigare nämts. annats är det bättre vädertätning i huset samt snabbare bildfrekvens.

//J

Det här med att 5D har "större pixlar" än 30D förstår jag egentligen inte. För jag har räknat lite på det. Kolla här

5D: 1.0x sensor med 12,8MP
30D: 1.6x sensor med 8MP

Tar vi 8MP x 1.6 så får vi 12,8MP

Eller jag kanske är helt ute och cycklar :/

tyvärr fel.. "brännviddsfaktorn" säger inget om antal pixlar eller storleken på dem. Faktor talar bara om sensorn fysiska mått. På samma sensorstorlek kan man lägga in olika antal pixlar och dessa kan ha olika storlek.
T ex hade den gamla 1D "bara" 4 Mpix men samma brännviddsfaktor 1.3 (mer noga 1,26) och storlek på sensorn, som 1dMkII med sina 8 Mpix.

30D har 6.4 mikrometer pixlar
1DMkII och 5D har samma "våffla" med 8,2 mikrometer stora pixlar.

se the-digital-picture.com:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-5D-DSLR-Digital-Camera-Review.aspx

Senast ändrad:
Dennis_R skrev:

Du är nog ute på en cykeltur, är jag rädd. Faktorn 1.6 syftar på den skenbara brännviddsförlängningen som är en följd av en snävare bildvinkel pga den mindre bildsensorn. :)

Dennis_R skrev:
Det här med att 5D har "större pixlar" än 30D förstår jag egentligen inte. För jag har räknat lite på det. Kolla här

5D: 1.0x sensor med 12,8MP
30D: 1.6x sensor med 8MP

Tar vi 8MP x 1.6 så får vi 12,8MP

Du gör ett lite tankefel.
Skillnaden i sensorstorlek mellan 5D och 30D är 1,6 både på bredden och höjden.Skillnaden i yta är alltså 2,56 ggr. Men antalet pixlar är bara 1,6 ggr fler

Och cyklar stavar bara med 1 c :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar