Annons

Canon eos 5d mark ii, bra köp 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kört väldigt mycket hög-ISO med 7D och 550D och påstår att bildkvalitetsmässigt så är dom väldigt lika. 700D borde vara något bättre.

Men det är den inte. Den är något sämre. Men skillnaderna är minimala.

( nu pratar jag om RAW-filer, JPEG kan möjligtvis vara bättre)
 
Jag pratade också utifrån ett RAW-perspektiv, där tycker jag att 7DmkI och 550D är lika.
Så 700D är sämre?

Enligt Dxomark.com som mäter upp sensorerna har 700D aningen sämre dynamiskt omfång jämfört med 550D och 7D. Skillnaderna är så små att jag har svårt att tänka mig att någon kan se skillnad. När det gäller brus och andra parametrar är de lika.

https://www.dxomark.com/Cameras/Com...on-EOS-550D-versus-Canon-EOS-7D___870_645_619
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2018-03-04 kl. 09.11.06.jpg
    Skärmavbild 2018-03-04 kl. 09.11.06.jpg
    30.7 KB · Visningar: 29
  • Skärmavbild 2018-03-04 kl. 09.16.41.jpg
    Skärmavbild 2018-03-04 kl. 09.16.41.jpg
    31.1 KB · Visningar: 12
  • Skärmavbild 2018-03-04 kl. 09.16.25.jpg
    Skärmavbild 2018-03-04 kl. 09.16.25.jpg
    30.2 KB · Visningar: 10
Då kanske jag helt enkelt gör bäst i att välja en 70d då denna verkar vara snäppet över alla dessa.

70D är en mycket fin kamera, men du kommer inte att se någon större skillnad i bildkvaliteten. Däremot är det en stor skillnad i hanteringen, hastigheten, autofokus, och inte minst video-AF.
 
70D är en mycket fin kamera, men du kommer inte att se någon större skillnad i bildkvaliteten. Däremot är det en stor skillnad i hanteringen, hastigheten, autofokus, och inte minst video-AF.

Men stillbildskvaliteten är jag nöjd med på min 700d, det är mest videokvalitet samt funktioner som jag är ute efter. Och framförallt en kamera som inte bara ses som nybörjarkamera, vill ha någonting jag kan använda vid större event samt diverse olika fotojobb osv :)
 
Hej igen och hoppas det är okej att jag uppdaterar tråden lite. Har dykt upp ett par frågor som jag gärna skulle vilja höra era tankar kring.

Jag har kollat en del på photographica auction Sweden, ett företag som säljer begagnade kameror på auktion. Har någon erfarenhet från det företaget och kan rekommendera eller avråda från dem? De har bedömt en kamera jag är intresserad av till ”felfri, kosmetiskt skick 8/10” vilket alltså borde betyda en kamera som är felfri och någorlunda nära nyskick... kan jag lita på dem?

Sedan har jag även hittat en sida som jämför kameror t.ex. denna : http://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-7D-vs-Canon-EOS-70D

Bedömer dem enbart utifrån specifikationer tror ni eller hur funkar det? Är det någonting som jag kan använda för att hitta rätt kamera för mig?

Tack på förhand :)
 
Sedan har jag även hittat en sida som jämför kameror t.ex. denna : http://cameradecision.com/compare/Canon-EOS-7D-vs-Canon-EOS-70D

Bedömer dem enbart utifrån specifikationer tror ni eller hur funkar det? Är det någonting som jag kan

De verkar bara jämföra secifikationer, och det kan ju vara intressant. Problemet är att veta vilka specifikationer som är viktiga att jämföra för dig. En enskild funktion som Dual Pixel AF kan vara väldigt avgörande för den som ska filma. Sen berättar inte heller specifikationerna att 7D har en bugg som gör att den kan tappa väldigt mycket fart vid seriebildstagning om den fotokuserar på t ex en mörk tröja.
 
De verkar bara jämföra secifikationer, och det kan ju vara intressant. Problemet är att veta vilka specifikationer som är viktiga att jämföra för dig. En enskild funktion som Dual Pixel AF kan vara väldigt avgörande för den som ska filma. Sen berättar inte heller specifikationerna att 7D har en bugg som gör att den kan tappa väldigt mycket fart vid seriebildstagning om den fotokuserar på t ex en mörk tröja.

Då förstår jag, men då kan man iallafall få ett hum om vad man är ute efter:)

Har du några erfarenheter från auktionssidan?
 
Jag har kollat en del på photographica auction Sweden, ett företag som säljer begagnade kameror på auktion. Har någon erfarenhet från det företaget och kan rekommendera eller avråda från dem? De har bedömt en kamera jag är intresserad av till ”felfri, kosmetiskt skick 8/10” vilket alltså borde betyda en kamera som är felfri och någorlunda nära nyskick... kan jag lita på dem?

Mitt första intryck är att de känns seriösa med kunniga beskrivningar, rimliga priset och intressanta produkter. Det verkar också ha en butik där man kan klämma på kamerorna.
 
Mitt första intryck är att de känns seriösa med kunniga beskrivningar, rimliga priset och intressanta produkter. Det verkar också ha en butik där man kan klämma på kamerorna.

Fick också den känslan, men de använder bland annat tradera för sina auktioner och i deras annonsbeskrivning där står det att de inte erbjuder hämtning av kameror på plats vilket jag tyckte lät lite konstigt. Om de nu har en butik borde man ju kunna komma förbi och hämta kameran istället för att de måste skicka den...
 
Jag tror uppriktigt sagt du har all nödvändig information, det är bara att bestämma sig som kvarstår.
 
AF vid video är ingen nödvändighet, men Canons Dual Pixel AF är trevlig att ha. Tror det infördes med Eos 70D. De flesta proffs kör med manuell fokus. Så fastna inte på den här punkten.
Canons Dual Pixel AF är mycket behändigt om man vill göra mjuka "focus pulls". Det beror på att man kan bestämma var kameran ska fokusera genom att peka på skärmen. Man går då enkelt en mjuk "fokusåkning" genom att dra fingret från den del av bilden som är i fokus till en annan del som man vill ha i fokus. Det kan bli riktigt fint om man har övat lite. Bäst blir det med ett STM-objektiv.
 
Jag har kollat en del på photographica auction Sweden, ett företag som säljer begagnade kameror på auktion. Har någon erfarenhet från det företaget och kan rekommendera eller avråda från dem? De har bedömt en kamera jag är intresserad av till ”felfri, kosmetiskt skick 8/10” vilket alltså borde betyda en kamera som är felfri och någorlunda nära nyskick... kan jag lita på dem?
Jag har köpt en Nikon-blixt av dem (den såldes på Tradera). Inget att klaga på. Beskrivningen av skicket stämde bra, kanske var den t.o.m. i underkant. "Kosmetiskt skick 9/10" stod det, och jag kan inte hitta ett endaste litet märke på blixten. Den fungerar felfritt och kom med alla tillbehör i sin originalförpackning, men utan bruksanvisning så det kanske var avsaknaden av den som gjorde att skicket inte beskrevs som 10/10.

Detta är det enda jag har köpt av dem, så jag vet inte hur representativt det är. Man har ju ångerrätt när man köper vid distansköp av ett företag så det enda man kan förlora om man inte vill behålla varan är fraktkostnaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.