Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D Uppgradering 5Ds?, MkII?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var i precis samma sitts som du i februari.. Jag orkade inte hålla på längre och köpte min 5D.

Kan bara säga att du kommer ha en kamera som kommer hålla i många år oavsätt efterföljare. 13mpix FF räcker långt, begränsningen är dina objektiv inte kameran.

Så vill du sitta och vänta på en efterföljare som kanske inte lanseras förns om 6 månader och finns i butik om 10 månader? eller vill du fota kanonbilder redan imorgon?

Stisse skrev:
Var i precis samma sitts som du i februari.. Jag orkade inte hålla på längre och köpte min 5D.

Kan bara säga att du kommer ha en kamera som kommer hålla i många år oavsätt efterföljare. 13mpix FF räcker långt, begränsningen är dina objektiv inte kameran.

Så vill du sitta och vänta på en efterföljare som kanske inte lanseras förns om 6 månader och finns i butik om 10 månader? eller vill du fota kanonbilder redan imorgon?

Allt hänger inte på just bildkvalité. Hadde 5D haft 5fps istället för sina slöa 3fps och kanske vädertätat hus så hadde jag förmodligen ägt en sådan istället för min nuvarande 1D Mark II.

Dennis_R skrev:
Allt hänger inte på just bildkvalité. Hadde 5D haft 5fps istället för sina slöa 3fps och kanske vädertätat hus så hadde jag förmodligen ägt en sådan istället för min nuvarande 1D Mark II.

Beror lite på vad man använder kameran till. Personligen värderar jag FF mycket mer än 5fps.
Är inte ofta jag behöver mer än 3fps.

och jag ligger inte i skogen när det regnar med kameran..

hej
jag har haft bäge, 5D o 1D mk2

5D är ett guldägg, sålde dock av den då jag nu e sjuk o inte kan fota så mycket, men hoppas på att det löser sig.

Bildfilen är behagligt omfångsrik o brusfri, finns ingen anledning vänta, köp en o lev i nuet o fota, det är sen bättre bränna dollarna på resor till nått att fota o gluggar. Att jag haft så många hus e bla beroende att på långresor har jag haft lowend som reservkamera, dvs 350D som reserv till 1D osv, i början hadde jag en eos 1v då jag körde d30 o d60 som reservhus, dvs film.

Jag har eller har haft D30 (3 mpix, kostade 32 000), D60 (gav underbara färger o kostade 32 000), 300D (superslö) , 350D, 400D, 1dmk2 o 5D

Så vissa referenser har jag ju. Har idag 400D o 1dmk2.

Båda ger bra bilder, lätta att använda o den ena väger bly.

Roine

Dennis_R skrev:
Antal bilder per sekund är väl egentligen bara intressant om man sysslar med action, typ sport eller fåglar? Gissar att gemene man klarar sig bra på 'single shot' i åtminstone 99 procent av fallen.

Vad gäller vädertätning har du förstås rätt. Där borde 5:an naturligtvis ha samma skydd, men inte...:( Däremot klarar även 5:an, 30:an m. fl. lätt regn hursomhelst. Folk är generellt sett alldeles för försiktiga med sin utrustning! Vatten kan skrapas av och fukt försvinner över natten. Tro mig, jag har använt min 5:a i alla sammanhang under snart två år och den funkar fortfarande :)

U

Artificiell skrev:
Antal bilder per sekund är väl egentligen bara intressant om man sysslar med action, typ sport eller fåglar? Gissar att gemene man klarar sig bra på 'single shot' i åtminstone 99 procent av fallen.

Vad gäller vädertätning har du förstås rätt. Där borde 5:an naturligtvis ha samma skydd, men inte...:( Däremot klarar även 5:an, 30:an m. fl. lätt regn hursomhelst. Folk är generellt sett alldeles för försiktiga med sin utrustning! Vatten kan skrapas av och fukt försvinner över natten. Tro mig, jag har använt min 5:a i alla sammanhang under snart två år och den funkar fortfarande :)

U

Jo men jag är mer av en allround fotograf. Jag specefierar mig inte bara i att ta kort på fåglar eller bara ta kort i studio osv. Jag tar med mig kameran överallt och tar kort på det jag känner för. Därför är det alltid bra att ha minst 5fps ifall situationen skulle kräva det. Inte kanske för att jag MÅSTE ha det. Kanske det bara är så att plånboken skulle svida mindre om den hadde 5fps, så att man känner att man får mer för pengarna. Jag vet inte. Jag kände helt enkelt att 5D inte är värd pengarna bara för att få fin bildkvalité. En 5D är i stort sätt en långsam 30D med stor sensor. Inte prisvärd helt enkelt. Jag väntar nog på mark II som förhoppningvis har 5fps och lite annat smågott innan jag slår till på en andra kamera. Än sålänge håller min 1D Mark II :)

Davidov skrev:
Vad lyder rykterna?

/.../

Kommer det en uppgradering som 5Ds eller 5D MkII eller blir det en helt ny kamera som kan tänkas heta 6D eller liknande?
Det här är bara rena spekulationer, men om man ser till tidigare äldre analoga EOS-modeller samt äldre digitala EOS-modeller finns det ett mönster:

Canon EOS-1 <-> Canon EOS-1D
Canon EOS 3 <-> ???
Canon EOS 5 <-> Canon EOS 5D
Canon EOS 10 <-> Canon EOS 10D
Canon EOS 30 <-> Canon EOS 30D
Canon EOS 50 <-> ???
Canon EOS 300 <-> Canon EOS 300D
Canon EOS 3000 <-> ???

Det man kan se är att alla proffsmodellers namn består av en siffra (t.ex. EOS 1, 3 eller 5) medan semiproffsmodellerna består av två siffror (t.ex. EOS 10, 30 eller 50) och amatörmodellerna av tre eller fyra siffror (t.ex. EOS 300 eller 3000).

Den enda siffran i det gamla proffssegmentet som ännu inte är nyttjad är siffran 3. En rimlig gissning skulle alltså vara att 5D:s efterföljare kommer heta 3D, 30D:s efterföljare torde heta 50D och om det nu kommer en riktig budgetkamera i stil med Nikon D40 torde dess namn innehålla fyra siffror (Canon EOS 3000D, 4000D, 5000D eller något liknande...).

(Granskar man mitt antagande finns det säkert en del brister, men i det stora hela tror jag att jag är på rätt spår.)

Fast ska man vara ärlig så är det snarare följande om man kollar funktioner, etc.

Canon EOS-1v <-> Canon EOS-1D mk2
Canon EOS 3 <-> ???
Canon EOS ? <-> Canon EOS 5D (samma hus som 30D förrutom sensorn)
Canon EOS ? <-> Canon EOS 20D, 30D
Canon EOS 33 <-> Canon EOS 10D
Canon EOS 50 <-> ???
Canon EOS 300x <-> 350D -> 400D
Canon EOS 300v <-> Canon EOS 300D
Canon EOS 3000 <-> ???

Damocles skrev:
Fast ska man vara ärlig så är det snarare följande om man kollar funktioner, etc.

Canon EOS ? <-> Canon EOS 5D (samma hus som 30D

Samma hus som 30D? Har du klämt på båda modellerna? Jag har både 30D och 5D. Visst, dom är ganska lika på baksidan men långt ifrån samma hus..

Ja, jag har klämt på 5D en hel del, och även alla andra Canons modeller från D30 upp till 1Ds mk2. Därför är den också placerad mellan 33 och 3, inte på samma nivå som 30D. Huset må kännas lite bättre, men featuremässigt är den väldigt nära 20D/30D, och följaktligen ligger den i motsvarande segment mot de analoga. Men Eos 3 är mer en nerskalad 1-serie än en uppskalad 3x-serie med sin 45 punkterns autofokus, osv. Visst känns 5D bättre än 30D, speciellt batterigreppet som är en enorm skillnad mot 20D/30D-seriens grepp.

Det är också skälet till att den dag jag byter ut min 20D så är det mot en 1D-serie. Den enormt mycket bättre autofokusen, vädertätningen, hela handhavandet, snabbheten, och framförallt, 100% täckning i sökaren. Stor sökare är inte allt, exaktheten spelar också en stor roll.

Fan, när ska Canon släppa den?! Jag vägrar köpa 5D för att se en efterföljare släppas en månad senare!

Jag hoppas på 16mp fast med samma brusegenskaper och dynamiska omfång som Mk3:an.. Då är jag nöjd för några framåt iaf :)

Snäääälla pappa Canon.. jag vill ha, jag vill haaaa!

I augusti 2007 kommer ett pressmedelande från Canon om nya kameror som kommer att börja säljas under hösten lagom till jul.Canon EOS 5D kommer att vara två år nu i höst och det är därför rimligt att det kommer en upphottad modell. Förslagsvis samma 12 Mpixel som tidigare med förbättrad sensor som är självrengörande. Möjligen även en uppdaterad autofokus, nya DIGIC III-processorn och strömsnålare. Prislappen blir som 5D kostar idag. Kan hända att även en blixt monteras in i kameran.

RolandM skrev:
Förslagsvis samma 12 Mpixel som tidigare med förbättrad sensor som är självrengörande. Möjligen även en uppdaterad autofokus, nya DIGIC III-processorn och strömsnålare. Prislappen blir som 5D kostar idag. Kan hända att även en blixt monteras in i kameran.
Jag saknar iso-tal i sökaren på 5D, skulle sitta fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar