Fakta:
Ny 5D4 producerade inkonsekventa resultat, med både fram och bakfokus med mina L-objektiv av senaste versionen, 2-5 år gamla. Gluggarna fungerar perfekt med min 5D3 och 6D.
Skickade in två av gluggarna och huset till Canon RCC, de hävdar att hus och objektiv var för sig är felfria men passar mindre bra ihop, vill ha 2900kr per glugg för att fixa. Jag bråkar med alla tänkbara. Betalar 1250+moms totalt.
Får tillbaka allt.
Test 1: Utomhus på mina barn. 75% av bilderna visar en rätt så tydlig framfokus. Hyfsat ljus och skjuter på 1/125-1/200, f2.8, ISO 200.
Test 2: Inomhus mot enklare typ av "Spyder Lens Cal". Bättre resultat här men missar ibland ändå ibland, betydligt oftare än 5D3 som jag upplevde aldrig missade. Jag känner ändå hopp!
Test 3: Inomhus på barnen. Många missar och en del träffar. De missar som blir är framfokus.
Test 4: Inomhus på barnen. Många missar och en del träffar. Hoppet är borta...
Länkar till några av bilderna jag tagit där man ser typexempel på vad jag upplever. Det känns dock väldigt frustrerande då jag får hyfsade resultat i "testbänken" och usla resultat i övrigt, med en utrustning som Canon lagt timmar på att justera. Är det jag som gör något annorlunda nu, har jag blivit knäpp, har jag missat något?
Alla bilderna är helt utan "lens correction" eller brusreducering, varken i kameran eller i Lightroom. Ingen redigering är gjord förutom ljusat upp några av bilderna.
One-shot, Spot-fokuspunkt(dvs den allra minsta storleken på punkt), Oftast mittenpukten förutom vid höjdare då jag tar med ett par steg åt höger-punkten. En känsla är att mittenpunkten träffar något oftare än de andra punkterna.
Bilderna är beskurna, exporterade till Jpeg från LR i högsta kvalite och sRGB, text pålagd i PS och sparat i kvalité 8.
Vad tror ni?
https://www.dropbox.com/sh/dhhohffnxftb87t/AAC6FnsVgiHaUD-xdx988yU1a?dl=0