martin991
Aktiv medlem
Det låter konstigt att kamerahuset skulle vara okej om objektiven fungerar perfekt med flera andra kamerahus.
Du kan prova att ta kontakt med den som är serviceansvarig på Canon Svenska AB. Det är ju Canon Svenska AB som har garantiansvaret. Tidigare hette den serviceansvarige Roger Tåli, men ha bytte nyligen position inom Canon. Men du kan ju fråga efter hans efterträdare.
Jag har pratat med Per Karlsson som är kontakt enligt CPS-medlemsskapet(Guld). Jag vet inte om det är just han som är serviceansvarig men han kunde bara konstatera att fakta är: Om RCC säger att det inte är fel på kamerahuset utan på matchningen mellan objektiv och hus så måste det finnas kvar garanti på objektiven för att justeringen skall vara gratis.
Jag har även pratat med teknikerna som tittat på mina grejor. Han sa att beroende på vilken "sensor" som användes så blev det olika fram respektive bakfokus. Dvs så kommer jag inte kunna göra en egen MFA. Det skiljde tydligen väldigt mycket mellan punkterna.
Helst av allt vill jag ha en ny kamera men det lär jag inte få eftersom RCC hävdar att den är hel.
Lite konstigt att de både konstaterar att kamera och objektiv är hela var för sig men att de inte passar ihop...