ANNONS
Annons

Canon EOS 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har funderingar på att köpa en Canon EOS 5D Mark II. Har för närvarande en Canon EOS 30D. Jag är medveten om att flera av mina nuvarande objektiv inte kommer att passa, men tack och lov kommer favoriterna Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM att göra det. Eller hur?

Nu till min fråga: är det någon uppdatering av modellen på gång? Jag brukar ha en förmåga att pricka in köp precis före ett släpp av ny modell, och det vore kul att kanske göra tvärtom för en gångs skull...

Jag kan vänta fram till mitten av oktober innan det blir köp av, men inte längre än så.

Jag vet att Canon inte brukar basunera ut såna släpp i förväg, men här är det fritt fram att gissa och spekulera.

Canon 5 D II är en mycket bra och prisvärd kamera som kommer att ge dig bra bilder i många år framöver!
Uppfyller mina och mina kunders krav med råge, både idag och i morrn.

Mvh.

/Janne
www.helikopterbild.se

Ja, jag reser till Galapagosöarna den 30 oktober. Och jag vill ha filmfunktion, så 50D passar inte.

Okej då tycker jag absolut du ska sattsa på att köpa den nu.

Köp den snarast och skicka in dina objektiv för fokusering direkt.
Låter tråkigt men då vet du att allt är som det ska när du reser.

Okej då tycker jag absolut du ska sattsa på att köpa den nu.

Köp den snarast och skicka in dina objektiv för fokusering direkt.
Låter tråkigt men då vet du att allt är som det ska när du reser.

En fråga: vart skickar man objektiven för fokusering lämpligast?

Jag skulle bli väldigt förvånad om det kommer en 5dMkIII före 1DsmkIV (som inte heller kommit ännu). Min gissning är att först kommer 1DsmkIV (kanske till hösten eller nästa vår?) och kanske ett halvår därefter en ny 5D (eller något annat i samma segment).

Att skicka in kamera och optik för fokusjustering även om allt funkar bra??
Låter lite konstigt i mitt öra?!

Ja, det skulle vara intressant att få reda på hur nödvändigt det är att fokusjustera.

Är på full jakt just nu efter lämplig leverantör. Har tidigare använt mig av CyberPhoto många gånger och är mycket nöjd med dem. Men jag ser att t.ex. Japan Photo ligger en bit under i pris och då kan jag kanske gå till butiken och klämma och känna lite också. Om nu det är någorlunda lika pris i fysisk butik som i internetbutiken.

Finns det något argument för att köpa lite dyrare hos CyPh? De framhåller på sin sida att produkterna är från svenska Canon med svenska bruksanvisningar - gäller inte det de flesta leverantörer på den svenska marknaden?

Ja, det skulle vara intressant att få reda på hur nödvändigt det är att fokusjustera.

När en produkt ska tillverkas (gäller allt från cyklar till kameror) av en tillverkare med ngt slags kvalitetssystem så har tillverkaren ett målvärde. När det gäller kameror kan det t.ex. handla om var den ska sätta skärpan. Sedan finns det en tolerans, låt säga att man accepterar från -0.2 till +0.2 där 0 är det optimala. Om du köper ett objektiv som ligger på gränsen, typ -0.19, och sätter det på ett kamerahus som har motsvarande värde på andra hållet, ja då lär inte bilderna bli skarpa.

Om det är nödvändigt att lämna in för justering? Tja, om det ingår som en fri service hade jag då inte tvekat om jag lagt pengar på utrustningen och ger mig iväg på en resa med målet att få schyssta bilder. Varför chansa?

I de flesta fall har man nog inte denna otur så man kan ju göra en enkel test själv: sätta kameran på ett stativ och fota en linjal. Är skärpan rent fel kan man ju fundera på om man vill ha det så...

Senast ändrad:
Jag skulle bli väldigt förvånad om det kommer en 5dMkIII före 1DsmkIV (som inte heller kommit ännu). Min gissning är att först kommer 1DsmkIV (kanske till hösten eller nästa vår?) och kanske ett halvår därefter en ny 5D (eller något annat i samma segment).

Jag håller helt med. Varför släppa en kamera i 20" segmentet som skåpar marknaden för 1Ds?

Nej, klart dom först kommer ut med en toppmodell och när den inte säljer så mycket längre (1/2-1år) kommer 5DMKIII med samma sensor, sämre hus, finesser och AF.

Gissar att Canon håller på att utveckla en ny typ av sensor (för att komma ikapp Nikon och Sony), som dom inte riktigt är klara med. Isåfall är det väl inte otroligt att dom inte lägger ner så många kronor på utveckling av gamla sensorn (tex 550D till 600D). Så det är väl inte omöjligt att dom tar samma till nya 1Ds (fast 24x36 naturligtvis). 46,7MP med cropmöjighet 1.3 för snabbare seriebildstagning (ersätter både 1D och 1Ds). Säkerligen 6x cropzoomning för videofilmning.

Vem vet, 5DMKIII kanske får digital sökare med möjlighet att ta även EF-S objektiv. Med EF-S på kameran beskärs bilden 1.6x och man får snabbare seriebildstagning och att den då kanske ersätter både 5DMKII och 7D.

Har du inga problem är det rätt bortkastat att lämna in för fokusjustering, teknikern kommer förmodligen bara säga att allt är inom acceptabla toleranser.

Har själv dussintalet Canon autofokusobjektiv, av dessa har ett varit inne för justering (ett 24/1.4 som jag tyckte framfokuserade en aning*). I min närmaste bekantskapskrets är det nog ingen annan som har haft något inne för justering, så det är definitivt inte något som måste göras varje gång du köper ny utrustning.

Sedan beror det även lite på vad det handlar om för objektiv, lite förenklat ju större bländaröppning desto mer noggrann behöver fokusjusteringen vara.

* Teknikern tyckte objektivet låg spot on, men justerade ändå en aning för att kanske bättre matcha mitt kamerahus (som inte var inlämnat). Skillnaden blev kanske minimal, men jag inbillar mig att fokus ligger lite bättre nu.

Jag håller helt med. Varför släppa en kamera i 20" segmentet som skåpar marknaden för 1Ds?
Du menar som Canon faktiskt gjorde när de lanserade 5D Mk2?

Ja, där gjorde dom precis det. Först lanserade 1DsMKIII. När sen den större delen av kundkretsen som kunde (och tyckte det var värt det) hade köpt 1DsMKIII för 70", släppte dom 5DMKII (släpptes drygt 1 år efter 1Ds).

Finns fler exempel när pro, eller semipro pixelmässigt följts av en enklare modell ca 1 år senare.

Tex 10D med 6MP i feb 2003 följdes av enklare 300D med 6MP i aug 2003
1DMKII med 8MP följdes av 20D med 8MP 6 mån senare, följd av 350D 8MP ytterligare 6 mån senare
1DsMKII med 16MP, 5D 12,7MP 1 år senare och 450D med 12,2MP 2,5 år senare (1100D med 12,2MP ytterligare 2 år senare).

Så jag har mycket svårt att tro på att en 5DMKIII kommer ut med fler pixlar än flaggskeppet innan denna uppgraderas.

Brukar även ta ett tag från lanseringsdatum innan kameran faktiskt går att köpa.
Så om jag räknar optimistiskt. Säg att en 1DsMKIV släpps senare idag, då kommer en 5D tidigast att lanseras i februari. Om en 5D med säg 40MP, lite bättre brusegenskaper och dynamik, kanske AF från 7D så lär den sälja som smör, och då blir det extremt svårt att få tag på en innan sommaren 2012. Om den däremot har samma sensor som nu, med bara lite mer lullull kanske man kan få tag på den tidigare pga mindre efterfrågan, men vem vill uppgradera då..

Så min gissning är att tidigast om ett år kan man köpa efterföljaren till 5DMKII.

Senast ändrad:

Nej, klart dom först kommer ut med en toppmodell och när den inte säljer så mycket längre (1/2-1år) kommer 5DMKIII med samma sensor, sämre hus, finesser och AF.

Gissar att Canon håller på att utveckla en ny typ av sensor (för att komma ikapp Nikon och Sony), som dom inte riktigt är klara med. Isåfall är det väl inte otroligt att dom inte lägger ner så många kronor på utveckling av gamla sensorn (tex 550D till 600D). Så det är väl inte omöjligt att dom tar samma till nya 1Ds (fast 24x36 naturligtvis). 46,7MP med cropmöjighet 1.3 för snabbare seriebildstagning (ersätter både 1D och 1Ds). Säkerligen 6x cropzoomning för videofilmning.

Vem vet, 5DMKIII kanske får digital sökare med möjlighet att ta även EF-S objektiv. Med EF-S på kameran beskärs bilden 1.6x och man får snabbare seriebildstagning och att den då kanske ersätter både 5DMKII och 7D.

Tror du inte att det finns marknad för en FF 5D mkII med 47 Mpix och modernarna AF OCH en EOS 3D med APS-H (eller FF) med snabb serietagning, kompakt hus och riktig af? Visst konkurrerar man då med 1D, men 1D är ju fullsizehus och man kan låta EOS 3D vara lite långsammare så finns det plats för båda och EOS 3D kan få bli det som 7D missade med sin för lilla sensor och sökare som inte tar riktiga mattskivor.

Japanphoto garanterar att de möter lägsta pris. Du får det lägsta priset som som erbjuds i SVENSK nätbutik som har varan i LAGER.

Så kan de bara leverera finns ingen anledning att köpa någon annan stans.

Jo, närbutik mot nätbutik. Är det inte så som Mediamarkt kör i sina butiker - prisgaranti mot andra fysiska butiker?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar