Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt, den skenbara brännviddsförlängningen beror enbart på pixeldensitet. Något annat sätt att resonera är meningslöst. Titta på en crop om ett givet antal pixlar från 20D respektive 5D2 så kommer du se att utsnittet är nästan lika. Dvs "brännviddsförlängning" ca 1.

Att framföra ditt resonemang innebär att vissa blir lurade att tro att de har en telefördel av att själva sensorn i sig har en "cropfaktor" vilket bara är ren gallimatias.

Du tänker rätt men använder lite olyckliga termer.

Den skenbara brännviddsförlängningen = cropfaktorn (beskärningsfaktorn) skiljer inte mellan t.ex 20D och 7D, båda har en crop-faktor på 1,6.

Blandar du däremot in upplösningen/pixeldensiteten så når du längre med 7D än med 20D om du beskär 7D till samma upplösning/pixeldensitet som 20D, Räckvidden eller den "digitala zoomen" blir alltså större med ökad pixeldensitet.
 
Bruset på 7D är inte snyggt alls.
Jag drar in bilden på kameradisplayen till max och tittar, alternativt tittar på 100% på skärmen.
Kanonbilder på andra sett, men bruset är där. MYCKET!

Håller man på pixelpepa så hittar man alltid brus o andra felakigheter på alla kameror. Men i normala fall står du inte med näsan mot fotot o tittar på en så stor utskrift.

Till TS. Fotografera man djur o fåglar så är det en fördel med en crop-kamera, mest på grund av den skenbara brännviddsförlängningen. Ska man köra landskap, porträtt o konsertfoto är det en fullformatskamera att föredra. Vill man göra både och så får måste man kompromissa.
Med 7D (och även 60D) så är autofokus bättre än 5D2.
 
Jag tror du förvirrar TS nu. Pixeldensitet är viktigt men av helt andra orsaker än brännvidd. Du har en "telefördel" av en mindre sensor. För att på en cropkamera få samma bildvinkel som hos en FF ska du multiplicera brännvidden med 1.6. Den faktorn kallas normalt cropfaktorn.

Du har ingen telefördel av en mindre sensor, telefördelen kommer med pixeldensiteten som Torgny skriver , man packar fler och mindre pixlar på en en given yta =Canon APS storlek , samma mängd pixlar som du även kan ha i en 24x36 sensor .
 
Senast ändrad:
Menar du att om du sätter på ett objektiv med X mm's brännvidd på en 7D och 5D2 så får du inga telefördelar på 7D:n? Det är nog bäst att du utvecklar dina tankegångar - för det är sällan man ser så vilseledande uttalanden här ang. brännvidder FF kontra crop. Förmodligen missförstår jag dig, eller?

Vill du prata beskärningar kan du göra det, men gör det tydligt i så fall.
 
Men läs nu vad Torgny skriver som svar till dig ovan , och även mitt svar, läs sedan vad du har skrivit.
PIXELDENSITETEN, börja med ta reda på vad det betyder så förstår du även skilnaden mellan 7d och 5dmk2
 
Jaha du. Jag vet vad PIXELDENSITET betyder. Dina insikter på området verkar däremot brista. Är det beskärningar du vill tala om, utan att riktigt förstå eller förmå förmedla att så är fallet? Och de implikationer kring glaskvalitet och annat det innebär crop kontra FF. Eller någon annan sensorstorlek för den delen. Vi talade tidigare om telefördelar APS-C kontra 24x36, har du bytt spår nu?
 
Om du har en APS sensor med 16 st pixlar , vilka telefördelar får du då jämfört med en 5dmk2 och 21 miljoner pixlar.? Sensorn är fortfarande APS stor, eller om du hade 40 miljoner pixlar i en 24x36 sensor, hur många pixlar hade du då i den yta som motsvarar en APS stor yta?

Precis som Torgny har skrivit så är det pixeldensiteten som är avgörande inte APS sensoryta i sig.
SÅ läs igenom vad du har skrivit, läs igenom Torgnys svar en gång till-så kanske du förstå vad Torgny anmärkte på vad det gäller ditt svar
 
Senast ändrad:
Jaha du. Jag vet vad PIXELDENSITET betyder. Dina insikter på området verkar däremot brista. Är det beskärningar du vill tala om, utan att riktigt förstå eller förmå förmedla att så är fallet? Och de implikationer kring glaskvalitet och annat det innebär crop kontra FF. Eller någon annan sensorstorlek för den delen. Vi talade tidigare om telefördelar APS-C kontra 24x36, har du bytt spår nu?

Jag kanske missförstår vad du menar med "telefördel". Men om du har samma pixeldensitet på APS-C kontra 24x36 som vinner man tyvärr ingenting. Förutsatt att vi har samma avstånd och samma brännvidd på båda kamerorna

Micke.
 
Wfrank
se efter hur du har svarat mig i ett antal trådar, även det senaste svaret här, det råder väl inget tvivel om vem som har bristade insikt
 
Ok, tack för svaren, lutar mer åt 7D nu efter släkts och kompisars åsikter. Tack för intressant läsning och diskusion.
 
Hej
I valet mellan 7D och 5D passar nog 7D bäst för användningen du beskrivit.
I havsmiljö är mekanisk tålighet och täthet viktigt. Jag skulle nog ännu hellre rekommendera en begagnad 1D mk3. Du kan få en i toppskick för samma pengar som en ny 7D.

Hälsningar
Lars
 
Om du har en APS sensor med 16 st pixlar , vilka telefördelar får du då jämfört med en 5dmk2 och 21 miljoner pixlar.? Sensorn är fortfarande APS stor, eller om du hade 40 miljoner pixlar i en 24x36 sensor, hur många pixlar hade du då i den yta som motsvarar en APS stor yta?

16 pixlar? Vad sägs om att diskutera riktiga sensorer, tex 18MP APS-C vs 21MP FF. I minst ett inlägg - förmodligen flera - har jag erbjudit dig att diskutera beskärning, har du inte ens begripit vad det har för bäring? Skulle rekommendera att du håller dig borta från Akademia om du inte klarar av att formulera dig bättre än ovan.
 
Ok, tack för svaren, lutar mer åt 7D nu efter släkts och kompisars åsikter. Tack för intressant läsning och diskusion.

Det är en utmärkt kamera med extremt trevlig AF och FPS. Jag har både 7D och 5D2 och föredrar själv 5D2 för det jag håller på med - men tror du blir utmärkt nöjd med fina 7D :)
 
16 pixlar? Vad sägs om att diskutera riktiga sensorer, tex 18MP APS-C vs 21MP FF. I minst ett inlägg - förmodligen flera - har jag erbjudit dig att diskutera beskärning, har du inte ens begripit vad det har för bäring? Skulle rekommendera att du håller dig borta från Akademia om du inte klarar av att formulera dig bättre än ovan.

Vi är nog fler som undrar över dina tidigare svar och där du inte förstår vad Torgny skriver om pixeldensitet.
du gör dig allt mer löjlig och din okunskap lyser igenom i flertal av dina svar/inlägg.


se inlägg 16 och ditt svar 20
 
Vi är nog fler som undrar över dina tidigare svar och där du inte förstår vad Torgny skriver om pixeldensitet.
du gör dig allt mer löjlig och din okunskap lyser igenom i flertal av dina svar/inlägg.


se inlägg 16 och ditt svar 20

Du bör lära dig stå för vad du skriver själv och inte luta dig på andra, även om jag förstår att det är pinsamt att uppvisa såna brister och samtidigt upprepat hävda din yrkesfotografstatus (du brukar ta till det lite då och då när dina argument tryter).

Jag ska vara generös mot dig så kanske du har lättare att förstå. Ta tex 7D från 2009 och 5D2 från 2008. 1 års skillnad. Crop mot FF och det bästa Canon f.n. har att erbjuda för "avancerade amatörer liksom pro's". Vad har du för pixeldensitet där, och vad innebär det cropfaktormässigt?

Nu tar vi nästa steg. Sätt till exempel ett 400/5.6 på kamerorna för att illustrera telefördelen du verkar ha så svårt att förstå. Ta en bild med varje kamera. Bilderna är skarpa ner på pixelnivå.

Låt oss låtsas att vi fotat en fågel på 20 meters håll. Bilden från FF täcker då 1.8 x 1.2m med ett 400mm objektiv. Med 7D:n täcker bilden med samma objektiv 1.1 x 0.7m. 21 megapixlar vs 18. Låt oss göra det enkelt , fågeln är en sittande hackspett som spretar lite med vingarna och vi vill nu få samma utsnitt av rutan i båda, tex 35x55cm. Det innebär att du för 7Dn har du nu kvar 4.5MP av originalets 18. För att minska FF-bilden till samma utsnitt så kan du behålla ca 1.9MP.

Vilken bild är bäst, vilken kamera ger en cropfördel, vilken skulle du välja?

Det här är elementa. Du är pinsam.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte varför ni är så aggressiva i era inlägg.

Wilhelm, ditt exempel ovan visar ju just på att 7D blir bättre i det läget just därför att den har en högre pixeldensitet (dvs ungefär lika många pixlar, fast på mindre yta). Hade de haft samma pixeldensitet hade du med samma resonemang kommit fram till att det inte är någon skillnad alls.

Mitt inlägg ovan (dvs att cropfaktorn endast beror på sensorstorleken) var mer praktiskt orienterat (dvs att jag får en automatisk beskärning i kameran). Jag får nog ge med mig om att det i slutändan är pixlarna som spelar roll för hur "nära" jag kan komma och ändå få en användbar bild - då måste jag dock beskära i datorn och komposition på plats kan bli lite knepigare.

För TS skull spelar det ju kanske inte roll - nyare kameror med APS-C sensorn har högre pixeldensitet och kommer ärför vara mer användbar om man vill komma "nära".
 
Du undrar över varför jag kan låta aggressiv, därför att Wfrank är en av de som gärna tjaffsar en massa gojja och han inser inte när han har fel.

Han har gjort ett antal "Torgny" och senast en i går kväll i en annan tråd, men pga dålig insikt och kunskap kan han inte erkänna att han har fel.

Jag skulle gärna använda ett annat språkbruk mot den mannen som inte inser sina kunskapsbrister och att han har blivit rättad gång på gång av ett antal medlemmar här på fotosidan..
 
Du bör lära dig stå för vad du skriver själv och inte luta dig på andra, även om jag förstår att det är pinsamt att uppvisa såna brister och samtidigt upprepat hävda din yrkesfotografstatus (du brukar ta till det lite då och då när dina argument tryter).

Jag ska vara generös mot dig så kanske du har lättare att förstå. Ta tex 7D från 2009 och 5D2 från 2008. 1 års skillnad. Crop mot FF och det bästa Canon f.n. har att erbjuda för "avancerade amatörer liksom pro's". Vad har du för pixeldensitet där, och vad innebär det cropfaktormässigt?

Nu tar vi nästa steg. Sätt till exempel ett 400/5.6 på kamerorna för att illustrera telefördelen du verkar ha så svårt att förstå. Ta en bild med varje kamera. Bilderna är skarpa ner på pixelnivå.

Låt oss låtsas att vi fotat en fågel på 20 meters håll. Bilden från FF täcker då 1.8 x 1.2m med ett 400mm objektiv. Med 7D:n täcker bilden med samma objektiv 1.1 x 0.7m. 21 megapixlar vs 18. Låt oss göra det enkelt , fågeln är en sittande hackspett som spretar lite med vingarna och vi vill nu få samma utsnitt av rutan i båda, tex 35x55cm. Det innebär att du för 7Dn har du nu kvar 4.5MP av originalets 18. För att minska FF-bilden till samma utsnitt så kan du behålla ca 1.9MP.

Vilken bild är bäst, vilken kamera ger en cropfördel, vilken skulle du välja?

Det här är elementa. Du är pinsam.

jag har missat detta inlägg.
Antingen är du nu helt snurrig, snällt ord eller så förstår du fortfarande inte vad Torgny svarade dig långt tidigare i tråden angående pixeldensitet.

ÅTERIGEN: se inlägg 16 från Torgny och ditt svar 20

slutdiskuterat fråm min sida. och snälla, bemöt mig endast om du anser att jag har fel angående fakta .

Trevlig Påsk
 
Senast ändrad:
Kastar mig in i en tilltrasslad & förvirrad diskussion som egentligen fokuserat på en sidodiskussion snarare än grundfrågan. Men, ack så intressant!

Måste erkänna att jag själv också trodde crop-faktorn satt i storleken på sensorn i mm räknat.
Det är nog ganska lätt att tänka så när de flesta exemplen visar en bild som denna:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:LensCropFactor.png

Att det har med pixeldensiteten att göra var något nytt för mig, och jag tackar för upplysningen.

// Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.