Annons

Canon eos 5d,40d eller 1ds mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Canon eos 5d,40d eller 1ds mark 2?

Robin Gyllander skrev:
Lite nyfiken hur får en 11 åring råd med en 5D?
Ja,alltså min morfar var fotograf,så jag har säljt lite hasselbladare och carl zeis objektiv,sen så har jag lite pengar.

Nu sitter jag och har läst i genom det ni skrivit,många verkar vara i mot min ålder för de här kamerorna.Men jag tror det kommer bli en Canon eos 5d mark 2,om inte Canon eos 5ds mark 2 skulle kunna komma ut halvåret efter (som med 1d modellerna)Men nu är det bara objektiven som jag undrar på,vet ni något bra L/USM objektiv?(med riktigt skarp kvalité)

mow skrev:
Nu sitter jag och har läst i genom det ni skrivit,många verkar vara i mot min ålder för de här kamerorna.Men jag tror det kommer bli en Canon eos 5d mark 2,om inte Canon eos 5ds mark 2 skulle kunna komma ut halvåret efter (som med 1d modellerna)Men nu är det bara objektiven som jag undrar på,vet ni något bra L/USM objektiv?(med riktigt skarp kvalité)
Canon ef 24-70 ska ju vara skitskarpt men vad jag läst kan det lätt gå sönder.

matnyttige skrev:
Det har jag aldrig hört talas om. Var har du läst det? (Du blandar inte ihop den med EF 50/1.8 II ?)
Tror du i din tur blandar ihop den med EF 50/1.4 som är känsligt för stötar..

24-70/2.8L är nog ett gediget och hållbart objektiv.

StaffanW skrev:
Tror du i din tur blandar ihop den med EF 50/1.4 som är känsligt för stötar..

24-70/2.8L är nog ett gediget och hållbart objektiv.

Det kanske bara det var en som den hade pajat för svårt att hålla ihop alla 70 ef gluggar.

Angående ålder. Jag brukar alltid titta på en persons profil innan jag svarar på köpråd, eller vissa andra frågor. Allt bara för att samla in mer info för att kunna ge bättre råd. Det är av ren välvilja och inget annat. Det är nästan allmängiltigt för frågor kring köpråd att personer som svarar ställer följdfrågor. Vad ska du använda den till, budget, preferenser, har du små eller stora händer, tja vad som helst. Bara för att de är snälla och verkligen engagerar sig. Ska man ge råd måste man sätta in sig i den enskilde personens situation. 5D eller vad det nu må vara passar ju inte alla.

Jag står för att jag ger ett annat råd till en kille på 11 år som vill köpa en kamera att utvecklas med, jämfört med ett råd som jag skulle givit till en 50åring som vill ha råd om kameror för att han skall starta egen firma som fotograf. Det finns faktiskt anledningar till att, man inte får rösta innan man är 18, inte får ta körkort, och att reklam inte får riktas mot underåriga (även om det ändå görs). Det handlar inte om åldersdiskriminering! Eller tycker ni att 11åringar ska få supa skallen i bitar precis som vi vuxna, om de vill det?

Att sedan frångå den ursprungliga frågeställningen 40D, 5D 1DsmkII, och ge förslag på något helt annat, kan jag inte se något principiellt fel med. Eller skulle ni aldrig kunna tänka er att på frågan "Mercedes eller BMW?" ,svara, "du har möjligtvis inte funderat på en Audi?". Speciellt om man nu har invändningar mot den ursprungliga begränsningen. Även en sådan invändning tror jag oftast beror på omtanke. Det är ju trots allt krångligare än att begränsa sitt svar till den ursprungliga frågan.

Jag håller med dig Niclas, men jag tycker samtidigt att man ska akta sig för att fälla omdömen om hur mycket pengar andra bör eller inte bör spendera. Med vilken rätt kan du tala om för någon att ”den där kameran är för dyr för dig”? Det beror ju helt och hållet på personens ekonomiska situation och prioriteter, vilka rimligen endast Simon och hans förmyndare känner.

Om man är mångmiljardär och vill köpa kamerautrustning för ett par hundra tusen har det ju knappast större inverkan på ens personliga ekonomi än om medel-Svensson lägger 1000kr extra på ett par jeans av ett speciellt märke, oavsett ålder. Visst, fullständigt onödigt tycker vissa, när man kan köpa jeans för 200kr, men om det verkligen är det eller om det spelar någon som helst roll ekonomiskt för personen i fråga kan ju ingen annan avgöra.

Om Simon nu säger sig ha en budget i storleksordningen 5D, 1Ds Mk II etc., så tycker jag att man ska respektera det.

Angående köpråd i allmänhet som ges här på fotosidan, finns det en tydlig tendens hos vissa, till prylbögeri. Det är klart som f-n att svindyra kameror och objektiv är bättre än billigare enklare. Men en köprådsdiskussion tycker jag fullständigt saknar värde om man bara listar de vassaste prylarna. Och varför i hela friden ska man spä på habegäret hos en person, ung eller gammal, om det inte är det entydigt bästa rådet? Habegär har vi allihopa (tror jag), och vi brottas väl också alla för att inte göra onödiga inköp. Men för vissa är det lättare att ta rationella och väl genomtänkta beslut. Är man yngre är det i viss mån svårare, och då borde ännu bättre och mer väl genomtänkta råd vara en självklarhet.

Därmed vill jag absolut inte idiotförklara trådskaparen. Tvärt om tycker jag han verkar vara en synnerligen begåvad och även fotografiskt talangfull person. Däremot är jag beredd att ifrågasätta begåvningen hos vissa av dem som har "gett goda råd", eller tycker att jag åldersdiskriminerar. Jag kan kanske påminna om att en person under 18 år inte ens har rätt att ingå ett avtal, vilket i praktiken betyder att ett köp (av t ex kamerautrustning) inte ens är lagligt bindande utan målsmans samtycke. Hur i hela friden kan man då helt vårdslöst slänga iväg köpråd på kamera och ett par gluggar för närmare 50 papp utan att ens ställa lite följdfrågor för att sätta sig in i situationen bättre?

Känner sig trådskaparen stött av det jag skriver? Förmodligen. Tyvärr. Det är klart att det inte är roligt att se en halvgammal besservisser (läs; mig) skriva att forumdeltagere bör ta större ansvar för sina inlägg bara för att han som frågeställare tillhör kategorin yngre. Precis som om han vore sämre än någon som är äldre. Nu handlar det inte om att vara bättre eller sämre. Det finns nackdelar med att vara yngre. Man får inte supa skallen i bitar när man vill, och man är inte lika erfaren. Men det finns fördelar också. Man är ung och har livet framför sig, i motsatts till gamla besservissrar, som redan är halvägs mot graven (som jag). Är man riktigt begåvad så kan man ta goda råd till sig även om man är yngre, och bortse lite från prestige och stolthet.

Och för att upprepa mig fullständigt vidhåller jag att det är synnerligen obegåvat att bränna ett gäng pengar på ett par tre grymt bra kameragrejor bara för att man har pengarna till att det göra det. Numer även vetenskapligt belagt att man inte blir lycklig av konsumtion som sådan. Lycklig blir man av att utvecklas som person, av att lära och att fatta bra beslut. Det är fullt möjligt att det skulle kunna vara rätt beslut i detta fall, men då behöver man först ta hänsyn till betydligt många fler parametrar, innan ett sådan beslut kan anses som vettigt.

Helt rätt resonerat av Mårten. Har man en obegränsad buget så kan det visst vara ett vettigt beslut att handla för 50 papp nu. Och det kan vara ofint att fråga trådskaparen om hur stor budget som står till förfogande. Men det hindrar ju ändå inte från att ge goda råd i förhållande till budget. Om jag vänder på resonemanget skulle min rekomendation vara följande.

Anta att jag tycker foto är något att utvecklas med och att jag vill fortsätta att ägna mig åt det. Då är det ganska rimligt att jag tänker lite långsiktigt och inser att om jag fortsätter kommer nya behov att dyka upp (lite beroende på vad jag redan har för utrustning). Men anta att den investering jag vill göra nu är en första stor investering. Då bör jag budgetera att kunna forstätta investera minst ca 30%-40% av den första investeringen kommande år. Rent praktiskt innebär det, polfilter, stativ, väska, teleobjektiv, reservkamerahus, eller speciellt reseanpassad liten utrustning, dator, skärm, kallibrator, skrivare, ja vad f-n som helst. D v s. Har personen i fråga råd att stoppa in ca 75 till 100 papp till under de kommande 5 åren, så är det väl ok att investera 50 papp idag. Och då gäller budgeten givetvis bara fotogrejor. Det måste finnas utrymme för övriga nödvändigheter d v s andra pengar till resor, moppe, stereo, kläder, och så småningom körkort, bil och andra viktiga saker.
Och samma råd skulle jag ge till en person i min egen ålder. Varför stoppa in de sista slantarna i fotogrejor om man inte har en bil. Utanför storstan är det i det närmaste omöjligt att vara fotograf om man inte har tillgång till vettig transport (och då är ofta egen bil enda alternativet).

PS den bästa fotoinvesteringen jag gjort någonsin är en väska (lowepro stealth reporter 500AW). Att kunna ta me sig grejorna och på ett bekvämt och skonsamt sätt har varit ett enormt lyft för min fotografering.

Mortella skrev:
Är det jag som missat vilken kamera pågen har för tillfället eller har det inte nämts i tråden?
Är själv inte säker men av hans tre upplagda bilder så är det tre olika kameror, EOS 350D, EOS 30D, Nikon D80. Kan ju vara lån av farsan (eller lillsyrran).
Bilderna är bra så grabben har talang.

Ok, jo han verkar ha öga för det. Varför inte köpa ett kvalitets objektiv (L t.ex. om det nu är Canon du har för tillfället) i nuläget om du har lite åengar som bränner på fickan och vänta tills nästa år med att sondera marknanden efter ett nytt hus. Ångrar du dig består värdet i objektivet bättre än i ett nytt dyrt hus.

Canon 5D och 24-70/2,8 L USM tror jag är ett bra paket för dig av följande anledningar. Komplettera med Canons utmärkta blixt 580EX.

Full formats sensor vilket gör det möjligt att jobba med kortare skärpedjup och snyggare släpp. Vilket jag tycker verkar passa ditt bildspråk.
24-70/2,8 kan du hitta begagnat och är då en ganska säker investering samtidigt som du får ett mycket skarpt och ljusstarkt objektiv.

Som komplement bör du fundera på ytterligare en blixt och kanske något mer objektiv. En extra blixt ger dig större möjlighet att jobba kreativt med ljussäöttning. Alternativet är et studiopaket men då är du låst att jobba inomhus om du inte lägger ner mycket pengar. Två canon 580EX funkar både inne och ute.
Ytterligare objektiv så skulle jag säga 70-200/2,8 Canon eller kanske Sigma. Canon 16-35/2,8 om du vill jobba med mer vidvinkel närmare objektet/modellen. Även här finns det pirat som kanske inte är riktigt lika skarpa.
Om du har lust att prova fast objektiv så är Canons 85/1,2 en riktig pärla när det gäller kortskärpedjup och snyggt släpp men dyrt.

Ett utmärkt tillfälle att klämma känna och se olikamöjligheter finns på fotomässan http://www.foto2007.se 16-18 November i Stockholm.

matnyttige skrev:
Är själv inte säker men av hans tre upplagda bilder så är det tre olika kameror, EOS 350D, EOS 30D, Nikon D80. Kan ju vara lån av farsan (eller lillsyrran).
Bilderna är bra så grabben har talang.
350d'n är på ett ungefär min.De andra har jag lånat av en kille som heter Carl när min var sönder.Men nu är den såld

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar