Helt rätt resonerat av Mårten. Har man en obegränsad buget så kan det visst vara ett vettigt beslut att handla för 50 papp nu. Och det kan vara ofint att fråga trådskaparen om hur stor budget som står till förfogande. Men det hindrar ju ändå inte från att ge goda råd i förhållande till budget. Om jag vänder på resonemanget skulle min rekomendation vara följande.
Anta att jag tycker foto är något att utvecklas med och att jag vill fortsätta att ägna mig åt det. Då är det ganska rimligt att jag tänker lite långsiktigt och inser att om jag fortsätter kommer nya behov att dyka upp (lite beroende på vad jag redan har för utrustning). Men anta att den investering jag vill göra nu är en första stor investering. Då bör jag budgetera att kunna forstätta investera minst ca 30%-40% av den första investeringen kommande år. Rent praktiskt innebär det, polfilter, stativ, väska, teleobjektiv, reservkamerahus, eller speciellt reseanpassad liten utrustning, dator, skärm, kallibrator, skrivare, ja vad f-n som helst. D v s. Har personen i fråga råd att stoppa in ca 75 till 100 papp till under de kommande 5 åren, så är det väl ok att investera 50 papp idag. Och då gäller budgeten givetvis bara fotogrejor. Det måste finnas utrymme för övriga nödvändigheter d v s andra pengar till resor, moppe, stereo, kläder, och så småningom körkort, bil och andra viktiga saker.
Och samma råd skulle jag ge till en person i min egen ålder. Varför stoppa in de sista slantarna i fotogrejor om man inte har en bil. Utanför storstan är det i det närmaste omöjligt att vara fotograf om man inte har tillgång till vettig transport (och då är ofta egen bil enda alternativet).
PS den bästa fotoinvesteringen jag gjort någonsin är en väska (lowepro stealth reporter 500AW). Att kunna ta me sig grejorna och på ett bekvämt och skonsamt sätt har varit ett enormt lyft för min fotografering.