Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 5d,40d eller 1ds mark 2?

Produkter
(logga in för att koppla)
mow skrev:
du jag ska nog köpa det objektivet 50/1.4 vad tror du om det?
Absolut ett bra köp.
Bytte precis upp mig från 50/1.8 till 50/1.4. Nu saknas bara 5D för att jag ska ha ett ljusstarkt normalobjektiv på min kamera :)

Annars är min favoritglugg 135/2L som jag kört på min 20D. En suverän glugg, som nog inte skäms för sig på en fullformatare heller.

Själv lever jag inte på min fotografering, så jag tänker avvakta med ett 5D köp tills jan/feb då antagligen efterföljaren till 5D lanseras (gissningsvis i affär april/maj).

StaffanW skrev:
Absolut ett bra köp.
Bytte precis upp mig från 50/1.8 till 50/1.4. Nu saknas bara 5D för att jag ska ha ett ljusstarkt normalobjektiv på min kamera :)

Annars är min favoritglugg 135/2L som jag kört på min 20D. En suverän glugg, som nog inte skäms för sig på en fullformatare heller.

Själv lever jag inte på min fotografering, så jag tänker avvakta med ett 5D köp tills jan/feb då antagligen efterföljaren till 5D lanseras (gissningsvis i affär april/maj).

Men det är ju 1,4 alltid går sönder. Men vad skiljer mer än lite större bländare och annan af motor?

Robin Gyllander skrev:
Men det är ju 1,4 alltid går sönder. Men vad skiljer mer än lite större bländare och annan af motor?

Det är ganska stor skillnad i byggkvalitet mellan 1,4 och 1,8. 1,4 har också fler bländarlameller som ger runda oskärpecirklar i stället för kantiga på sådant som är ur fokus.

BugEyes skrev:
Det är ganska stor skillnad i byggkvalitet mellan 1,4 och 1,8. 1,4 har också fler bländarlameller som ger runda oskärpecirklar i stället för kantiga på sådant som är ur fokus.

Då fattar jag.

BugEyes skrev:
O andra sidan kommer det inom en snar framtid bli mycket inne med 6-kantiga oskärpecirklar. Ungefär lika inne som det är nu att se en grovkorning Tri-X bild på fiberbaspapper.

5D är väl designad för att vara diskret och inte uppseende väckande? Så bara man byter rem på kameran är den lika stöldbegörlig som mobil runt halsen. Men batterigrepp gör väl en kamera mer stöldbegärlig.

Men det här är vad jag har tänkt att köpa till min kamera,vet någon något om det?Jag har ingen koll på 80-200 så någon som har och kan berätta lite?

Canon EF 80-200/2.8 L
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon Speedlite 580EX

mow skrev:
I know,men jag har sett riktigt skarpa bilder med det objektivet,så jag tror jag tar det faktist...

Bara det inte pajar är det nog ett bra val. För det finns ju inga reservdelar. Du menar väl gamla 80-200 och inte 70-200 som finns nu?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar