Annons

Canon EOS 500D istället för 400D? Snabbt svar önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Katten01

Medlem
Hallå!

Skulle vilja veta om det är någon som tycker det är ett bra alternativ att byta upp sig från Canon EOS 400D till 500D?
Med min 400D följde ett plastigt 18-55 mm II objektiv. Nu har en Fotobutik en kampanj om att byta in sin EOS 400D mot en 500D till ett pris på 4.990:- och då medföljer ett 18-55 mm lika plastigt objektiv, dock med skillnaden att den har Imgage Stabiliser.

Gör jag ett dåligt val om jag gör detta byte/inköp? På vissa ställen ser jag att EOS 500D inte tillverkas längre och då har jag sett att den ändå är från 2009, eller har jag fel?

500D kommer, såvitt jag förstår, att fortsätta tillverkas och säljas parallellt med nya 550D.

Men varför funderar du på att byta? Vad är det du saknar i 400D?

500D kommer, såvitt jag förstår, att fortsätta tillverkas och säljas parallellt med nya 550D.

Men varför funderar du på att byta? Vad är det du saknar i 400D?

18-55mm mot den nyare med IS är 2 helt olika världar sägs det.
Aldrig testat den gamla, men IS versionen var jag helt nöjd med trots all hård kritik den har fått.

400D saknar LiveView samt filmfunktionen som 500D har. Sen får du väl någon megapixel till på köpet, alltid trevligt om du köper lite L-objektiv någon dag. 400D är en utmärkt kamera dock, kan sakna min ibland faktiskt.

om du inte är ute efter att kunna filma, större och bättre lcd, snabbare processor och fler pixlar så är det bättre att du köper ett bättre objektiv istället för att byta kamera. Jag har en 500d, men har haft en 400d, och du lär inte se mkt av skillnad på bilderna i alla fall, 400d var kalas, det är optiken det hänger på. Femtusen för bytet är väl ok iofs, en begagnad 400d med gamla 18-55 är väl värd ca 2500 kr, men du slipper ju möket med att sälja den.

om du inte är ute efter att kunna filma, större och bättre lcd, snabbare processor och fler pixlar så är det bättre att du köper ett bättre objektiv istället för att byta kamera. Jag har en 500d, men har haft en 400d, och du lär inte se mkt av skillnad på bilderna i alla fall, 400d var kalas, det är optiken det hänger på. Femtusen för bytet är väl ok iofs, en begagnad 400d med gamla 18-55 är väl värd ca 2500 kr, men du slipper ju möket med att sälja den.

Tack för snabba svar här....

Ja, det är ju större lcd och fler pixlar och så är det filminspelningsmöjligheten då i kombination med ett objektiv som har IS!
Jag gillar ju det lilla formatet som 400D har men antar att 500D inte är mycket större?

Jag tror ju inte att jag skulle sälja 400:an om det inte var ett direktbyte med den prisklassen. Jag skulle ju kanske vilja ha en bättre och större kamera men är inte beredd att betala så mycket just nu.

Jag har också ett makrozoomobjektiv Sigma 70-300 mm 1:4-5,6 DL Macro Super som har säkert 8 år på nacken och är lite förbryllad över att EOS 400D inte verkar orka att autofokusera detta objektiv. Man får ställa in på manuell fokus och det är lite trist. Men kanske inte EOS500D heller skulle fungera med detta objektiv.

Tack för snabba svar här....

Ja, det är ju större lcd och fler pixlar och så är det filminspelningsmöjligheten då i kombination med ett objektiv som har IS!
Jag gillar ju det lilla formatet som 400D har men antar att 500D inte är mycket större?

Jag tror ju inte att jag skulle sälja 400:an om det inte var ett direktbyte med den prisklassen. Jag skulle ju kanske vilja ha en bättre och större kamera men är inte beredd att betala så mycket just nu.

Jag har också ett makrozoomobjektiv Sigma 70-300 mm 1:4-5,6 DL Macro Super som har säkert 8 år på nacken och är lite förbryllad över att EOS 400D inte verkar orka att autofokusera detta objektiv. Man får ställa in på manuell fokus och det är lite trist. Men kanske inte EOS500D heller skulle fungera med detta objektiv.

funkar Sigmat på din 400d så funkar den säkert på 500d, men 500d:s tätare pixlar avslöjar obönhörligt enklare optik på ett helt annat sätt än din 400d.

Hallå!Nu har en Fotobutik en kampanj om att byta in sin EOS 400D mot en 500D till ett pris på 4.990:- och då medföljer ett 18-55 mm lika plastigt objektiv, dock med skillnaden att den har Imgage Stabiliser.

Gör jag ett dåligt val om jag gör detta byte/inköp?

För den mellanskillnaden tycker jag spontant det låter som en riktigt dålig affär. Det betyder att du nästan inte får nånting alls för din nuvarande kamera, och en efterföljare till 500D har ju redan släppts. Dessutom finns det massor av smartare saker att lägga pengarna på än ett nytt kamerahus, speciellt om man bara har ett enda objektiv (kitobjektiv) till sin kamera. Just det kitobjektivet utan stabilisator som du äger har rykte om sig att vara bland de sämsta kitobjektiven canon släppt så en bra ny normalzoom tycker jag du ska satsa dina pengar på istället.

Sigma och Tamron har normalzoomar (ungefär 18-50mm brännvidd hos båda) med ljusstyrka f/2,8 som gör att du kan fotografera i mörkare omgivning, få kortare slutartider och kortare skärpedjup då du vill det. Den upp till 4ggr bättre ljustyrkan jämfört med vilken kitzoom som helst möjliggör fotografering i såna miljöer som kitzoomar inte klarar med godkänt resultat.

Men testa också lite andra objektiv i samma prisklass, kanske en vidvinkel, ett makro eller en riktigt ljusstark fast normal, och se vad för nya bildmöjligheter du kan få med dem. En extern blixt är inte heller fy skam, ger mycket bättre bilder än den interna, och är ett måste i mitt tycke då man fotograferar inomhus.

Nu har jag inte sett en enda bild du tagit, men jag kan nästan lova att nya objektiv gör mycket mycket mer för ditt fotograferande än ett nytt kamerahus skulle göra med endast en måttligt bättre och nästan lika tråkig kitzoom som den du har. Det finns massor med riktigt roliga objektiv out there så det är bara att åka till en fotobutik och prova!

Det där erbjudandet såg jag också men kom fram till att det inte var så väldigt förmånligt. Om du inte är väldigt intresserad av att filma med din kamera är det ingen större vits att uppgradera till 500D. En meningsfull uppgradering från 400D skulle snarare vara till 40/50/7D eller FF, men något sådant erbjudande hade de inte vad jag kunde se.

För "mellanpriset" 5000:- kan man i stället skaffa ett eller flera objektiv.

T ex ett EFS 18-135 eller kanske EFS 18-200 (om du får 500 för din kitglugg i inbyte och lägger på en hundring till).

Eller ett Sigma 18-200 som allroundglugg plus ett fast Canon EF 50/1,8 när du vill ha riktigt skarpa bilder.

Eller nya kitgluggen EFS 18-55 IS plus ett tele EFS 55-250 IS. Då kan du t o m få pengar över till den lilla 50/1,8:an också.

Det där erbjudandet såg jag också men kom fram till att det inte var så väldigt förmånligt. Om du inte är väldigt intresserad av att filma med din kamera är det ingen större vits att uppgradera till 500D. En meningsfull uppgradering från 400D skulle snarare vara till 40/50/7D eller FF, men något sådant erbjudande hade de inte vad jag kunde se.

För "mellanpriset" 5000:- kan man i stället skaffa ett eller flera objektiv.

T ex ett EFS 18-135 eller kanske EFS 18-200 (om du får 500 för din kitglugg i inbyte och lägger på en hundring till).

Eller ett Sigma 18-200 som allroundglugg plus ett fast Canon EF 50/1,8 när du vill ha riktigt skarpa bilder.

Eller nya kitgluggen EFS 18-55 IS plus ett tele EFS 55-250 IS. Då kan du t o m få pengar över till den lilla 50/1,8:an också.

Tack Mapem!
Kanske jag faktiskt avvaktar och synar lite andra alternativ som objektivinköp m m. Jag har ju ett EF-Zoom28-80 mm - 0,38m/1.3ft som följde med som kitobjektiv till min analoga EOS 500N-kamera som inköptes 1999. Det känns ju dock gedignare och inte så plastigt än det 18-55 mm kitobjekivet som följde med digitalkameran.

Jag gillar ju att fota riktiga närbilder i makro och skulle vilja ha ett som jag slipper byta till och som liknar mitt gamla Sigma 70-300 med makro. Men som är bättre kvalitetsmässigt då jag upplever att det blir brusigt i kanterna även innanför zoomningsläget! D v s det är endast i mitten ett litet område som blir kristallklart för att sedan bli suddigare utåt.

Ja, det finns mycket att fundera på och det var ju bland annat en sak som jag irriterat mig på med min EOS 400D, att jag fått ett litet "hårstrå" bakom mattskivan och detta går inte att vare sig blåsa bort eller på annat sätt får bort. Och tanken var ju då att jag fick en helt ny kamera utan "skräp" och repor och annat om jag gjorde inbytet och fick ett liiiiite bättre kitobjektiv än mitt tidigare...
Men om någon har tips om hur jag kommer åt "strået" bakom mattskivan så är jag tacksam... det är så trist att behöva fixa varenda bild i datorn p g a detta och så stör det mig enormt som faktum att jag inte kommer åt det!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto