Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var bara en dag och de öppnade 7 på morgonen. Jag var där men vände när jag såg tusentals människor i kö. Denna veckan tog de 6499:-

Det kan jag nog inte hålla medjag bor inte i Stockholm och bad då en kompis köpa en några dagar efter erbjudandet började, och då gick det att få den för 5990, så en dag var det då icke. Men kan helt klart vara så att det inte gäller just nu.

At MR canon. så är det ju SD kort som används till nya 450D och inte CF kort! :)
 
Nu börjar det så smått kännas som om jag har bestämt mig! Kan inte vänta! Vill hinna lära mig hantera den lite innan jag åker till spanien i 3-6 månader!

När löningen kommer på måndag tänkte jag skicka iväg beställningen. Men jag har inte riktigt uteslutit alla alternativ märker jag, för nu är det några bekanta som har börjat prata om att man kan köpa billigt i Thailand och lägga till World Wide Warranty. Ris och ros på det? Blir det så mycket billigare att det är värt lite extra väntan? Känner folk som ska åka dit i september så då skulle de köpa den åt mig och skicka över den till Sverige.

Sen är jag fortfarande osäker på om det var en bra deal det där med väska, kamera och minneskort. Kanske är bättre att hitta en billig väska på typ claesohlsson?
 
Hmm...

Jag tycker inte att du ska bortse från ljudet om det är så att det är en detalj som du skulle kunna störa dig på. Om det inte spelar någon roll hur den låter, då tycker jag med att du ska slå till. Kameran är bra!

Innan jag köpte min 450D i april hade jag läst kilometervis med recensioner, och har fortsatt läsa det mesta som sagts om kameran även efter köpet. Har *aldrig* sett något/någon som nämnt något om ljudet. Ja, förutom du nu då... ;)
 
Innan jag köpte min 450D i april hade jag läst kilometervis med recensioner, och har fortsatt läsa det mesta som sagts om kameran även efter köpet. Har *aldrig* sett något/någon som nämnt något om ljudet. Ja, förutom du nu då... ;)

Jag håller med dig frank! Jag har läst på flertalet sidor på nätet och tidningar och inte heller sett någon notis om att Canon 450D låter på ett visst sätt och Nikon (D80) på ett annat. Jag ägde en Canon 450D i 5 dagar, men jag fick problem med den kameran och ljudet. Ljudet är inte högt, men vasst och skärande (iallafall för mig). Jag tänkte att det var inbillning så jag googlade på "shutter sound" canon och sen på Nikon. Det var då först jag hittade att det inte var inbillning utan att "alla" rebel kameror låter så. Vissa gillar det tydligen och andra inte. Nikon har ett "mjukt" ljud läste jag och kan bara instämma. Nikon reagerar jag inte alls på utan tänker mer på själva fotograferandet. =o)

Men återigen, smaken är som baken. Jag ville bara nämna det då jag inte läst det någonstans tidigare. Men enligt den länk jag skickade tidigare så finns det ju folk som stör sig på det, inte bara jag =o)

För övrigt är Canon 450d en bra kamera, säger jag inget om. Brusreduceringen är toppen liksom finessen att kunna zooma och manuellt ställa in fokus i liveview.

Själv är jag kanon nöjd med min Nikon D80, den passar mig bra!

Har trådskaparen handlat någon kamera ännu?
 
Jag ska nog beställa den imorgon enligt prisförslaget jag skrivit om ovan. Ska bara lyckas övertala min far, som hela tiden velat hjälpa mig med kameraköpet och letat sidor och priser m.m., att det är en bra affär. För jag orkar inte hålla på och skicka efter från andra länder eftersom det inte verkar skilja några astronomiska summor.

Visserligen kommer jag ju beställa den ändå inom ett par dagar (paketpriset gällde 12 dagar från att jag fick mailet från kameraexperten.se) för det är ändå jag som ska stå för kalaset... men iallafall :p

Sen återstår bara att lära sig använda den ordentligt :p Jag vet inte vart jag ska börja! Har bara fotat mest med kompaktkamera och den gamla analoga canon-kameran jag skrev om förut angående objektiven, och tagit en väldigt grundläggande fotokurs som individuellt val på gymnasiet.

Vill ju använda den flitigt för att det ska vara värt besväret och pengarna =)
 
Jag ska nog beställa den imorgon enligt prisförslaget jag skrivit om ovan. Ska bara lyckas övertala min far, som hela tiden velat hjälpa mig med kameraköpet och letat sidor och priser m.m., att det är en bra affär. För jag orkar inte hålla på och skicka efter från andra länder eftersom det inte verkar skilja några astronomiska summor.

Visserligen kommer jag ju beställa den ändå inom ett par dagar (paketpriset gällde 12 dagar från att jag fick mailet från kameraexperten.se) för det är ändå jag som ska stå för kalaset... men iallafall :p

Sen återstår bara att lära sig använda den ordentligt :p Jag vet inte vart jag ska börja! Har bara fotat mest med kompaktkamera och den gamla analoga canon-kameran jag skrev om förut angående objektiven, och tagit en väldigt grundläggande fotokurs som individuellt val på gymnasiet.

Vill ju använda den flitigt för att det ska vara värt besväret och pengarna =)

Välkommen till en ny värld! Var beredd att skruva endel i PS bara, SLR:er kräver det mer eller mindre... Jag var oförberedd på det för 6 månader sen, men är mer än nöjd med min 450 idag. :)
 
Välkommen till en ny värld! Var beredd att skruva endel i PS bara, SLR:er kräver det mer eller mindre... Jag var oförberedd på det för 6 månader sen, men är mer än nöjd med min 450 idag. :)

Faktum är att det inte behöver bli så mycket PS om man undviker RAW format. Picture style är faktiskt inte så dumt. Funkar väldigt bra på 450 även om man behöver leka lite med inställningarna för att lära sig utnyttja dem bra.

Men visst bilder som man vill få riktigt bra då behövs PS men faktum är att med Picture style så kan man slippa efterbearbeta många bilder. För ren dokumentation duger det bra och möjligheter finns ändå att köra PS efteråt.

Men jag måste även erkänna att jag i fredags köpte ett 8Gb kort för att kunna köra mer RAW...

Allt beror på ambitionsnivån och intresset att sitta vid datorn. Jag kommer att till vardags fortsätta med Picture style och jpg men när jag är ute efter att skapa då blir det RAW.
 
Faktum är att det inte behöver bli så mycket PS om man undviker RAW format. Picture style är faktiskt inte så dumt. Funkar väldigt bra på 450 även om man behöver leka lite med inställningarna för att lära sig utnyttja dem bra.

Men visst bilder som man vill få riktigt bra då behövs PS men faktum är att med Picture style så kan man slippa efterbearbeta många bilder. För ren dokumentation duger det bra och möjligheter finns ändå att köra PS efteråt.

Men jag måste även erkänna att jag i fredags köpte ett 8Gb kort för att kunna köra mer RAW...

Allt beror på ambitionsnivån och intresset att sitta vid datorn. Jag kommer att till vardags fortsätta med Picture style och jpg men när jag är ute efter att skapa då blir det RAW.

Sant. Testa att ställa upp skärpa, kontrast, mättnad i olika värden tills man är nöjd. Det gör kompakter standardmässigt - fast automatiskt. Det finns många som haft bra kompakter som blir besvikna när den "mer än dubbelt så dyra kameran" till synes bara ger halvskarpa bleka bilder. Och kör bara JPG.

Men, mer än hälften av den nya världen finns i Camera Raw / PS för den som vill gå vidare :)
 
Efter mycket velande är det nu klart. Jag bör få kameran på måndag eller tisdag =)

Nu gäller det bara att räkna ut vart man ska börja =P

Tack så mycket för all hjälp! Nu lär jag ju dyka upp lika handfallen i andra forumtrådar inom kort men då vet jag ju hur snälla alla är!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.