Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 40D till Canon EOS 5D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går förmodligen att peta ihop det igen. Det gjorde jag med mitt EF 50mm f/1.8 II som delade sig på mitten efter en raskt färd ner i backen.

Jo, jag försökte med det. Skulle ha en kund samma dag och fota med just det objektivet. Blev helt enkelt ändrade planer haha. Men när jag försökte peta tillbaka den ena delen såg jag att det fattades någon bit som liksom låser fast delen. Har dock det kvar i en låda ifall jag kommer kunna laga det senare.

Canon 5DMKIII är säkert för tillfället en av världens bästa allround kameror. Den är välbyggd, har snygga bildfiler, ett suveränt AF och bilder nog per skuld för att klara det mesta.
1DX och 5DMKIII har ett annat AF än sina föregångare och också än 6D.
Det har större bredd mellan sensorerna och är mer exakt att sätta skärpan.
Något som är extra viktigt om man vill fota med riktigt kort skärpedjup.
Med min 5DMKII ligger fokus ibland framför och ibland bakom och ibland helt rätt. Det var därför förbättrade AF på den punkten. Den gamla tekniken räckte inte längre till med dagens högupplösta sensorer.
En viktig egenskap om man fotar med 85/1,2 eller liknande objektiv där skärpedjupet rör sig om någon centimeter eller ändå grundare.

För när man missar skärpan lite så syns inte det i varken sökaren eller på displayen.
Det syns först när man tittar i datorn och det är så dags då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar