Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 400D är här :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
paco skrev:
Vilken kamera ska jag köpa? 80D eller D400?
Canon så klart eftersom du frågar i Canon-forumet! ;)

Skämt åsido så går det inte att svara på eftersom du inte skrev något om vad du ska använda kameran till, vilka egenskaper du värderar högst etc. Det är dessutom dumt att säga nåt nu eftersom det är okänt vad Canonkameran går för, t ex vad gäller brus. Vidare så hör väl inte en Canon vs. Nikon-diskussion hemma i den här tråden.

Ok. Jag håller mig till min nuvarande kamera då :)

Jag bara förbereder mig för den kommande stormen av dessa trådar. Jag älskar speciellt de med felskrivna modellnamn som t.ex. D20 och D350.

Det känns som om CAnon har offrat en av sina fördelar mot A100n, lågt brus ... med en egen 10MP sensor så kommer den med största sannolikhet att ligga på samma nivåer i brus ...

paul innergård skrev:
jag tror du får vänta rätt så länge på inbyggd IS i Canonhusen. Det skulle bli svårt att motivera de högre priserna för IS-objektiven om IS fanns inbyggt i husen, dessutom tror jag (tror) att IS och VR i objektiven än så länge fungerar bättre än den som finns inbyggd i andra märkens kamerahus.
Det verkar som att det ger något bättre resultat att ha bildstabiliseringen i objektivet, i alla fall på längre brännvidder. Fast vad som anses bäst verkar variera en hel del beroende på om det t ex är en Canon- eller Sony/KM-ägare som tycker till ;)

Hur som helst bör det vara ett starkt försäljningsargument i konsumentklassen att ha bildstabilisering i huset.

Skall bli väldigt intressant att se testbilder om detta är sant.

Canon har ju allt som oftast haft märkbart mindre brus än konkurenterna, om man räknar bort de som lanserats mer än 12mån efter motsvarande Canon kamera... nu känns det dock som att de är lite pressade av att flera konkurenter fått ut prisvärda 10mp hus på marknaden.

Känns dock som att det kommer halta lite som när 350D kom och många undrade varför man skulle köpa 20D.

Skulle vara intressant att se en kombination av IS i hus & glugg, men tyvärr tror jag inte att det är förberett med kommunikationsmöjligheter från IS chippen i objektiven.

jösses, jag lade upp några av de läckta kinesiska bilderna på min hemsida, eftersom de inte laddades alla gånger från kina. Sen postade jag länken här på fotosidan. Kollade just min räknare. Sen igår kväll har jag haft 24.717 besök!!

henrikf skrev:
Det verkar som att det ger något bättre resultat att ha bildstabiliseringen i objektivet, i alla fall på längre brännvidder. Fast vad som anses bäst verkar variera en hel del beroende på om det t ex är en Canon- eller Sony/KM-ägare som tycker till ;)

Helt sant, bådadera har säkert sina för- och nackdelar. Men egentligen förstår jag inte varför jämförelsen måste dras upp varje gång någon saknar bildstabilisering i ett C- eller N-hus? Det faktum att bildstabilisering i objektivet är kalas talar väl inte emot stabilisering i huset, åtminstone inte från konsumentens synvinkel? Att de båda teknikerna ännu inte är 'kompatibla' med varandra betyder ju bara att 1+1 inte blir 2, dvs man skulle behöva stänga av stabiliseringen på antingen hus eller objektiv om man råkade ha bådadera.

Jag gissar att så länge 1+1 inte blir 2 så vågar inte C och N satsa på stabiliserade hus eftersom det skulle vara att 'ge bort' stabiliseringen och därmed en oerhört värdefull konkurrensfördel, till Sigma, Tamron och Tokina.

/Per

ondjultomte skrev:
Det känns som om CAnon har offrat en av sina fördelar mot A100n, lågt brus ... med en egen 10MP sensor så kommer den med största sannolikhet att ligga på samma nivåer i brus ...

Nja, det tror jag nog inte. Det finns nog andra som kan detta bättre än jag (exvis Herr Risedal), men Canons låga brus har inte enbart, eller ens huvudsakligen, med pixeltäthet att göra utan det beror på deras sensorteknologi. I den information som finns tillgänglig nu (läs: dåliga översättningar från kinesiska) talas det om en ny sensor, så det skulle kunna vara möjligt att brusegenskaperna bibehålls trots ökad pixeltäthet.

StefanN skrev:
I den information som finns tillgänglig nu (läs: dåliga översättningar från kinesiska) talas det om en ny sensor[...]
Men jag kan inte för mitt liv hitta var jag fick det ifrån. Jag minns att jag har sett att det nämns högre dynamiskt omfång åtminstone, men jag hittar det inte. Troligen såg jag det på dpreview...

pet skrev:
Ser lovande ut..härligt med antidust och mjukvaran som tar bort ev damprickar som finns kvar...men mest nyfiken är jag på den vita gluggen som sitter på huset på bilden...undrar om det är den nya 70-200/f4 is som det har spekulerats om i olika forum.

Ja, den gluggen är jag ruskigt nyfiken på, jag också!!

En intressant del är priset som nämns i Canon 400Ds White Paper:

"With the Digital Rebel XTi, Canon goes from strength to strength, adding and refining features to make the XTi the finest camera today in the under-$1000 category."

Så det verkar som om priset blir detsamma som för föregångaren 350D.

Fast på Rob Galbraiths sida står det följande:

".. estimated street price of US$799, or US$899 in a kit with the EF-S 18-55 .."

800 dollar för huset borde bli ungefär 8000 rostfria i Sverige.

Ja, vad ska man säga om XTi/400D då?... En bra instegskamera och för dom som vill uppgradera från 300D och som tycker om den nätta storleken.

Från 350D till XTi/400D?...Nää!.. Inget som Canon räknat med heller tror jag däremot finns det ju massor med 300D-ägare så kameran blir nod en succe försäljningsmässigt!

Bättre eller sämre än motsvarande Nikon?.. Har inte en susning men de enda intresanta i den diskusionen är ju "filmen"... Ungeför som mellan Agfa och Kodak på den tiden det begav sej...men de var ju billigare att byta film...

henrikf skrev:
Det verkar som att det ger något bättre resultat att ha bildstabiliseringen i objektivet, i alla fall på längre brännvidder.

Hur lang brannvidder da? och pa vilket sätt är det bättre?

Per-Anders Jansson son testat bada upp till 400mm + x1,4 konverter tycker att KM system är bättre och saknar dessutom ställtid för att aktiveras. Jag har testat Pentax SR med 400 mm glugg och kommer ner till 1/15 sekund.

Antingen väntar man lite till, eller så köper man en 30D. 30D har en extremt viktig funktion (som iaf jag inte kan vara utan) - spotmätning.

Här finns ingen som helst anleding att stirra sig blind på antalet megapixlar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar