Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

isala.se

Ny medlem
Jag har lite funderingar kring att köpa en Canon EOS 350D. Jag har tidigare fotat med en Canon EOS 300D som jag var väldigt nöjd med. Tyvärr var den bara till låns men 350D borde vara en aning vassare än 300D.

Så jag undrar om det är någon som har lite tips angående 350D? Vad ska man tänka på och är du nöjd med den och så vidare. Vad för objektiv, filter och liknande bör man använda för att få så bra foton som möjligt? All tänkbar information välkomnas.

/Isabell
 
För att få så bra bilder som möjligt så är det inget speciellt som skiljer 350d från andra kameror. Generell info som finns i artiklar här och i fototidnigar/böcker.

Sen beror det ju oxå på vad du ska fota, vad för objektiv du ska ha. Det är skillnad om du ska ta porträtt i studio eller ta landskap eller fota arkitektur, eller panoramor osv.

Trots kritik tycker jag att kitlinsen är helt ok för allmänt bruk. Använder den fortfarande från och till.

För porträtt har jag skaffat ett billigt men riktigt skarpt objektiv, Canon 50mm 1.8 som kostar en tusing bara.

För effekter och panoramor har jag ett Peleng 8mm Fisheye ( oxå billigt ).


Som zoom-lins har jag Sigma 70-200 2.8 som jag älskar.

Har skaffat Polariseringsfilter från www.kaffebrus.com ( billigt ). De tar bort reflexer och ger mer stuns i färger.

Riktigt bra objektiv är väldigt dyra. Kommer säkert många andra svar här som kan rekommendera en bra allmänglugg att börja med ( då alla hatar kitobjektivet =) )
 
Är du skakig på handen skulle jag titta på Sony:S nya systemkamera som bygger på KonicaMinoltas D5D. Rikligt utbud av objektiv. Finessen med Sonys kamera är att denn har inbyggd bildstabilisering, något som jagmed mina darriga händer uppskattar, plus att den har en mojäng som gör rent sensorn från dammpartiklar.

Jag är fast i Canonsystemet där jag anser Canon EOS 350D vara en kompetent kamera. Det viktiga är att inte stitrra sig blind på upplösningen, utan till vad kameran ska användas och vad bilderna ska användas till.

Bilder från en EOS 300D och Sonys kamera räcker ledigt till 60x40 cm stora bilder. Detta innebär att även 350D med sin något högre upplösning klarar detta. Vid utskrifter till 15x10 cm finns ca 1,5 miljoner bildpunkter till förfogande. Kamerorna har mellan 6-8 miljoner.

Blixt är alltid bra tillbehör. Till Canon fungerar Sigma EF-500 DG SUPER II mycket bra. Filter är inget som du egentligen behöver till en digitalkamera. Polorisationsfilter och avtonande gråfilter möjligtvis. Skydd förlinsen är ett fult försäljningsknep. Bra marginaler på filter.

Ett paket med optik 18-55 mm är en bra start. Sedan beror det på åt vilket håll intresset utvecklar sig. Bättre optik mer pengar. Valet står mellan zoom och fast optik eller en kombination av dessa.

Zoom 70-200/2,8 kan användas till allt möjligt. Till Canon finns den från Canon med eller utan bildstabilisering och Sigma har en bra utan bildstabilisering.

50/1,8 är bra för ansiktporträtt med korta skärpedjup, vilket även ovanstående zoom grejar.

Det jag inte rekomenderar är zoomar 70-300/4-5,6, (pris ca 2000:) vilka ofta behöver bländas ned några steg vilket ger bländare 8-11 innan de presterar bra. Ljus för detta finns bara mitt på dagen under högsommaren om solen är framme, vilket i sig är för hårt ljus.

Det du kommer långt med är paketzoomen och de opbjektiv jag föreslår ovan plus en blixt och ett stativ (tungt) Manfrotto eller liknande.
 
Senast ändrad:
Per:
Ja, jag har hört att 18-55mm objektivet inte ska vara någon höjdare. Men det är ju bättre att ha ett än ingenting alls. Jag är ju ingen proffsfotograf men jag tror att jag kommer vara nöjd med det objektivet ett tag tills jag vill uppnå något bättre :)

Tack för tipset om länk för filter. Det ska jag genast kolla in.



Roland:
Tack för alla bra tips. Det hjälpte jättemycket :) Nu får jag bara hoppas att allt går som det ska när jag väl köper kameran.
 
isala.se skrev:
Per:
Ja, jag har hört att 18-55mm objektivet inte ska vara någon höjdare. Men det är ju bättre att ha ett än ingenting alls.
Visst, exakt så resonerar 99.99% av alla köpare.
Dessvärre kommer dessa köpare aldrig att skaffa ett riktigt bra objektiv med resultat att inga riktigt (tekniskt) bra bilder kommer att knäppas.

Mitt råd är att aldrig ta i billiga zoomar, ens med tång. Det är det ENDA sättet att helt undvika grumliga och mer eller mindre oskarpa bilder.

Ett inköp av tex. ett 50/1.8 ger kameran en chans att visa vad den egentligen går för.
 
Man kan gå till www.dpreview.com och kolla bilder tagna med olika objektiv til 350d.

Det beror ju oxå på hur stora kopior/utskrifter man gör. Inte jämnt man printar ut sina kort i A3.
 
isala.se skrev:
Jag har lite funderingar kring att köpa en Canon EOS 350D. Jag har tidigare fotat med en Canon EOS 300D som jag var väldigt nöjd med. Tyvärr var den bara till låns men 350D borde vara en aning vassare än 300D.

Så jag undrar om det är någon som har lite tips angående 350D? Vad ska man tänka på och är du nöjd med den och så vidare. Vad för objektiv, filter och liknande bör man använda för att få så bra foton som möjligt? All tänkbar information välkomnas.

/Isabell

Min 350D firar 6 månader och ca. 10.000 bilder nu i dagarna, så det ær læge att gøra en utværdering. Det ær ett klart prisvært kamerahus som ger samma bildkvalitet som Canons dyrare 20D och 30D. Den har alla funktioner du kommer att behøva och ær liten och smidig att ha med sig.

Om du ska ha med den på resan rekommenderar jag dock att du skaffar batterigreppet och ett extra batteri, den blir skønare att hålla i och batteritiden økar.

Ang. 18-55 objektivet så beror 103% av klagomålen på det på att man inte ær van att fotografera eller efterbehandla och skyller tråkiga bilder på utrustningen. Kør med det tills vidare.
Lær dig grunderna før slutartider/rørelseoskærpa, att hålla kameran stilla och fokusera rætt så kommer bilderna att se bra ut. Køp en bættre vidvinkelszoom nær/om du behøver ljusstyrkan.

Ett polariserande filter kan vara kul att ha på resor, før att få mer kontrast i himlar och få bort blænk på hav. Ett avtonat gråfilter gør att du kan få snygga førgrunder OCH snygga himlar.

Ett billigt macro, typ Cosinas 100/3,5 kan du ha mycket kul med om du gillar att krypa ner i naturen. Kolla vad Tammy Bergstrøm hær på sidan kan åstadkomma med det.

Sist men inte minst, nær du køpt kameran, Sluta Besøka Forumet! Inga bra bilder blir tagna hær ;-) Lycka till!
 
Hej !
Vill lägga mig i denna diskussion lite o.

Har länge suktat efter en 350D men har på sista tiden börjat kika lite på Nikon D50 eller D70.
Anledningen är att jag har lite begränsad ekonomi och måste spara ett bra tag för att få ihop till bara huset.
Efter de bilder jag sett så verkar det krävas riktigt fina och dyra objektiv eller lite PS-jobb för att få bra bilder med 350D medans på D50 så blir det riktigt skarpt redan med kit-objektivet.
Med bra menar jag skärpa och färgmatchning...

Är det skit bakom spakarna på de bilder jag tittat på eller har jag en poäng i detta ?

Nån som har idéer och tips ?
 
MatsGustavsson skrev:
Hej !
Vill lägga mig i denna diskussion lite o.

Har länge suktat efter en 350D men har på sista tiden börjat kika lite på Nikon D50 eller D70.
Anledningen är att jag har lite begränsad ekonomi och måste spara ett bra tag för att få ihop till bara huset.
Efter de bilder jag sett så verkar det krävas riktigt fina och dyra objektiv eller lite PS-jobb för att få bra bilder med 350D medans på D50 så blir det riktigt skarpt redan med kit-objektivet.
Med bra menar jag skärpa och färgmatchning...

Är det skit bakom spakarna på de bilder jag tittat på eller har jag en poäng i detta ?

Nån som har idéer och tips ?

Hade en D70 førut men den ær ju ganska gammal nu, du kanske menar D70s? Den borde inte skilja sig så mycket från D70, och færgerna på 350D och D70 i jpg ær inte særskilt olika tycker jag nær jag kollar i bildarkivet. Dæremot verkar 350D ha en annan tonkurva och/eller exponerar ofta lite rikligare/ljusare - om man låter kameran bestæmma. Alltså tycks bilderna från 350D på "Auto Allt" bli øverlag lite ljusare och føljdaktligen lite blekare i færgerna. Kanske ær det du menar?

Kør man i RAW gær det ju att pilla om færgerna och kontrasten hur som helst, och æven i jpg går det att stælla om mycket direkt i kamerorna, så det ær nog mer en instællningsfråga æn en stor & synbar skillnad mellan kamerorna - tror jag. Nikon har en førdel med att det går att lægga in en egen kontrastkurva.

Nikons 18-70 objektiv ær bættre æn Canons 18-55, men det ær væl de flesta øverens om. Sen om det øverhuvudtaget syns i utskrivna bilder (10x15-20x30cm) ær mycket tveksamt. Ska plåta en festival nu i augusti med Canons 18-55, återkommer med resultaten och jæmførelse med 18-70 ;-)
 
Tack så mycket för svaret!
Gillar personligen att köra med lite manuella inställningar så det låter som det blir en 350D ändå...
Får se vad som hamnar framför plånboken när det är dags.


Tack tack !
 
Oj, så mycket svar. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja :D
Men en Canon EOS 350D blir det eftersom jag var nöjd med 300D. Ett polariserande filter och ett avtonat gråfilter kommer jag också att köpa tror jag. När det gäller objektiv så kör jag med 18-55mm och köper till ett nytt (och bättre?) när jag känner att jag kräver mer.

Tack för alla svar och länkar välkomnas varmt :D
 
isala.se skrev:
Oj, så mycket svar. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja :D
Men en Canon EOS 350D blir det eftersom jag var nöjd med 300D. Ett polariserande filter och ett avtonat gråfilter kommer jag också att köpa tror jag. När det gäller objektiv så kör jag med 18-55mm och köper till ett nytt (och bättre?) när jag känner att jag kräver mer.

Tack för alla svar och länkar välkomnas varmt :D
Du får vara försiktig med de filtren på kitobjektivet, eftersom frontlinsen roterar vid fokusering så ändrar sig polariseringen och det avtonade filtret kan hamna snett, så du måste fokusera först och sedan ställa in filtren.
 
Anddje skrev:
Du får vara försiktig med de filtren på kitobjektivet, eftersom frontlinsen roterar vid fokusering så ändrar sig polariseringen och det avtonade filtret kan hamna snett, så du måste fokusera först och sedan ställa in filtren.
Gäller detta också Cokins filtersystem med hållare?
 
Sans skrev:
Gäller detta också Cokins filtersystem med hållare?
Ja, såvida inte gängan på hållaren kan snurras lätt, då är det ju bara att hålla i resten, men när filtergängan på objektivet snurrar så snurrar ju allt som sitter fast i den.
Gissar att Cokins har utbytbara gängor för att kunna användas till olika objektiv, så då borde det inte vara svårt att snurra filtret rätt igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.