Annons

Canon EOS 350D ersättare i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)

athid

Aktiv medlem
Hej, jag funderar på att köpa mig en EOS 350D. Men jag börjar bli misstänksam på att den ersätts snart, är ju inte nyaste saken på marknaden direkt.

Vet någon om det kommer en ersättare innom en snart tid (2-3 månader) och vad heter i sådanna fall denna ersättare, samt vad har den för specar?

/Anders
 
Tidigast i september-oktober presenteras en eventuell efterföljare.
Finns mig veterligen inga läckta uppgifter på en ny kamera.
 
finns redan flera trådar om detta. Men kort:

Ingen vet i förväg vilka specar en ersättare får.

Kameran är inte särskilt gammal, allt är relativt.

Vänta på en ersättare du, men även den kommer sersättas med en ny modell... Vore det inte roligare om du kunde plåta imorgon redan?

Ingen vet när ersättaren kommer. Men troligtivs är det väntetid och allt möjligt innan man har den i handen.
 
jo...

Visst vore det kul å plåta redan i morgon, men jag behöver den egentligen inte förräns i början av december. Är därför jag överväger å vänta. Hade jag verkligen behövt den så hade jag köpt den nu. Nu är jag mest sugen, men väntar gärna lite om den nu byts ut innan december.
 
Och i samma stund som ersättaren kommer ut så kommer alla bilder tagna med 350D att bli värdelösa...
 
ingen vet...20D kameran som är betydligt äldre än 350D ersattes i våras. Det var ingen större skillnad heller mellan kamerorna
 
Ja 20d är ju uråldrig teknik...som modem och telefoner med nr.skivor....

Skämt åsido: 350d och 20d är och kommer förbli ruskigt bra kameror (äger ingen av dem) oavsett vad Canon släpper i år eller de närmaste åren.
 
What works is obsolete

Ett gammalt visdomsord jag lärde mig från en mjukvaruleverantör för 25 år sedan. Kameror börjar bli allt mer som datorer och mjukvaror.
Skulle inte tro att du kan förvänta dig mer av en ny version än vad 30d var jämfört med 20d. Alltså marginell men med en prisjustering nedåt. Varför inte ta chansen av att ta ett antal minnesvärda foton under sommaren och hösten istället för att vänta på något som ändå kommer vara förlegat under större delen av sin livslängd. Det kommer förmodligen alltid finnas en ny modell till lägre pris runt hörnet.Men du missar många bilder medan du väntar.Vad Canon har i rockärmen lär du inte få vera förrän de läcker ut det.
 
Ja, det vore tämligen hjärndött att vänta på efterföljaren till 350D, om man då försakar alla sommarens bilder. SÅ mycket bättre/billigare kommer den absolut inte att bil.
 
Kalle_B skrev:
ingen vet...20D kameran som är betydligt äldre än 350D ersattes i våras. Det var ingen större skillnad heller mellan kamerorna
Du har helt rätt... men det ger mig lite kalla kårar att betydligt äldre i sammanhanget bara är 6 månader. :p

18 Månader brukar vara Canons standardvariant för nya modeller. Men just nu verkar iaf pixelracet ha lugnat ner sig. För de mindre kamerorna behövs inte fler pixlar. Både D50 och D70s kontra 30D har ju behållt pixelantalet från föregångarna. Det var 20D, 350D som stegade upp till 8MP vilket är en rätt bra kompromiss ändå.
 
Re: jo...

athid skrev:
..men jag behöver den egentligen inte förräns i början av december...

En STOR fördel du har om du köper den nu, istället för i december då du behöver den, är att du fram tills dess blir bekväm med den, lär dig finesser, arbetsflöden mm mm. Kanske upptäcker att du behöver komplettera med ett nytt objektiv, extern blixt mm.

Då är du fullt redo i december, och kan din kamera utan och innan.

Dessutom, som någon skrev, har du 6 månader extra med fotograferande. Så köp nu.

Man kan också se det så här, att när man än hoppar på tåget, så vill man ändå ha ett nytt tåg någon gång i framtiden. Och precis som programvaror, elektronik och annat där utvecklingen går snorsnabbt (ursäkta uttrycket), kan det vara klokt att ändå hoppa över en version eller två. Själv började jag med D30, hoppade över D60 och 10D, har nu 20D och köper antagligen en ev. uppföljare till 5D eller liknande om något/några år.

Pixelracet är nog mer eller mindre över, men det kommer säkerligen nya finesser till Canon som man helt plötsligt inte KAN vara utan... (tex bildstabilisering i kameran som Sony och Pentax redan har, snabbare serietagning, live-view på LCDn, lite brus på extremt höga ASA-tal, bättre dynamiskt omfång, möjlighet att ställa fokus i efterhand, ännu större LCD-skärm, bättre och snabbare autofokus, ögonstyrd autofokus, större och ljusare sökarbild, bättre blixt, bättre batteritid, filmfunktion, kompensation redan i kameran av brytningsfel mm i objektiv, inbyggd tiltfunktion med möjlighet att luta CCD-plattan i kameran mm).

Hmm, och ändå är jag hypernöjd med min 20D....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.