Annons

Canon EOS 300 frågor!?!?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en sådan och har nu hemma en för att prova den lite!!
Jag har två problem med den!!

1. När jag kör på automatik, kan jag inte stänga av blixten då?

2. Om jag kör manuellt, hur gör jag för att få lika bra skärpa som med automatik utan blixt?

Jag är supernybörjare på kameror och manuellitet så bli inte arg över dessa kanske löjliga och dumma frågor!!

//Anneli

Hejsan.

1 När du fotar på helautomatik (Grön ruta) kan du inte stänga av blixten. Den aktiveras automatiskt även på programmen porträtt, macro och kväll.

2 Jag är lite osäker på vad du menar med manuellt, menar du manuell eller autofocus på objektivet.I sådana fall kan jag bara rekomendera att du är noggrann när du ställer focus manuellt.
Menar du M läget på program så är det korta slutartider som gäller för att undvika skakningsoskärpa.
Mvh
Henke

Henrick skrev:
Hejsan.

1 När du fotar på helautomatik (Grön ruta) kan du inte stänga av blixten. Den aktiveras automatiskt även på programmen porträtt, macro och kväll.

2 Jag är lite osäker på vad du menar med manuellt, menar du manuell eller autofocus på objektivet.I sådana fall kan jag bara rekomendera att du är noggrann när du ställer focus manuellt.
Menar du M läget på program så är det korta slutartider som gäller för att undvika skakningsoskärpa.
Mvh
Henke

Med manuellt menar jag M-läget på program!!

När det gäller korta slutartider blir det ju så mörka bilder!! Det blir det inte på automatiskt och man tar bort blixten! Alltså trycker ner blixten när kameran zoomat in och är klar för avtryck!

Det måste ju kunna gå att ta hyfsat bra bilder på skärpemässigt och ljusmässigt utan blixt i relativt mörkt rum! Vanligt lampljus!! Eller?

Fnisseli skrev:
Det måste ju kunna gå att ta hyfsat bra bilder på skärpemässigt och ljusmässigt utan blixt i relativt mörkt rum! Vanligt lampljus!! Eller?

Nix..Det är visst något med nån naturlag har jag hört..Man kan däremot böjja lite på den naturlagen (ljuset alltså) genom att använda högkänslig film (högt ISO 1600 eller över) och/eller ha häftigt ljusstarka objektiv.

Jag föreslår starkt att du hittar en bok som tar upp grunderna inom fotografin och studerar ljusets grunder och egenskaper, för att skaffa dig en bättre förståelse för varför det inte går att ta bilder i ett "relativt mörkt rum" med ISO100-fil och ett 28-90/4-5.6-objektiv.

Mvh
Jeppe

Jeppe skrev:
Nix..Det är visst något med nån naturlag har jag hört..Man kan däremot böjja lite på den naturlagen (ljuset alltså) genom att använda högkänslig film (högt ISO 1600 eller över) och/eller ha häftigt ljusstarka objektiv.

Tack för det trevliga svaret (som inte alls kan tas som spydigt!! )

Det går jättebra att ta sådana bilder med min kamera och det är en Sony kompaktkamera så då trodde jag att det skulle gå och till och med bättre med denna finare, mera avancerade kamera.
Men det är inte alltid dyrare är bäst alltså!!

I och för sig så är jag fortfarande helt övertygad om att det går och när jag kommit på det så blir jag glad!!

Jeppe skrev:

Jag föreslår starkt att du hittar en bok som tar upp grunderna inom fotografin och studerar ljusets grunder och egenskaper, för att skaffa dig en bättre förståelse för varför det inte går att ta bilder i ett "relativt mörkt rum" med ISO100-fil och ett 28-90/4-5.6-objektiv.

Om du har en sådan bok att rekommendera så tar jag tacksamt emot det!! Jag vill absolut förkovra mig i allt vad denna konst kan erbjuda!

//Anneli

Henrick skrev:
Hejsan.

Tack för svaret!!

Jag har hittat hur man gör för att fotografera med automatik utan blixt!

///Anneli

Hej igen Annelie.

Det var inte min mening att verka spydig, men vissa saker är ganska grundläggande och basic inom fotografin. En av dessa saker är ljusets inverkan på bilden. Dagens moderna kameror har en inbyggsd ljusmätare och är inställda på att ge en korrekt (normal) exponering på de flesta motiv.Låt oss ta ett exempel. Du har en vanlig ISO 100-film i kameran och du har ställt in din kamera på P, kameran föreslår 1/8 f5.6.

1. Detta innebär att det befintliga ljuset som finns i rummet kräver att slutaren är öppen 1/8-sekund med det valda ljusinsläppet (bländare 5.6).

2. Om du då använder dig av ett vanligt zoomobjektiv, typ ett 28-90/4-5.6 (eller vad du nu har) och du vill använda dig av en brännvidd på 70mm. Då får du problem enligt 3.

3. Reglen för bilder utan rörelseoskärpa säger att du bör ha lika kort slutartid som brännvidd. I detta fallet 1/70, närmsta är 1/60.

4. Men kameran har sagt 1/8, vilket är 3 steg från 1/60 (1/15-1/30-1/60). Okej, men då sätter jag kameran på M och ställer in 1/60, men behåller bländare 5.6 (men kameran råder dig till 1/8). Då blir bilden 3 steg underexponerad. Det finns då två sätt att tackla detta problem.

a. Öppna upp bländaren om möjligt (kanske inte går, du använder redan maximalt ljusinsläpp), men från 5.6 är det 3 steg ner till bländare 2.

b. Du använder en känsligare film, ISO 800 (200-400-800).

Anledningen till att din lite billigare kompaktdigtial "klarar" att ta bilder är att den gör just dessa justeringar, den går upp i känslighet, använder ett större ljusinsläpp och kanske en aning längre slutartid.

Artiklen som det länkades till i början av tråden är bra, läs den.

Fnisseli skrev:

1, I P läget får du välja själv.

2, JA med stativ. Fast det kanske inte var vad du menade.

Senast ändrad:
En mycket bra bok för grunderna inom foto är National Geographic - Den stora ************ Finns på typ Bokia eller Akademibokhandeln till en kostnad av ca 200-280 kr. Har du tur kanske du kan fynda den på bokrean!

Mange

Av nån konsit anledning kunde jag inte skriva fotoguiden i förra inlägget. Den heter alltså Den stora ************

Mange

Om det är samma som Photography Field Guide, så kan jag också varmt rekommendera densamma. Mycket bra bok med erfarna fotografer och många "handson" exempel. Man hade sparat många misslyckade exponeringar, OM man hade läst den innan man började.

Jeppe skrev:
4. Men kameran har sagt 1/8, vilket är 3 steg från 1/60 (1/15-1/30-1/60). Okej, men då sätter jag kameran på M och ställer in 1/60, men behåller bländare 5.6 (men kameran råder dig till 1/8). Då blir bilden 3 steg underexponerad. Det finns då två sätt att tackla detta problem.

a. Öppna upp bländaren om möjligt (kanske inte går, du använder redan maximalt ljusinsläpp), men från 5.6 är det 3 steg ner till bländare 2.

b. Du använder en känsligare film, ISO 800 (200-400-800).

Anledningen till att din lite billigare kompaktdigtial "klarar" att ta bilder är att den gör just dessa justeringar, den går upp i känslighet, använder ett större ljusinsläpp och kanske en aning längre slutartid.

Artiklen som det länkades till i början av tråden är bra, läs den.

... och c (som kanske är anledningen till de "skarpare" bilderna som kompaktkameran sades ta: Mindre brännvidd på objektivet. Kompaktkameror har väl ofta ganska rejäl vidvinkel i botten på ev zoom, och ju mindre brännvidd, destå mindre blir rörelsen vid rörelseoskärpa. Till slut så lite att du kanske inte uppfattar den, och då verkar bilden skarp! (åtminstone på papperskopian)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar