Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1Ds MkIV - 27 Megapixels...

Produkter
(logga in för att koppla)
60 mega pixlar kan vara 60 jättestora pixlar... Vi borde väl snart se kompakter på över 20 mp, skillnaden mellan 10 o 20 megapixel är ändå bara 40% på sidorna, samma mellan 20 o 40 mp.

Jag tycker man ska skriva megapixel och inte megapixlar. Jämför med millimeter och millimetrar.

Jo, låter ju logiskt, så måste det ju vara.

Fast jag har ju även hört några använda ordet millimetrar:
-Det skiljer sig inte många millimetrar.
Är det korrekt svenska och det är bara i mina öron det ordet skär sig?

60 mega pixlar kan vara 60 jättestora pixlar...

Jo, helt korrekt, orden får en annan betydelse om de särskrivs. :)

Det som ledde mig på villovägar var att mega är ju en prefix som betyder miljon - en miljon pixel (pixlar?) särskrivs, men en megapixel skrivs ihop.

60 mega pixlar kan vara 60 jättestora pixlar... Vi borde väl snart se kompakter på över 20 mp, skillnaden mellan 10 o 20 megapixel är ändå bara 40% på sidorna, samma mellan 20 o 40 mp.

Beakta att prefixet gemene m är förkortningen för milli (tusendel). Versala M däremot är förkortningen för mega (miljon). Förkortningen mp skulle i dett fall vara millipixel, inte megapixel. Fast Mp låter inte helt rätt det heller, i mina öron, pixel skulle jag hellre förkorta som de gör i PhotoShop, med px. En megapixel skulle då förkortas Mpx. Vad säger våra svenska ordböcker om saken?

Fast nu far vi hela tiden mer och mer OT. Mitt fel då det var jag som tog upp frågan här. Vi fortsätter diskussionen här, i trådet som behandlar språket och särskrivningar. Där har jag tagit upp samma fråga.

Det är i alla fall inte Bullens.
I SI-systemet, som ju annars använder prefix som "m" och "M", finns inga pixlar vad jag vet. Inte punkter eller pluttar heller. Litet "p" kan vi helst inte ha heller, för då får man samma problem som med "m". Meter eller milli? "p" för pixel eller piko?
Men Px är ledigt, vad jag vet, så varför inte MPx då?

Jo, låter ju logiskt, så måste det ju vara.

Fast jag har ju även hört några använda ordet millimetrar:
-Det skiljer sig inte många millimetrar.
Är det korrekt svenska och det är bara i mina öron det ordet skär sig?

Det är korrekt svenska och kan användas i den typ av exempel du nämnde, och t ex "hon var millimetrar från att göra mål" etc
Men det är ju inte fel att säga "inte många millimeter" heller.

Känns som att detta börjar bli OT ? ;)

Senast ändrad:
Det är korrekt svenska och kan användas i den typ av exempel du nämnde, och t ex "hon var millimetrar från att göra mål" etc
Men det är ju inte fel att säga "inte många millimeter" heller.

Känns som att detta börjar bli OT ? ;)

Lite OT .. De menar du väl inte ;)
Därför undrar jag vilken korv som e godast.
Lika mycke OT är ju det :)

OT? Det är ju just dessa megapixlars varande eller ej som tråden kvickt kom att handla om. Då måste vi ju kunna skriva dem rätt först, förstås!

Litet "p" kan vi helst inte ha heller, för då får man samma problem som med "m". Meter eller milli? "p" för pixel eller piko?

Nejdå, piko är ett prefix, pixel är inte det, så det går bra att använda lilla p ur den synvinkeln - jämför med mm (millimeter), där prefix och enhet har samma förkortning. Det blir ingen problem, då man vet att prefixet alltid kommer först. Men hellre skulle jag ändå använda px som förkortning för pixel. Megapixel blir då Mpx.

på horisonten

...och om ett tag släpper nikon en ny dslr med 300 gigapixel som det inte går att bygga objektiv som är tillräckligt skarpa till, varpå Canon svarar med att släppa en med 20 gogolplex pixlar som för alla, utom kungen av Bharain, är en våt dröm..... SUCK! Fan satsa på högre kvalitet till lägre pris och nya bättre gluggar istället.

(---) satsa på högre kvalitet till lägre pris och nya bättre gluggar istället.

Jag har nämnt det förut men jag säger det igen - jag längtar efter den dag de börjar sälja objektiv utan glas, med linser av någon annan materia. Företrädesvis lättare och med bättre bildåtergivning än glas. Plast finns ju redan idag, men den ger sämre resultat än glas, om man ser till bildkvalitén. Än så länge! Papper, keramik, plast, det finns mången spännande materia som kan komma att revolutionera linstekniken i framtiden. Förhoppningsvis under min livstid!

Tänk er en kompakt kamera som ryms inne i mobiltelefonen, som har ljusstyrka och bildkvalitét som vida överträffar kombinationen av 1Ds Mark III med valfri L-objektiv. Och skrivare som inte är begränsade till CMYK eller hifi-färger, som istället alltid kan leverera naturtrogna färger utefter samma färgrymd som det mänskliga ögat har. Så oavsett om det är metallytor (guld, silver) eller neonfärger, eller vad som helst som man fotat, så kan skrivaren återge det korrekt. Det finns mycket kvar att uppfinna inom foto och utskrifter.

tralla.

vad handlade den här tråden om nu igen? :p

Bilden från forumet är fejk, dåligt gjord dessutom. man kan tydligt se att "v:et" i mark IV är ditsatt i efterhand.

1Ds Mk4

Såg att Scandinavian Photo REAr ut Mk3orna för 69.995.- ;-) nu.. Så det tyder säkert på att Mk4 är nära eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar