ANNONS
Annons

Canon EOS 1Ds Mark II eller Canon Eos 5D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil__E

Ny medlem
Hejsan!

Efter att ha tröttnat på alla problem jag har med skärpan med mina pentaxobjektiv tänker jag nu byta hela mitt kamerasystem. Jag har en fotokompis som säljer sin Canon EOS 1Ds Mark II för 20000 kr som jag vet är grymt bra och jag vet dessutom att den är i mycket bra skick. Kameran har bla. gjort mindre än 10000 exponeringar, blivit rengjord precis m.m.

Hur som helst har det släppts en del intressanta kameror precis som t.ex. Canon Eos 5D Mark II och Canon Eos 7D. Frågan är nu vad jag ska köpa. Jag vill ha så bra bildkvalitet som möjligt och fullformat är nog att föredra, trots att Canon Eos 7D:n ser grymt fin ut. Vilken kamera tycker ni?

Mvh Emil

Med tanke på att det vid enstaka tillfällen går att få en 1D Mark III ny för 40000 (när de har stollerea på Media Markt), tycker jag att du ska köpa en ny 5D Mark II för pengarna.
Det är ju bildkvalité på bilder av betongfundament du är ute efter, verkar det som, och då spöar den en 1Ds Mark II.

7D är för att fotografera sånt det är liv i. Hade du funderat på en 1D hade den varit ett alternativ.

Jo, fast notera "s:et", vilket betyder att kameran har 16,7 Mpixel. Modellen utan "s" har 8,2 Mpixel. Dessutom tror jag att Canon EOS 1Ds Mark II har mindre brus än de andra kamerorna. Men jag vet inte eftersom jag inte testat en 5D Mark II än. I alla fall har ju 1Ds bättre snabbare och bättre autofokus än de andra kamerorna.

Jag går i liknande tankar! För mig är det viktigt med bra autofokus även i svag belysning, vilket nog talar emot 5D. Å andra sidan är det huvudsakligen Canons 85 mm/1.2 jag kommer att använda i de situationerna, och eftersom det objektivet hur som helst fokuserar väldigt sakta spelar kanske kameravalet mindre roll? Vore trevligt att slippa släpa på/skrämma folk med en 1D.

Frågan har förresten varit uppe tidigare - http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111601 .

Förlåt, jag råkade skriva fel ovan. Det är alltså faktiskt 1Ds Mark III som säljs för ner till 40000 kronor då och då. Den har 21 megapixel, den också.

I det här fjåntiga forumet kan man ju inte rätta till ett skrivfel mer än efter några minuter.

Jag byte i vintras från 1DsII till 5DII. Det jag tycker att jag vunnit är vikten, bildkvalité vid lite högre ISO, displayen och smidigare menyer. Det jag saknar är dubbla avtryckare och en bättre tätning. AF har jag inte reagerat på att den skulle vara bättre eller sämre nu.

Frågan är om de fördelar jag upplever med 5DII är värda prisskillnaden. En bra begagnad 1DsII kostar ju 5-10 000 mindre än en ny 5DII. Jag tycker det var värt det, men det är minst sagt individuellt.

För mig är filmmöjligheten en stort plus, då jag fotar/filmar under vattnet och inte kan släpa på dubbla utrustningar, men det är knappast en viktig fråga för dig, för då hade du ju inte tvekat.

Frågan är om de fördelar jag upplever med 5DII är värda prisskillnaden. En bra begagnad 1DsII kostar ju 5-10 000 mindre än en ny 5DII.
Och en bra begagnad 5D Mark II kostar väl 20,000 mindre än en ny 1Ds Mark II. Men det är ju lite osjysst att jämföra nytt med begagnat? Skriv en rättvis jämförelse istället. Folk säljer ju 5D Mark II begagnade på löpande band - ofta för kring 21,000kr. Och då är skillnaden genast inte så stor längre. :)

Däremot är det lite deppigt att man får pynta 2000kr till för batterigreppet.

On topic;

Av de två hade jag köpt 5D Mark II, för att det är två generationer nyare teknik. Mycket större display vilket underlättar på plats, högre upplösning och bättre brusprestanda. Även om det allt som allt kan dra iväg 3-4000kr till i pris, om man ska ha fina exemplar.

Men det är ju lite osjysst att jämföra nytt med begagnat? Skriv en rättvis jämförelse istället.

Nu vet jag inte vad som fick dig att tycka att mina tankar var så fel.

5DII är en aktuell kamera i högsta grad och om någon frågar om köpråd om en sådan kamera, utan att nämna ordet begagnat, utgår jag ifrån att det är en ny som åsyftas.

Om man ska jämföra med en ny eller begagnad 1DsII? Eftersom det i inlägget tydligt stod att det som var aktuellt var en begagnad kamera, så tycker jag att ett nypris inte är speciellt intressant. Det var ändå ett par år sedan den modellen utgick ur sortimentet.

Mina åsikter om kamerorna kommer från att jag ägt och använt båda. Oavsett om man köper dem nya eller begagnade är de skillnader jag skrev om lika relevanta.

Tack för alla svar! Tyvärr har jag inte bestämt mig riktigt än. Angående 5D Mark II, hur bra är egentligen filmfunktionen? Vad jag har läst kan man inte filma alls länge och filmstorleken får max bli 4 GB, vilket man kan förstå eftersom filsystemet på minneskorten är Fat. Men blir det bra resultat? Eftersom jag prioterar fotografering högst bryr jag mig inte så mycket om man kan filma eller ej, men det skulle helt klart vara ett plus.

Problemet jag ser med 5D:n är att den för tillfället är ganska svår att få tag i och den är lite dyrare än 1Ds M:k II:n. Är det någon som vet när nästa leverans av 5D M:k II kommer?

Jag har en 1Ds mark II och stod i samma tankar ett tag sedan men bestämde mig att behålla 1Ds II. Mina skäl var att jag sällan fotar på ISO 1600 eller över och jag har redan fokuskalibrerat objektiv och kameran där back/frontfokus föreligger. Sedan är ju autofokusen snäppet bättre i 1DsII, ffa om man inte använder mittfokuspunkten. Skillnaden i upplösning mellan 16,7MPX och 21MPX marginell. Filmfunktionen behöver jag inte alls. Jag inväntar snarare 1Ds IV (eller V) så att priserna på 1DsIII faller. När Nikon släpper sin D700X (eller vad den nu kommer att heta) med 25MPX så måste Canon svara antingen med prissänkning på 5DII eller en ny kamera som utmanar Nikon på autofokussidan i vilket fall 5DII och 1DsIII kommer att bli prisvärda på begagnatmarknaden (jag gissar att efter båda dessa är släppta borde en beg 1DsIII kosta som 1DsII gör idag (15-20kkr) och en 5DII beg borde då gå för ett pris som motsvarar 5D beg idag (9-12kkr). Detta borde ske närmaste året. Har man inte bråttom kan man vänta vilket jag gör nu.Men det är alltid så - beg elektronik faller snabbt i pris så man kan alltid vänta - men när skall man då köpa? Skall man betala minst köper man den billigaste kameran som fyller funktionen varje gång och satsar på optiken som behåller sitt värde bättre om man vill uppgradera. Kan man klara sig med en sensor som är 66% av FF och 10MPX lär ju 1DIII ersättas i höst och om mönstret håller i sig gå för 16-18kkr då folk avlastar sina 1DIII så fort 1DIV finns tillgänglig.

Tack för alla svar! Tyvärr har jag inte bestämt mig riktigt än. Angående 5D Mark II, hur bra är egentligen filmfunktionen? Vad jag har läst kan man inte filma alls länge och filmstorleken får max bli 4 GB, vilket man kan förstå eftersom filsystemet på minneskorten är Fat. Men blir det bra resultat? Eftersom jag prioterar fotografering högst bryr jag mig inte så mycket om man kan filma eller ej, men det skulle helt klart vara ett plus.

Jag trodde när jag köpte den att jag inte skulle bry mig om filmningen alls, men när jag väl testat och insåg hur bra det blir och hur kul det var så är funktionen inte oviktig längre. Vad kommer tycka är omöjligt att svara på. Nu har jag bara uv-filmer, men liten vink kan du kanske få:
http://www.youtube.com/watch?v=iGFB3x0yqyM

Filmlängden är inget problem i praktiken för de flesta. Jag vet inte hur många minuter man får in på ett klipp som mest, då jag aldrig haft behovet att testa. Ett antal minuter har jag filmat sammanhängande, men aldrig använt längre klipp än 30 sekunder i färdigredigerad film. Det är klart att det hindrar om du ska återskapa Rädda menige Ryan, eller filma en konster eller teaterföreställning non stop, men det kanske inte är något du gör varje dag.

"Jag trodde när jag köpte den att jag inte skulle bry mig om filmningen alls, men när jag väl testat och insåg hur bra det blir och hur kul det var så är funktionen inte oviktig längre. Vad kommer tycka är omöjligt att svara på. Nu har jag bara uv-filmer, men liten vink kan du kanske få:"
http://www.youtube.com/watch?v=iGFB3x0yqyM

Blev jätte nyfiken på din film som var kanon under vattnet.
Vilket objektiv har du använt till detta?

Blev jätte nyfiken på din film som var kanon under vattnet.
Vilket objektiv har du använt till detta?

Allt i den är taget med Canons 15 mm fisheye. Lite beskuret då porten på uv-skalet ger svarta hörn. Ett kanonobjektiv för saker som är stora eller inte ett dugg rädda. När det är mindre prylar har jag tagit mycket med en gammal 28-80 som jag fått för tio år sedan. Exempel på det i en annan film från samma ställe:
http://www.youtube.com/watch?v=PS3W4pqgvUw

Klippen kan bli max 29.59 minuter eller 4GB, vilket som kommer först. Det betyder ungefär 12 minuter HD eller 24 minuter VGA enlig Canon, men sen är det bara att köra på med ett nytt klipp om du har ett större minneskort. Har du inte behov av HD-upplösning räcker alltså 4GB ganska långt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar