erlend96
Aktiv medlem
Misstänker att du inte har fotograferat så mycket sport
För att frysa rörelser på innebandy behövs slutartider på 1/500 eller kortare.
(Själv brukar jag köra 1/640).
Detta innebär, att jag i vissa hallar, behöver dra upp ISO till 6400, och då använder jag ändå objektiv med bländare 2,8. (Dubbelt så ljusstarkt som bländare 4).
Sedan, så är det stor skillnad på hur bra olika kameror fungerar för just sportfoto.
Det av anledningen att AF skiljer sig rejält.
Jag kan, tyvärr, garantera att det blir problem med att AF missar en väldigt massa bilder med en Eos 1100D.
Sportfoto, är tråkigt nog.
Mycket av en materialsport.
För den som vill testa för eget bruk, eller inte har några större krav på det som skall levereras går det att klara sig relativt bra med billiga grejer.
Men, för den som har krav på att leverera.
Så är det proffsgrejer, som är ett måste för att inte utrustningen skall ställa till problem.
Här är Eos 7D ett bra alternativ för ts. Ett annat vettigt alternativ kan vara en beg 50D.
Dock inte riktigt lika lämpad som 7D.
Kopmbinationen 1100D och 70-200/4L kan fungera "någorlunda" i en hall med bra ljus.
Men ts får kallt räkna med att AF inte kommer att hänga med särskillt bra i så fall.
I en sämre upplyst hall kommer det inte att vara möjligt att frysa rörelserna med den kombinationen.
En budgetvariant, som däremot kan vara klart bättre, är EF 85/1,8.
Det kommer att fungera även i sämre upplysta hallar.
AF kommer också fungera bättre med det objektivet. Dock inte optimalt (pga huset).
Har inte fotat någon sport. Men har hört att 1/250 brukar funka vid fotboll. Har förmodligen läst fel. Tror det smartaste draget är att sälja 1100D och köpa en begagnad 40D. Det förlorar man inte många hundralappar på. Sedan köpa en beg 100/2.