Annons

Canon EOS-10D vs Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)

eyewoo

Medlem
Jag har aldrig fotat med digitala systemkameror, men inser nu att det är dags att gå den vägen när man ändå ska köpa ny kamera.

Nu är inte jag världens tech-freak och kan inte allt för mycket, även fast jag jobbat med foto en hel del.

jag funderar mellan en Canon EOS-10D och Nikons D100. Skillnaderna som jag ser på direkten är:

2000 kronor i skillnad till Canons fördel.
6.29 megapixlar 6.1 megapixlar till Canons fördel.
3072x2048 pixlar 3008x2000 pixlar till Canons fördel.
Canon kör CMOS och Nikon, CCD, vad "betyder" det?
TTL Optisk mot Nikons Optiska sökare. "betyder"?
ISO inställningarna går högre på Canons, men i de lägena känns det som att bilden kan bli väldigt kornig, är det så?

Egentligen talar ju allt för Canon, men vad säger ni mer erfarna o.s.v? Tacksam för svar.

Tanken är, (om ni undrar) Jag är amatörfotograf som jobbat som foto-ass med grymma fotografer för bl. a. TIME magazine. Jag har fotat en hel del, men har aldrig riktigt lärt mig allt man bör veta för att bli bättre. Jag har intresset men ingen kamera. Jag vill inte att det ska finnas begränsningar för framtiden, d.v.s att om jag vill och kan fota så pass bra att jag kan tjäna på det så ska jag kunna det med kameran. Men även om jag bara fortsätter med det som en hobby så vill jag ha skarpa fina bilder.
 
D10

Hej,

jag som Canon fotograf säger Canon D10 så klart, men det är en smaksak. Känns det bättre för dig att hälla i händer en Canon eller en Nikon?
Canon, vet man har bra objektiv, snabb autofocus, Nikon, är använd från de mesta fotografer. Canon D10 är bättre idag en den D100 från Nikon, du har mycket mer för mindre pengar. Har du redan Canon objektiv eller Nikon så skulle det inte vara nåt problem att välja. För mig var Canon lättare att hålla i händen, men som sakt småksak.

Lycka till med valet.

Cornelia
 
Hej

10d är en nyare kamera (nästan 1 år) och detta ger aningen mindre brus o aningen högre upplösning. Detta är dock i princip försumbart.

Nikon har högre iso möjlighet men som du påpekar så blir resultet brusigt (men väldigt vackert i s/v-läge)

Canon kameran har 2-3 s uppstarts tid, Nikon startar direkt.

Nikon har väsentligen bättre programvara för framkallning av de digitala raw-formaten än Canon.

Canon har en del kvalitetsproblem med 10d avseende skärpa och icke-kompabilitet med 3:e parts tillverkare (optik som fungerar med andra Canon SLR-kameror)

Canon har möjlighet att skriva bårde raw och jpg samtidigt - en finess jag saknar på D100.

Enligt vissa tester så verkar det som D100 exponerar bättre, både med/utan blixt, med bättre färger.. detta kan kanske diskuteras.

Enligt vissa tester verkar det som 10d har aningen mindre dynamiskt omfång, även detta kan diskuteras antar jag.

Canon har metallhus, Nikon har metall i ramen med någon slags plast. Bägge känns solida men Canon kameran känns aningen bättre.

Canon har 1.6 x brännvidden, Nikon har 1.5 och möjlighet till DX optik vilket ger brännvidden 18-35 - en brännvidd du i princip inte kan erhålla med 10d.

Canon har bättre seriebildsmöjlighet än D100, särskilt vid RAW-fomat (detta kan irritera en aning med D100 skall erkännas).

Summerat så är det relativt jämt kombatanterna emellan.

Mvh
Johan
 
eyewoo skrev:

Nu är inte jag världens tech-freak och kan inte allt för mycket, även fast jag jobbat med foto en hel del.
Med ledning av dina frågor vågar jag nog påså att du kan köpa vilken som helst. Kamerorna är tekniskt nästan helt likvärdiga och ger i princip identiskt resultat, dvs. mycket bra. Köp den som är billigast eller som du 'gillar bäst' helt enkelt.
 
det är ganska jämt lopp skulle jag vilja påstå.
själv är jag nikonist och för mig är valet alltid lätt.. ;o)
D100 har ISO upp till 6400. dock blir bilderna väldigt brusiga och tendenserar till att bli randiga vid så hög ISO, men det blir "snyggt brus" ända upp till 1600. mycket likt filmkorn och accepteras mycket lätt av ögat vid en konvertering till s/v.
batteritiden på D100 är oxå trevlig. beroende på dina inställningar (displaytid, blixt, AF-hjälp osv osv) så kan du plåta på otroligt länge innan batteriet börjar tröttna. (detta alltså även utan vertikalgreppet)
den interna blixten sitter högre placerad än på 10D, vilket minskar risken för röda ögon samt objektivskugga.

nu kan jag personligen inte jämföra dessa kameror då jag inte plåtat med 10D. istället tänker jag då på EOS 1Ds (det är den jag har använt istället för 10D), och då blir valet lätt för mig eftersom den kameran bara skapar irritation hos mig.. ;o)
nikon it is!
 
Grymt

Härligt med hela 3 svar på kort tid!

Jo, jag känner att de är likvärdiga och tänkte att de bästa tipsen kommer ju från "folk" så jag frågade.

Om det är som så så känns ju Canons lättare att köpa med tanke på pris/braighet. Då den är 2k billigare. Dock är Nikon snyggare, Svårt fortfarande. Det finns alltså ingen definerbar skillnad som väger för/emot?
 
Hejsan!

Tycker du även ska väga in objektiven, jag tycker att canon har en klar fördel gentemot nikon om man kika på objektiv. Vad har du för system idag?
Har du nikon system så är det ju enklare emd d100 har du canon är det tvärtom. Har du ingetdera så skulle jag rekommendera canon pga objektivsortimentet.
 
geronimo13 skrev:
Hejsan!

Tycker du även ska väga in objektiven, jag tycker att canon har en klar fördel gentemot nikon om man kika på objektiv.

Visst ska man väga in hela systemet när man köper kamera, dock är det inte längre säkert att Canons linsutbud nödvändigtvis är bättre än Nikons. Nikon har sin DX-serie som ger bra vidvinkel även på digitalkameror med sensorer mindre än film, något som saknas hos Canon. Nikon börjar dessutom komma ifatt Canon vad gäller USM/AFS i konsumentlinser och IS/VR. Vilket system som passar en bäst är nog rätt personligt idag.
 
Skiljer det verkligen 2000 spänn mellan kamerorna? Orkar inte kolla runt så mycket, men på cyberphoto kostar 10D 15.795 och D100 16.889
 
Jag har uppfattning att canons utbud av gluggar är mkt större än nikon, även om man kikar lite på photodo så är canons lite skarpare.
 
geronimo13 skrev:
Jag har uppfattning att canons utbud av gluggar är mkt större än nikon, även om man kikar lite på photodo så är canons lite skarpare.

Är det verkligen så att Canon gluggar är skarpare än Nikons.

Jag har både kameror och gluggar, (ej digital) kan säga så att Canons är mer åt mjukare håll, Nikon mera hård kan vara lite blåstick i vissa situationer, men att skärpan skulle vara bättre, det tror jag inte. Canon har sin L serie och Nikon sin Afs. Dem är nog ganska snarlika.
 
De här båda kamerorna och kamerasystemen i sin helhet är så lika att det enda raka är att låta händerna välja.

Köp den som du tror att du kommer att jobba bäst med. Det är ingen större skillnad mot att köpa bil - hur den känns på vägen är viktigare än vilka siffror som står på faktabladet.

Kolla hur man ställer in slutartider och bländare. Var kan man aktivera autofokus och exponeringslås? Hur byter man exponeringsläge? Verkar menysystemet logiskt i dina ögon? Hur ser sökarbilden ut? Såna grejor borde få avgöra fler kameraköp än de faktiskt gör.

Som helhet har jag alltid tyckt att Nikon har ett bättre "användargränssnitt" än Canon, men det är jag det. Testa själv vettja.
 
ok

Mys då. Om det är så marginella skillnader så...

Ska kolla vad de går för i Tokyo respektive Dubai nu, kan säkert pressa priserna rejält. Är det något man bör tänka på när man köper dem från Asien?
 
Köp den på känslan, Det är ok! Det är en Nikon

Gå in till en butik, be försäljaren ta fram en 10D och en D100

Kläm och känn på den, vilken känns bäst??
Det är endå kameran du ska fotografera med och inte Märket som sitter på !


/Adam
 
En annan liten sak att väga in: efter vad jag har förstått så följer det inte med programvara för att hantera RAW-filer med Nikons D100 utan det är en extra utgift (rätta mig någon om jag har fel). OK inte så stor, det finns mjukvara för 500 som klarar det, men ändå... Med Canon följer den med när du köper kameran.

Men skall man titta på kamerorna som sådana, och systemen som hör därtill med optik o s v, så skulle jag nog säga att det är sak samma. Köp den på känslan, det är OK vare sig det är Nikon eller Canon ;o). Vilken tilltalar dig mest?

Båda två är ypperliga kameror, både Nikon och Canon producerar optik som är så bra att det inte kommer att vara den som begränsar dig. Om det skulle vara så att den ena tillverkarens proffsoptik är snäppet skarpare än den andres, så är det skillnader som kan upptäckas med mätutrustning i ett labb. Skillnaden kommer knappast att vara uppenbar i bilder tagna i verkliga situationer.

Tillägg: En sak till att väga in är om du har bekanta som har t ex Nikon eller Canon. Kan vara bra att ha samma om man vill låna lite utrustning...
 
Om jag får komma med en personlig åsikt så tycker jag att Canon känns mer gedigen och genomtänkt medan Nikon känns plottrig med knappar och rattar överallt.

Jag valde 10D för Canons genomarbetade kvalitet. Fotade för ca tio år sedan med en EOS-1:a och kommer bara ihåg känslan av den, det gjorde valet lättare för mig.
Använder mig även av Canons 3CCD videokameror när jag filmar, så visst, man kanske är märkestrogen också. :)

Detta är precis som PC/Mac, alla lika, alla olika. Ingen som är bäst eller sämst, bara annorlunda. Det är högst ett subjektivt val.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.