Annons

Canon EOS-10D vs Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)

eyewoo

Medlem
Jag har aldrig fotat med digitala systemkameror, men inser nu att det är dags att gå den vägen när man ändå ska köpa ny kamera.

Nu är inte jag världens tech-freak och kan inte allt för mycket, även fast jag jobbat med foto en hel del.

jag funderar mellan en Canon EOS-10D och Nikons D100. Skillnaderna som jag ser på direkten är:

2000 kronor i skillnad till Canons fördel.
6.29 megapixlar 6.1 megapixlar till Canons fördel.
3072x2048 pixlar 3008x2000 pixlar till Canons fördel.
Canon kör CMOS och Nikon, CCD, vad "betyder" det?
TTL Optisk mot Nikons Optiska sökare. "betyder"?
ISO inställningarna går högre på Canons, men i de lägena känns det som att bilden kan bli väldigt kornig, är det så?

Egentligen talar ju allt för Canon, men vad säger ni mer erfarna o.s.v? Tacksam för svar.

Tanken är, (om ni undrar) Jag är amatörfotograf som jobbat som foto-ass med grymma fotografer för bl. a. TIME magazine. Jag har fotat en hel del, men har aldrig riktigt lärt mig allt man bör veta för att bli bättre. Jag har intresset men ingen kamera. Jag vill inte att det ska finnas begränsningar för framtiden, d.v.s att om jag vill och kan fota så pass bra att jag kan tjäna på det så ska jag kunna det med kameran. Men även om jag bara fortsätter med det som en hobby så vill jag ha skarpa fina bilder.
 
D10

Hej,

jag som Canon fotograf säger Canon D10 så klart, men det är en smaksak. Känns det bättre för dig att hälla i händer en Canon eller en Nikon?
Canon, vet man har bra objektiv, snabb autofocus, Nikon, är använd från de mesta fotografer. Canon D10 är bättre idag en den D100 från Nikon, du har mycket mer för mindre pengar. Har du redan Canon objektiv eller Nikon så skulle det inte vara nåt problem att välja. För mig var Canon lättare att hålla i händen, men som sakt småksak.

Lycka till med valet.

Cornelia
 
Hej