Hej hej
Tänkte köpa en systemkamera till frugan och har märkt att detta är en djungel. Kommer att köpa till ett zoom objektiv till kameran vid köp men ska först lära mig vad de olika objektiven är bra för.... är väldigt inkompetent på området (än så länge)
En tanke
Då bildstabilisator är viktigt så verkar Sonyn verka väldigt bra då det sitter i kamerahuset( om jag har förstått det rätt), Är själv väldigt förälskad i EOS kameror men där sitter stabilisatorn i objektivet vilket jag ser som en nackdel då man måste köpa ett objektiv med stabilisator som är mycket dyrare än en som är utan.
Har jag fått allt om bakfoten?
Vi har aldrig haft systemkamera förut så detta är på nybörjarnivå
Hej!
Visst är det en djungel med kameror, men det är en ganska trevlig djungel. Det är i praktiken omöjligt att köpa en nya dålig systemkamera idag - allihop är bra.
Jag jämförde faktiskt Canon Eos 1000D sida vid sida med Sony A300 för ett par månader sedan (samtidigt med Nikon D60, Pentax Km och Olympus E-420).
Både Eos 1000D och A300 är trevliga och bra kameror som är enkla att använda. Till bägge finns det mycket objektiv och andra tillbehör att välja bland. Bägge ger goda möjligheter både till kravlös och smidig fotografering på autopilot när du bara vill få bilder utan att tänka så mycket och bägge ger er möjligheter att i varierande grad köra manuellt och lära er mer om fotografering.
Bildmässigt är de i de flesta vardagssituationer tämligen likvärdiga, för bägge gäller att bildkvaliteten mer styrs av dig som fotograf och av vilket objektiv du sätter på dem än av själva kameran i sig.
Men de är för den sakens skull inte lika som bär, bägge har sina speciella fördelar jämfört med den andra. Jag skulle säga så här:
- Om ni har fotograferat mycket med kompaktkamera innan och är vana att använda bildskärmen på baksidan som sökare så har Sony A300 (och A350) en mycket bättre lösning för det än några andra systemkameror.
- Tänker ni fotografera mycket sport och annat snabbrörligt så är Canon Eos 1000D den snabbaste av alla nybörjarkamerorna och har en bra autofokus för saker som rör sig snabbt och oberäkneligt. Skall ni dessutom ofta fotografera i mycket svagt ljus så är Eos 1000D en av de bästa nybörjarkamerorna även på den saken.
Men skall ni mest ta vanliga semesterbilder när ni reser, bilder av vänner när ni umgås, lite närbilder på växter, vyer ... Ja, allt det där man fotograferar till vardags, då spelar det ärligt talat ingen större roll vilken av kamerorna ni väljer.
Det här med stabilisering är som du märker ett ämne många älskar att diskutera
Bägge systemen (i kameran/i objektiven) fungerar mycket bra, de hjälper verkligen till. Men Sony (och Olympus och Pentax) har onekligen den fördelen att du får stabilisering oavsett vilket objektiv du använder. Samtidigt finns det faktiskt tämligen gott om stabiliserade objektiv till Canon (och till Nikon som också har det i objektiven) så skillnaden blir i praktiken inte så stor som det först kan verka. Tittar man på objektivpriserna så verkar faktiskt inte stabilisering spela någon avgörande roll.
Så kort sagt, vilken av Eos 1000D eller A300 ni än köper så har ni en riktigt bra kamera.