Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt för dyr, jag hade trott den skulle kosta 3,5kkr max nu ligger den ändå för nära 450D
 
Lugna dig lite. De måste ju ha ut lite extra kosing av hetsporrarna, som bara måste köpa innan färgen torkat i broschyrerna.
 
Här är några jämförelser med 450D.
1000D har:
- mindre sökarbild
- lägre upplösning
- 12 bitars upplösning mot 450D:s 14
- ingen spotmätning
- 2,5" skärm mot 450D:s 3"
- 3 resp 1,5 b/s (jpg resp RAW) mot 450D:s 3,5 b/s

Sen vet jag inte om nya 1000D möjligtvis har bättre brusegenskaper vid leverans av JPG tack vare "High ISO speed noise reduction". Vad det nu kan vara.
 
froderberg skrev:
Priset. Listpriset är 1400 kr lägre.

Är det inte ett tecken på desperation att spotta ur sig så många modeller av Canon? Är det inte typ 5 kameratillverkare som har liknande instegsmodeller nu på toppen av högkonjunkturen. Man funderar ju på hur detta ska se ut om 2-3 år.
 
F.G. skrev:
Är det inte ett tecken på desperation att spotta ur sig så många modeller av Canon? Är det inte typ 5 kameratillverkare som har liknande instegsmodeller nu på toppen av högkonjunkturen. Man funderar ju på hur detta ska se ut om 2-3 år.

Jag antar att det är det segmentet man tjänar pengar på; ingen blir rik på att utveckla och kränga proffshus och 600mm-teleobjektiv, även om highendprylarna är ett självklart dragplåster för tillverkarna.

Per
 
Per Folkesson (Per) skrev:[/i]
Jag antar att det är det segmentet man tjänar pengar på; ingen blir rik på att utveckla och kränga proffshus och 600mm-teleobjektiv, även om highendprylarna är ett självklart dragplåster för tillverkarna.

Per


Precis. Huvudet på spiken eller vad de heter..
 
Per skrev:
Jag antar att det är det segmentet man tjänar pengar på; ingen blir rik på att utveckla och kränga proffshus och 600mm-teleobjektiv, även om highendprylarna är ett självklart dragplåster för tillverkarna.

Per

Det är ju givet, men har inte mycket med min fundering att göra.
 
Per skrev:
Jag antar att det är det segmentet man tjänar pengar på; ingen blir rik på att utveckla och kränga proffshus och 600mm-teleobjektiv, även om highendprylarna är ett självklart dragplåster för tillverkarna.

Per
Indirekt har nog Canon blivit rikt på just 600mm-telen och proffshus. Det är nog inte så få amatörer som valt kameramärke efter att ha sett yrkesfotografer med Canons proffshus och vita supertelen på diverse idrottstävlingar.

Olle
 
F.G. skrev:
Är det inte ett tecken på desperation att spotta ur sig så många modeller av Canon? Är det inte typ 5 kameratillverkare som har liknande instegsmodeller nu på toppen av högkonjunkturen. Man funderar ju på hur detta ska se ut om 2-3 år.
Och just därför behöver även Canon en sådan, så att inte fler lockas till andra system för att de har billiga instegskameror.
 
janolof skrev:
Och just därför behöver även Canon en sådan, så att inte fler lockas till andra system för att de har billiga instegskameror.

Jo, det är ju klart som korvspad. Frågan är hur mycket dom tjänar om listpriset är 1400 SEK mindre än 450D, som är en instegskamera den också plus att 350D och 400D finns kvar i butikerna(?). Sänker dom marginalerna för att hänga med i kriget? Därav funderingen på desperation hos Canon och vad det leder till om 2-3 år när konjunkturen är i botten.

Men jag köper gärna en billig 400D eller annan instegskamera om min 350D skulle gå sönder. Jag kommer nog alltid ha en lätt och billig instegskamera som andrahus.
 
Senast ändrad:
Har 1000D samma LiveView som 450D, konstrast-någonting ;) ? Eller har Canon uppdaterat den så att den ska fungerar lika bra som i Sony's nya kameror? (har ingen erfarenhet av någon av dem, men undrar)
 
Leonard91 skrev:
Har 1000D samma LiveView som 450D, konstrast-någonting ;) ? Eller har Canon uppdaterat den så att den ska fungerar lika bra som i Sony's nya kameror? (har ingen erfarenhet av någon av dem, men undrar)
Japp samma

Men vilket af system som är bäst är subjektivt.
 
Jag förstör tråden lite till :)
När kommer första digitala systemkameran utan sökare och spegelreflex? Måste ju bli ännu billigare instegskamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.