Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
laan skrev:
ok, kanske inte mindre, men lättare iaf..
Lättare? Den är alldeles för lätt som den är, när man börjar hänga på ett objektiv som det är något med.
Ska du prioritera att bära kameran, inte fotografera med den, titta på kompaktkameror. En hel G9 väger väl inte mer än objektivet till en 1000D.

• 3.0 fps
• JPEG until card full
• 1.5 fps
• 5 RAW frames

Så man får bara 1,5 fps med raw?

Robin Gyllander skrev:
• 3.0 fps
• JPEG until card full
• 1.5 fps
• 5 RAW frames

Innan ni börjar dissa denna kamera likt D60, tänk på att målgruppen för dessa kameror knappast besöker denna sida, och Raw-format är troligen inget dom kommer syssla med :)

/kent

Bokeh skrev:
Innan ni börjar dissa denna kamera likt D60, tänk på att målgruppen för dessa kameror knappast besöker denna sida, och Raw-format är troligen inget dom kommer syssla med :)
Håller med att huvuddelen av målgruppen knappt vet vad raw är. Men en hel del hittar hit och frågar "D60 eller 450D?". Nu kommer de att fråga "D60 eller 1000D?". För dem kan fps bli avgörande.

På pappret 1,5 fps är lågt ja, men jag tycker att 3 fps inte är någon höjdare heller. Jag prickar bilden bättre när jag trycker av i rätt ögonblick jämfört med seriebildtagning med 3 fps på måfå. Med 6 fps börjar jag närma mig till likvärdiga resultat. Alltså spelar det ingen roll om kameran har 1,5 eller 3 fps, båda är lika oanvändbara (nästan).

Bokeh skrev:

/kent

apersson850 skrev:
Lättare? Den är alldeles för lätt som den är, när man börjar hänga på ett objektiv som det är något med.
Ska du prioritera att bära kameran, inte fotografera med den, titta på kompaktkameror. En hel G9 väger väl inte mer än objektivet till en 1000D.

Ja, när jag reser och bär hela packningen hela dagarna så prioriterar jag vikt. är det svårt att fatta?

Ja, kompaktkamera på resa kan bli aktuellt i framtiden om kvaliteten kommer upp. Men tyvärr får man nog vänta på det ett tag.

laan skrev:
Ja, kompaktkamera på resa kan bli aktuellt i framtiden om kvaliteten kommer upp. Men tyvärr får man nog vänta på det ett tag.
Så sant så sant... Den dagen en snabb kompakt med 1,5x sensor och bra bildkvalitet kommer ut dumpar jag min systemkamera. På resorna i alla fall.

Det var inte länge sedan dom sålde en pall paketerade 350D på Mediamarkt i Jönköping...
Borde finnas ett bra lager av 350D, 400D, 450D nu så som kommer säljas billigt. Läste snabbt igenom specen 450D vs 1000D vad är skildnaden... 12Mp? Vilka objektiv gör 12Mp rättvisa?

Det behöver inte alls vara samma sensor som i 40D, bara för att pixelantalet är identiskt. Se på 400D och 40D, de har samma antal pixlar men olika sensorer. Bland annat tillåter sensorn i 40D 14-bitars dataomfång, inte 12 bitar, som det är i 400D. Och i 1000D.

Jo, jag kan visst begripa att man kan vilja ha något lättare att bära på, om man ska bära det långt. Jag kånkar ibland hellre på min 400D än på 40D. Men ska man prioritera vikt är ju en kompakt ännu lättare. Jag var ute efter hur långt du ville sträcka dig i kompromissen med bildkvalité. Problemet med kompakterna är inte bara sensorn, utan att det måste till en optik som gör den rättvisa också. Sådan tar plats och väger.

Skillnaden gentemot 450D är ju prestanda i största allmänhet. När nyheten svalnat lite kommer säkert prisdifferentieringen att bli större också.

Tror nog att den kommer ner på 4900:- för huset och 5900:- med kitobjektivet EF-S 18-55 IS rätt så snabbt.

Jag tycker den verkar en kapabel instegs-dslr med samma fina sensor som 400D med dito utmärkta bildkvalitet. AF verkar komma från 350D som oxå fungerar bra och är relativt snabb och med samma typ av skärmsökare som 450D så tror jag att det blir en trevlig kamera.

Har sen Canon valt att fixa till grundinställningarna för bildstilarna så att jpeg-filer rätt ur kameran liknar kompaktkamerornas lite mer färgmättade och skärpta bilder så tror jag det blir ett lätt steg/köp för tidigare kompaktkameraägare resp nybörjare.

äntligen....

...den här har jag väntat på att dom skulle släppa länge. Tycker att dom skulle lanserat en budgetsystemare med sensorn från 300D för flera år sedan, menmen. Hoppas bara att priset för endast hus hamnar under 5000:-, då kan det nog bli en storsäljare, som kamera ser den riktigt kompetent ut :eek:)

KUL!

/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar