Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CANON ELLER OLYMPUS!? Kolla snabbt och svara!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurraan

Ny medlem
TJA!
jag undra vilken kamera jag ska köpa det är riktigt svårt att välja mellan dom här kamerona: Canon S5 IS eller Olympus SP-560

Jag måste verkligen få veta vilken som är bäst helt enkelt + tror ni att makron på olympusen (1cm) klarar ändå riktigt detaljrika makro bilder??

Panasonic Lumix DMC-FZ18 ?

Panasonic Lumix DMC-FZ18 verkar var en bra långzoom: bra på många vis (bildkvalité, zoomomfång, funktioner...). Nackdelar som jag ser det: batterityp, ev brus vid sämre ljusförhållanden (om jag läst rätt).

Skulle tro att prisskillnaden mellan dessa tre kameror avspeglar funktionalitet/kvalitet.

Förhoppningsvis har någon utförligare kommentarer om erfarenheter, vilka skillnader som är betydelsefulla, möjligheter/begränsningar till att fotografera sport med dessa (krävs systemkamera?) m m.

Makro med kompakter brukar aldrig gå bra när man är så nära som 1cm så flyger eller springer allt sin väg + att man skymmer för ljuset. Så basera inte ditt val på närgränsen.

Gurraan skrev:
TJA!
jag undra vilken kamera jag ska köpa det är riktigt svårt att välja mellan dom här kamerona: Canon S5 IS eller Olympus SP-560

Jag måste verkligen få veta vilken som är bäst helt enkelt + tror ni att makron på olympusen (1cm) klarar ändå riktigt detaljrika makro bilder??
Jag vet inte mkt om de två kamerorna du frågar om. Därmot har jag testat föregångarna till bägge och förändringarna i de senaste versionerna verkar relativt små.
Baserat på erfarenheter från föregångarna skulle jag personligen helt klart ha valt S5IS. Jag gillade verkligen inte Olympus SP-550 som jag upplevde som långsam och med väldigt osäker autofokus.
Det som däremot talar för olympusen är bättre vidvinkel + raw, om du har användning av det vet du nog bäst själv.

Robin Gyllander skrev:
Makro med kompakter brukar aldrig gå bra när man är så nära som 1cm så flyger eller springer allt sin väg + att man skymmer för ljuset. Så basera inte ditt val på närgränsen.

Om man inte sprayar "ultra hard Hairspray":)

99% av alla amatörer tror att macro är samma sak som hur nära objektivet man kan ha objektet...

Fast å andra sidan så har butikssäljarna oftast blivit utbildade av leverantörernas kompaktkamera säljare - å de kan inte heller så mycket om riktig macrofotografering.

Hälsningar

Adam

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto