Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

martens

Medlem
Jag funderar på att köpa en ny systemkamera men jag är osäker på vilket märke jag ska välja, jag vill hålla fast vid ett märke en längre tid eftersom det blir billigare med objektiv etc. men vilket ska jag välja? typ av fotografering jag utövar är nog nybörjar foto, och jag vill lära mig mer med att experimentera mig fram på alla möjliga föremål och tekniker, är de någon som har några tips vilket märke eller till och med vilke modell av märket som låter passa bäst in på mig,

sen är de klart att priset spelar roll har ca 4000kr att röra mig med och med dem måste jag minst få ett hus och ett objektiv för.

tack på förhand

Inte riktigt svar på din fråga, men:

Båda märkena är utmärkta. Glöm inte att även Konica-Minolta och Pentax gör fin-fina kameror och objektiv.
Vilket märke du än väljer så blir det jättebra.

Förslag på tillvägagångsätt:

1: Gå till en eller ett par *bra* fotobutiker och känn på grejorna.

2: Kolla på mölighet att använda äldre/begagnade objektiv och undersök utbudet (objektiven är det du skall satsa pengarna på)!

3: Undersök övrigt utbud, t.ex. tredjepartsobjektiv, blixtar m.m.

4: Jämför priser.

5: Undersök utbudet av digitala hus (om du skulle vilja ha det i framtiden!).

6: Väljer du Canon eller Nikon så har du ett större utbud, men de övriga märkena är billigare, speciellt begegnade...

/Micha (som kör Nikon)

Canon?

Canon har ett bredare utbud på digitala systemkameror. Nikon saknar motsvarighet till både 1Ds och 1DmkII.

Canons 10d/300d har lägre brus än Nikon D100/D70.

Canon har ett bredare utbud på optikfronten. Exempel tilt/shiftgluggar, gluggar med ultraljudsmotor, gluggar med bildstabilisering, gluggar i entusiastklassen, t ex zoomar med fast maxbländare på 4.

Nikon har, tycker jag, bättre känsla i kamerahusen och bättre bakåtkompatibilitet med gamla gluggar.

Canon tjänar förmodligen mkt mer pengar än Nikon av vilket de kan lägga mycket på utveckling av heta produkter. På så vis fruktar jag att de kan konkurrera ut Nikon. Och då blir det sämre för oss konsumenter.

OBS! Detta är en evig fråga. Risk för skyttegravskrig.

Magnus

som kör Nikon
(och bara vill lura alla att byta till Canon så att jag kan köpa begagnade Nikonprylar billigt

;-)) )

tack för alla svaren

nu har jag hittat en kamera med objektiv, en Nikon F75 med AF 28-80/3,3-5,6 G + AF 70-300/4-5,6 G objektiv, för en 3679kr. Är det ett bra val?

Juste, kom på en sak! vad är "tredjeparts..." för något? är de dom som säljer bara objektiv tex? i så fall vilka passar till Nikon?

Ja det är fristående objektivtillverkare som Tamron, Sigma, Tokina, Vivitar...

Och alla dessa finns med Nikonfattning, Canonfattning osv. (I princip)

Men vad är då andrapartstillverkare???

Det är väl rimligtvis företag som inte är Nikon/Canon men gör saker på deras begäran. Olika kameradelar kan någon annan göra men Nikon har ändå gjort *kameran*.

första person - jag
andra person - du
tredje person - han/hon/den/det

???

borde inte andrapartstillverkare vara saker man själv gör till kameran då? eller?

jag säger nikon.MEN det för att det är kvalite och därför säkert också ganska dyrt, men priserna på beganat har nog sjunkit sedan digi-slr modellerna. Jag säger inte heller att canon skulle vara ett dåligt alternativ.Om du nu bestämmer dig för att köra nikon råder jag att börja med ett manuellt hus eftersom med det lär du dig säkert bäst.ex. fm2, fe2 ska själv köpa en fe 2 inom snarast;)

canon!

Om jag inte läste helt fel i en facktidning så använde 90% av alla fotografer under EM Cnaon. Säger väl en del tycker jag :)

Re: canon!

Payman skrev:
Om jag inte läste helt fel i en facktidning så använde 90% av alla fotografer under EM Cnaon. Säger väl en del tycker jag :)
Bland annat säger det att Canon är en stor sponsor av EM. Men visst, jag gillar också Canon :eek:)

Re: canon!

Payman skrev:

Det säger väl ungefär lika mycket som att 95% (eller nåt) av alla persondatorer har windows som operativsystem.
Är windows bäst då?
Jadu...

Utan att ta ställning vare sig för Canon eller Nikon vill jag bara säga att sådana argument är inte sådär särskilt mycket värda.

Spelar väl ingen roll bara man hittar en kamera som man gillar å möter fotografens krav :)

eller hur?

men nikon e ju bästa kameran ändå ;)

Re: Re: canon!

dumbo skrev:
Det säger väl ungefär lika mycket som att 95% (eller nåt) av alla persondatorer har windows som operativsystem.
Är windows bäst då?
Jadu...

Nädu, men skillnaden är den att när du köper en dator får du högst antagligen Windows med, och därför använder folk det. Köper du en kamera kan du själv välja "operativsystemet"....

Men för övrigt skulle jag kunna tillägga att Canon är ett mkt bra val (Nikon är dock inget dåligt val, men om du inte har någon utrustning så skulle jag satsa på Canon)

Re: Re: canon!

dumbo skrev:
Är windows bäst då?
Jadu...

Ponera att situationen i kameravärlden var den att det fanns mängder av olika kamerahus - men bara till ett av kamerahusen tillverkades det mängder av objektiv...

Utan att ta ställning vare sig för Canon eller Nikon vill jag bara säga att sådana argument är inte sådär särskilt mycket värda.

Dito... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar