Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: canon!

Aviator skrev:
Nädu, men skillnaden är den att när du köper en dator får du högst antagligen Windows med, och därför använder folk det. Köper du en kamera kan du själv välja "operativsystemet"....

Jag skulle kunnat dra upp det urgamla exemplet med flugor och skit åxå, men tänkte man kunde "förnya" sig lite.

Jag ville bara påskina att bara för att en majoritet gör något behöver det inte vara rätt eller bäst. För den enskilda individen kan det rakt motsatta vara det som är bäst.
Sedan man man alltid spekulera i orsaken bakom det "massan" gör. Ofta kommer man fram till att de inte tänkt själva utan "gör som alla andra". "Alla andra" gör ofta som de gör pga lyckad marknadsföring (som i fallet med windows).
(Därmed inte sagt att det är så i detta specifika fallet.)

I detta fallet handlar det ju om att köpa den utrustning som man trivs med och som man tror passar ens ändamål, budget osv.

Hur är det man brukar säga om folkmassorna som flockas vid Rolling Stones konserter...

...One million people can't be wrong!

Re: Re: Re: canon!

Highweiss skrev:
Ponera att situationen i kameravärlden var den att det fanns mängder av olika kamerahus - men bara till ett av kamerahusen tillverkades det mängder av objektiv...

Nu är det ju snarare så att det, i exempelt jag målade upp, hanldar om att välja sigma, tamron eller canon (om det är en canonkamera) till sitt hus.

Hus har man redan valt då man valt en "PC" baserad på en x86 kompatibel processor. Till den finns det sedan ett antat operativsystem (objektiv).

I ditt exempel handlar det ju om att välja plattform. PC eller Mac. Den är mer lämplig att översätta till det specifika exemplet med canon/nikon.

vad jag ville säga var bara att "Bara för att "alla" gör något är det inte rätt.

De flesta som valt Mac är nästan religöst övertygade om att de valt rätt, trots att de tillverkas färre "objektiv" till den.

Vilken tur att det finns olika smaker och tycke.

Har du tänkt på att det finns dom som gillar Minolta och Pentax på samma sätt som Nikon- och Canon-fanatikerna.

För 4000 kr får man ett komplett kamerapaket av nybörjarmodell. Ännu mer kamera får man om man tittar på begagnade saker.

Som nybörjare köpte jag ett annat system än vad jag äger idag. Det visste jag inte då. Det är smällar man få ta. Köp den kamera som känns bäst och strunta i hur du ska behålla systemet det närmaste århundradet. Det är nu den ska användas.

Re: tack för alla svaren

martens skrev:
nu har jag hittat en kamera med objektiv, en Nikon F75 med AF 28-80/3,3-5,6 G + AF 70-300/4-5,6 G objektiv, för en 3679kr. Är det ett bra val?

Det är ett bra val. Men hade jag varit som du skulle jag köpt begagnat. Det är många som håller på att gå över till digitalt och det går att göra bra fynd på begagnatmarknaden.

köpa begagnat e nog det klokaste man kan just nu :) köpte själv en sprillans F75 med 28-80 å 70-300 kit visste ja bättre skulle ja ha köpt nåt begagnat tex F80 + bättre glugg :) typ 70-200/2,8

Man kan även fundera över vad folk man känner har för kamera. Om man väljer samma fabrikat kan man ju låna och testa varandras objektiv.

Re: Re: Re: Re: canon!

dumbo skrev:
Nu är det ju snarare så att det, i exempelt jag målade upp, hanldar om att välja sigma, tamron eller canon (om det är en canonkamera) till sitt hus.

Hus har man redan valt då man valt en "PC" baserad på en x86 kompatibel processor. Till den finns det sedan ett antat operativsystem (objektiv).

I ditt exempel handlar det ju om att välja plattform. PC eller Mac. Den är mer lämplig att översätta till det specifika exemplet med canon/nikon.

vad jag ville säga var bara att "Bara för att "alla" gör något är det inte rätt.

De flesta som valt Mac är nästan religöst övertygade om att de valt rätt, trots att de tillverkas färre "objektiv" till den.

Ok, jag tänkte faktiskt lite fel - eller närmare bestämt inte tillräkligt långt. Jag glömde faktiskt bort Mac och tänkte på Windows vs. Linux ...! Och det är lite komiskt eftersom jag faktiskt är uppväxt på Mac (en gammal god fågelholk, kostade typ 25,000 kronor på 80-talet... ). Och när det gäller just bildhantering och dylikt är ju faktiskt Mac det som de flesta proffsen använder...!

Anyway, alla områden (kameror, datorer) styrs av sin egen speciellt logik så det går väl inte att jämföra rakt av. Varför Canon (uppenbarligen) dominerar bland proffsen är väl svårt att säga egentligen - förutom att Canon förstås har helsikkes bra kameror och objektiv.

Var det kanske så att Canon var först ute med IS (det finns väl motsvarande för Nikon antar jag?) eller att Canon bara legat några små steg före i DSLR-utvecklingen de senaste åren? Beats me.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar