Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon? Jämförelse klipp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mekitaton

Aktiv medlem
Jag hittade en väldigt fin jämförelse film för en tid sedan. Mellan Canon 70D och Nikon D7100

Tänkte lägga upp den här så kanske någon får hjälp i sina funderingar över vilken de ska välja, det är ju väldigt ofta det kommer upp frågor om vad man ska välja.

Så se filmen och kanske bli lite klokare. :) Jag tyckte i alla fall den var väldigt givande.

https://www.youtube.com/watch?v=bOM4r1gxsbs

Jag är rätt förvånad över att 70D hade så mycket moiare. Spontant så tycker jag att det borde vara tvärt om eftersom 70D har lågpassfilter medan D7100 inte har det. Att 70D presterade bättre på höga ISO och skillnaderna i fokusering var också ganska intressanta.

Jag är rätt förvånad över att 70D hade så mycket moiare. Spontant så tycker jag att det borde vara tvärt om eftersom 70D har lågpassfilter medan D7100 inte har det. Att 70D presterade bättre på höga ISO och skillnaderna i fokusering var också ganska intressanta.

Ja jag reagerade på det med, ganska coolt med dendär tröjan han hade. Wow vilket fenomen. :D

Det där med att Canon klarar bättre av höga Iso tal har jag sett på andra klipp.

Lite roligt att se skillnaderna i bild mellan canon och nikon, såsom färger och så.

Det fanns en hel del andra intressanta videos där med om man klickar på Namnet på han som gjort filmen.

Test i all ära, men vem fotar med höga ISO-tal vid goda ljusförhållanden, har själv 70D tycker att den liksom 7100 är bra cropkamera MEN lite brus vid ISO6000 stämmer inte vid praktisk fotografering. Min erfarenhet är att det bara blir mos med höga ISO-tal under svaga ljusförhållanden och om man jämför med en bra FF-kamera...:)

/Ulf

Högre upplösning motverkar moire'.

Test i all ära, men vem fotar med höga ISO-tal vid goda ljusförhållanden, har själv 70D tycker att den liksom 7100 är bra cropkamera MEN lite brus vid ISO6000 stämmer inte vid praktisk fotografering. Min erfarenhet är att det bara blir mos med höga ISO-tal under svaga ljusförhållanden och om man jämför med en bra FF-kamera...:)

Ja, ISO 6000 och över är faktiskt inte särskilt njutbart att titta på. Som tur är så ger 24 Mpix en del marginal för nerskalning om man vill minska bruset på det sättet. En bild tagen med ISO 6400 med en D7100 nedskalad till 15 Mpix tror jag blir lika bra, om inte bätte, än en bild tagen med en D800 i cropläge på samma ISO.

Talar om brus vid under svaga ljusförhållanden.

Ja, och han talar om moaire. Varför svarade du ens på hans inlägg?

Tack för länken.
Det blev ju intressant efter den för långa och ovidkommande inledningen.
Pekskärm och fungerande följande fokus vid videofilmning är inte alls dumt.

Hela sensorn läses inte ut när man kör video...

Ja, ISO 6000 och över är faktiskt inte särskilt njutbart att titta på. Som tur är så ger 24 Mpix en del marginal för nerskalning om man vill minska bruset på det sättet. En bild tagen med ISO 6400 med en D7100 nedskalad till 15 Mpix tror jag blir lika bra, om inte bätte, än en bild tagen med en D800 i cropläge på samma ISO.

Ja, och han talar om moaire. Varför svarade du ens på hans inlägg?

Håller med om ISO6000, detta foto (bilden är ointressant) hade min D70 aldrig fixat och inte ens i närheten. Skrev bara om att jag talade om brus.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/362247/3217918.htm
ISO6000

/Ulf

Måste säga att jag gillar färgerna bättre på de bilder som är tagna med Nikon.
Mer varmare och djupare nyans än på canon bilderna. :) I alla fall i mina ögon.
Någon annan som märker skillnaden?

Det skulle dock ha varit intressant att se hur bruset blev då drusreduceringen var på. Synd att de inte gjorde någon jämförelse med den funktionen..

Talar om brus vid under svaga ljusförhållanden.

Förlåt att jag försvann från tråden Ulf, du förtjänar ett svar men viktiga saker kom emellan. Jag tänkte först skriva en utläggning men blev lat och tänkte att det går väl att lista ut. Ungefär såhär gick mitt resonemang. Moire borde rimligen uppstå då ett mönster blir så fint att sensorn får problem med att diskriminera mellan olika linjer. Högre upplösning gör att pixlarna blir mindre vilket gör sensorn kan diskriminera mellan linjer i finare mönster innan den får problem. När väl sensorn får problem med det finare mönstret så blir felet inte lika stort eftersom linjerna är tunnare. Jag anser därför att mitt påstående att högre upplösning motverkar Moire gäller generellt, allt annat lika så klart. Moire är till skillnad från brus inte ett randomiserat fel, det är därför vi ser mönster. Jag vet inte om jag lyckats svara på din fråga, men jag har i alla fall gjort klart hur jag tänkt. Du får rätta mig om jag har fel.

Oj, det blev lite förvirring här. Jag trodde att jag fått en fråga från Ulf, men han har förmodligen trott att jag kommenterat hans inlägg, men det var eskil23 jag kommenterade från början.

Förlåt att jag försvann från tråden Ulf, du förtjänar ett svar men viktiga saker kom emellan. Jag tänkte först skriva en utläggning men blev lat och tänkte att det går väl att lista ut. Ungefär såhär gick mitt resonemang. Moire borde rimligen uppstå då ett mönster blir så fint att sensorn får problem med att diskriminera mellan olika linjer. Högre upplösning gör att pixlarna blir mindre vilket gör sensorn kan diskriminera mellan linjer i finare mönster innan den får problem. När väl sensorn får problem med det finare mönstret så blir felet inte lika stort eftersom linjerna är tunnare. Jag anser därför att mitt påstående att högre upplösning motverkar Moire gäller generellt, allt annat lika så klart. Moire är till skillnad från brus inte ett randomiserat fel, det är därför vi ser mönster. Jag vet inte om jag lyckats svara på din fråga, men jag har i alla fall gjort klart hur jag tänkt. Du får rätta mig om jag har fel.

Ja, fenomenet är generellt. Den matematiskt intresserade/kunnige kan Googla på Shannon-Nyquists samplingsteorem för att se hur det fungerar. Vet egentligen inte om det här kan förklaras på något vettigt sett utan matematik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar