Annons

Canon eller Nikon bortsett från kamerahusen

Produkter
(logga in för att koppla)

JonteL

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en kamera från Nikon eller Canon och jag tycker att jag har en ganska bra bild över styrkor och svagheter hos de kameror som jag är intresserad av. Däremot tycker jag att det är svårt att få en bra överblick av skillnader mellan Nikon och Canon i övrigt. Eftersom det är väldigt dyrt med systembyte vill jag inte låta mig styras alltför mycket av enbart dagens kameramodeller.

Jag skulle uppskatta synpunkter på hur Canon och Nikon är i övrigt, bortsett från kamerahusen. Canon verkar ha ett bättre utbud av objektiv i alla fall på telesidan. Nikon verkar ha ett bättre blixtsystem. Jag tänker här på CLS. Canon har säkert något motsvarande men jag har fått intrycket av att Nikons är bättre. Canon tror jag har snabbare AF generellt men inte lika träffsäkert som Nikons AF.

Rätta mig gärna om jag har fel i något av ovanstående. Jag hoppas på objektiva sansade inlägg. De här vs-trådarna kan riskera att spåra ur. Jag tänker främst på AB-tråden.

Jo, det stämmer nog på ett genomsnittligt kanske-ungefär... :)

Den största skillnaden är hur pass väl du kan få DIG SJÄLV att fungera ihop med de ergonomiska val som hustillverkaren gjort. För vissa passar helt enkelt C bättre, för andra är det tvärt om.

Sedan glömmer lite för många att objektiv-valen likställs en hel del när man tittar på att det även finns väldigt kompetenta tredjeparts-tillverkare av objektiv, framför allt om vi håller oss till APS-formatet.

De EGENTLIGA skillnaderna mellan N/C's objektivutbud är:
C har 70-200F/4IS i väldigt bra utförande.
C har 300F/4IS - ett "billigare" 300mm-objektiv med stabilisering
C har 400F/5.6IS - ett "billigare" 400mm-objektiv med stabilisering

Om du inte siktar på att skaffa MINST ett av dessa alternativ ser jag ingen större skillnad - egentligen.

Korta fasta, 24, 28, 35 - ingen större skillnad
mellan fasta 50, 85, 100, 135 - ingen större skillnad
långa fasta 200, 300, 400, 500, 600 - ingen större skillnad

24-70/2.8 > Nikons är bättre
70-200/2.8 > Canons är bättre
Vidvinkelzoom > Nikons, Sigmas och Tamrons är bättre, dvs ingen skillnad
Långzoom, medelpris > lika
Långzoom, snabba > Nikons är bättre

Canon VERKAR rent statistiskt fungera sämre ihop med tredjepartstillverkare, pga det komplicerade och ganska korkade hus>objektiv-kommuniceringsprotokollet. Ingen kommer någonsin få "sanna" siffror på om detta stämmer eller inte.

Båda gör fina objektiv och jag håller med Joakim i det han skriver, trots att jag är Canonist, men min högst subjektiva känsla är att Nikon är lite vassare på vidvinkelsidan. Men det är inte baserat på varken siffror eller vedetagen fakta utan känsla utifrån min brors bilder, Nikonist.

Sedan är han bättre fotograf så det kanske är därför :)

De EGENTLIGA skillnaderna mellan N/C's objektivutbud är:
C har 70-200F/4IS i väldigt bra utförande.
C har 300F/4IS - ett "billigare" 300mm-objektiv med stabilisering
C har 400F/5.6IS - ett "billigare" 400mm-objektiv med stabilisering
Nja, något 400/5,6 med stabiliering finns inte hos Canon. Däremot ett utan stabilisering. Och ett 400/4 med. De båda kostar tillsammans mindre än Nikons enda 400-alternativ.

För min del var dock den viktigaste skillnaden att Canon har ett 100-400 som är både snabbt och skarpt, åtminstone jämfört med Nikons 80-400.

Tycker man skall fundera på om man skall ha crop eller FF också då detta påverkar objektivval. Skall man ha ett skarpt autofokuserande vidvinkel till FF och detta är viktigt gäller bara Nikon. Skall man ha en snabbt fokuserande 70-200/2,8 utan bildstabilisering i originalmärke är det Canon som gäller. Sedan om man skall ha en 24/1,4 eller 24/3,5, 45/2,8, 90/2,8 tilt-shift men inte behöver senaste generationen är Canon avsevärt billigare. Lägg till också att man gärna vill köra live view med tilt-shift och Canons bilduppdatering vid tilt-shift är avsevärt snabbare så live view är lättare att använda.

Vissa tredjepartsalternativ är lättare att använda med Nikon - mindre problem tycks finnas med t ex Sigma, man kan få exp koppling med Samyang.

Inte att förglömma är att Nikon har en mer sofistikerad JPEG behandling. Kör man RAW har istället Canon en liten fördel då sist jag kollade krypterade Nikon sin vitbalansifo för tredjepartsprogram. Nikon har ett bättre RAW konverteringsprogram, men det kostar extra, Canons är sämre men gratis. Canon har överlag bättre AWB än Nikon som i sin tur har bättre exp mätning. Båda spelar mindre roll i RAW ändå.

Mitt tips - kolla vilka objektiv du vill ha och hur bråttom det är att skaffa dem. Just nu finns lite mer proffsgrejer beg till Canon då en del går över till Nikon men detta kan ändrad om 1-2 år, man vet aldrig.

Nja, något 400/5,6 med stabiliering finns inte hos Canon. Däremot ett utan stabilisering. Och ett 400/4 med. De båda kostar tillsammans mindre än Nikons enda 400-alternativ.

För min del var dock den viktigaste skillnaden att Canon har ett 100-400 som är både snabbt och skarpt, åtminstone jämfört med Nikons 80-400.

Hm.... just det, det är ju DO-objektivet som har IS. Och t.o.m 300/2.8 med 1.4x är ju faktiskt bättre på allt utom vikt och längd....

100-400 är bättre än Nikon 80-400. Och rimligt i pris (12.000kr). Men oberoende av IS så skulle jag nog hellre valt Sigmas 100-300F/4 som är skarpare, snabbare och trevligare att hantera... Men för mig är slutarhastighet viktigare än att kunna ta 300mm-bilder på 1/100s.

Vi verkar ju hyfsat överens om att märket egentigen kvittar, om man inte går in i väldig detalj och vet PRECIS vilka för- och nackdelar som skulle påverkat ditt eget fotograferande. Och inte ens då är det lätt att komma fram till något definitivt.

Att det är lättare att hitta beg. kvalitetsoptik till Canon verkar stämma just nu - här ligger nog kanske den största skillnaden - om man kan tänka sig att handla begagnat.

Tack för infon ni har gett ovan. Jag har kollat runt en del på photozone.de men tycker som sagt att det är svårt att få en bra överblick över utbudet av objektiv från respektive tillverkare. Enskilda objektiv är betydligt enklare att kolla upp med olika tester och testbilder. Jag gjorde förresten en snabb sökning efter sälj-annonser för objektiv här på fotosidan. Jag fick faktiskt upp ungefär lika många träffar för Nikon som för Canon, men proffsobjektiven kanske inte hamnar här på fotosidan oftast, utan finns ute hos fotohandlarna?

Intressant att höra att tredjepartstillverkare verkar fungerar bättre med Nikon (även om ingen verkar veta säkert). Jag kommer säkert att köpa sådana objektiv också. Framför allt snabba zoomar brukar vara mer prisvärda från tredje part. Enligt Ken Rockwell är det osäkert om objektiv från tredje part fungerar när det kommer nya kamerahus. Någon som vet om detta är vanligt? Jag vet inte vad jag ska tycka om Ken förresten men det är en annan diskussion. Det finns faktiskt en tråd om det här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78023

Fredrik skrev att Nikon krypterade sin vitbalansinfo i deras RAW-filer. Innebär detta att man inte kan justera vitbalansen i tex Adobe Lightroom för NEF-filer? Jag fotar mycket i RAW och för mig är detta viktigt att kunna göra.

Fredrik skrev att Nikon krypterade sin vitbalansinfo i deras RAW-filer. Innebär detta att man inte kan justera vitbalansen i tex Adobe Lightroom för NEF-filer? Jag fotar mycket i RAW och för mig är detta viktigt att kunna göra.
Om jag förstår rätt innebär det att du kan justera vitbalansen, men information om kamerans vitbalansinställning följer inte med. Du får alltså börja från noll.

Om jag förstår rätt innebär det att du kan justera vitbalansen, men information om kamerans vitbalansinställning följer inte med. Du får alltså börja från noll.

Det var ett problem när D2Xs lanserades. Inte längre sedan Nikon släppt sin SDK.

"Alla" av mig kända program läser WB inställningen korrekt. Även LR således.

ett ickeproblem alltså men som tycks leva kvar hos Canonister :)

Tack för infon ni har gett ovan. Jag har kollat runt en del på photozone.de men tycker som sagt att det är svårt att få en bra överblick över utbudet av objektiv från respektive tillverkare. Enskilda objektiv är betydligt enklare att kolla upp med olika tester och testbilder. Jag gjorde förresten en snabb sökning efter sälj-annonser för objektiv här på fotosidan. Jag fick faktiskt upp ungefär lika många träffar för Nikon som för Canon, men proffsobjektiven kanske inte hamnar här på fotosidan oftast, utan finns ute hos fotohandlarna?

Intressant att höra att tredjepartstillverkare verkar fungerar bättre med Nikon (även om ingen verkar veta säkert). Jag kommer säkert att köpa sådana objektiv också. Framför allt snabba zoomar brukar vara mer prisvärda från tredje part. Enligt Ken Rockwell är det osäkert om objektiv från tredje part fungerar när det kommer nya kamerahus. Någon som vet om detta är vanligt? Jag vet inte vad jag ska tycka om Ken förresten men det är en annan diskussion. Det finns faktiskt en tråd om det här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=78023

Det går alldeles utmärkt att justera vitbalans i LR. Du kan även lägga in Nikons kameraprofiler, typ landscape och D2X mode..

Canons blixtstyrning som kom med 7D använder blixtljus för styrning. Därmed är den begränsat användbar utomhus om man inte ersätter med ett radioalternativ. För egen del kör jag normalt med en setup på 2 slavar och ställer vikterna via kamerans styrmenyer. Man kan organisera i olika blixtgrupper och på olika kanaler för att detaljera mer. ETTL levereras som regel om man inte vill köra helt manuellt som jag föreställer mig hardcore proffsen ändå gör. Blixtstyrning (för mig) är relativt komplext, så det krävdes mer än att "bara ställa fram grejorna och köra". Blixtkompensation är väldigt användbart/nödvändigt, speciellt ifall huvudobjektet är en mindre del av bildytan och andra delar av bilden träffas av ljus. Vore intressant att veta mer om Nikons motsvarighet eftersom man har hört att den ska vara bra.

Hittade en artikel av Neil van Niekerk där han jämför Canons och Nikons blixtsystem. Han skriver inledningsvis:

"Disregarding wireless TTL flash, where Nikon is ahead in simplicity of operation and how much control you have – if we just look at TTL flash in various situations – I honestly can’t say the one is better than the other. Just that they are different. So I have to go against the common wisdom there."

I resten av artikeln jämför han Canons och Nikons TTL. Intressant läsning tyckte jag. Artikeln finns här:

http://neilvn.com/tangents/2009/03/25/ttl-flash-canon-and-nikon/

Japp, intressant läsning. F.ö, i min lilla blixtberättelse ovan så handlar det alltså om Canons trådlösa blixtstyrning. Den kom på marknaden några månader efter att artikeln skrevs - och där Canon lämnat WO. En lika nykter jämförelse av den trådlösa styrningen vore intressant att se - Inte minst med tanke på att Canon själva säkert känt till den allmänna uppfattningen om Nikons ledning. Förhoppningsvis släppte man inget skräp i det som nu finns i 7D (och 60D). Det tycks åtminstone funka, och det är väl en god start :cool:

Fast Canons trådlösa blixtstyrning är inte ny, det nya är att du inte längre behöver ett tillbehör (blixt med sändare eller den separata sändaren) utan kan använda kamerans inbyggda blixt för styrningen.

Jo det vet jag, men jag trodde (felaktigt?) att Nikon inte behövde tillbehör (a'la ST-E2 eller vad den heter)?

Jag tror att en del Nikonkameror (prosumermodellerna) kan använda den inbyggda blixten för trådlös styrning av externa blixtar (som 7D kan), men inte alla (eg. instegsmodellerna). D3 saknar ju blixt så där behövs ett tillbehör motsvarande Canons sändare eller en blixt som kan agera master.

Jag tror att en del Nikonkameror (prosumermodellerna) kan använda den inbyggda blixten för trådlös styrning av externa blixtar (som 7D kan), men inte alla (eg. instegsmodellerna). D3 saknar ju blixt så där behövs ett tillbehör motsvarande Canons sändare eller en blixt som kan agera master.

D80:n har i alla fall CLS, vet inte om steget nedåt har det dock (typ D40)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar