Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF50mm 1.8 II - utgången?

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Eftersom optiken finns att få tag i annorstädes så måste det väl vara återförsäljaren. Dessutom har jag fått samma problem med olika tillverkare (Canon resp Tamron) men samma återförsäljare.

Men är det då inte tillverkarens / grossistens / generalagentens fel som inte kan leverera? Det är ju inte återförsäljaren som tillverkar grejorna...

Jag tror nog att de flesta, eller rättare sagt alla, återförsäljare gör allt de kan för att verkligen sälja grejor. Annars finns det ju ingen anledning att hålla på.

Vad gäller Canon-prylar så är ju följande mer eller mindre hopplösa att få tag på:

EOS 10D
70-200/4
17-40
50/1,8
420EX
550EX

Utom i enstaka fall där det kan finnas något enstaka ex hemma hos "Berras Foto på hörnet", eller om någon åf importerar själva direkt från USA eller Asien, alternativt stora kedjor som har köpt 25000 ex och knappt blir av med dem pga höga priser.

Att skylla tillverkarnas leveransbekymmer på återförsäljarna tycker jag rimmar dåligt.

Ralph L skrev:
Utom i enstaka fall där det kan finnas något enstaka ex hemma hos "Berras Foto på hörnet", eller om någon åf importerar själva direkt från USA eller Asien, alternativt stora kedjor som har köpt 25000 ex och knappt blir av med dem pga höga priser.
Låter som om du anser att en del återförsäljare klarar sin uppgift: Den lokala fotoaffären, de med direktimport och de stora kedjorna? Är det där jag bör handla för att få de produkter jag önskar utan att vänta veckovis?

Re: finns en på japanphoto i malmö

Cala skrev:
om det var nån som ville ha en

calle
Om du menar 70-200/4L så kostar den på Japanphoto 9.500:- (enligt deras webbsida) mot knappt 7.000:- på Cyber och Hegethorns och knappt 7.200:- på Scandinavian. Jag gav 4.600:- inkl frakt på Adorama, ännu har jag inte hört något om tull och moms (blir billigare än i Sverige även om jag åker på det). Ordern processades i söndags med mailbesked för varje steg och objektivet fick jag tre dygn senare efter att ha kunnat följa transporten på UPS webbsajt.

niklasl skrev:
Låter som om du anser att en del återförsäljare klarar sin uppgift: Den lokala fotoaffären, de med direktimport och de stora kedjorna? Är det där jag bör handla för att få de produkter jag önskar utan att vänta veckovis?

Själv handlar jag där saker finns hemma, men är det nationell brist och jag måste vänta på grejorna handlar jag där jag får bra (pris och) service. Det gäller oavsett vilken vara det handlar om, inte bara fotoprylar.

Varför den lokala fotoaffären har den och den saken hemma kan som tidigare nämnt bero på priset (t ex 9500 mot 7000).

Tyvärr är nog lilla Skandinavien löjligt lågt prioriterade jämfört med t ex USA.

Problemet beror nog delvis på att Canon har sänkt priserna rejält på linser, blixtar, mm.

Har försökt att få fatt i en 420ex, men enligt Canon kommer det inte nå fler förrän tidigast i slutet på april. Jobbit..

Speedy skrev:
Problemet beror nog delvis på att Canon har sänkt priserna rejält på linser, blixtar, mm.

Har försökt att få fatt i en 420ex, men enligt Canon kommer det inte nå fler förrän tidigast i slutet på april. Jobbit..

Är du ute efter en blixt så kanske denna annon är nåt för dig:
http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=10727
Köpte en själv av samma person nyss, har för mig att han hade flera stycken.

Blixten funkar utmärkt :)

Jo, det var ju ett helt okej pris. Men jag har en sådan liggande redan och den känns lite för stor på min G5:a dock. Nästan så att 420ex är för stor.

Nästan offtopic
Äntligen, min 50mm/1.8 mk2 är lagad, ska hämta den idag, den bara slutade fungera efter att ha legat i en vadderad påse.

För ska man köpa ny verkar det inte vara helt lätt att uppbringa.

Damocles skrev:
Nästan offtopic
Äntligen, min 50mm/1.8 mk2 är lagad, ska hämta den idag, den bara slutade fungera efter att ha legat i en vadderad påse.

För ska man köpa ny verkar det inte vara helt lätt att uppbringa.
Nästan?

ANNONS