Annons

Canon EF Tilt Shift

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en tilt-shift (eller främst tilt) adapter som gör att jag kan använda alla mina Canon EF objektiv som tilt/shift. Finns det någon sådan, har letat ganska länge nu och hittar inte någon.
 
Troligen inte.

Avståndet som en sådan adapter skulle tillföra ger en mellanringseffekt dvs du kan ej fokusera på oändligt.

Alternativt kräva optik och då försämra objektivets egenskaper.

Edit efter Bengts inlägg nedan som gör attt jag tänker på att ett vanligt EF objektiv tecknar ej ut så stor yta att det går att göra "shift". Kanske skulle fungera för små sensorer men inte för FF.
 
Senast ändrad:
men till mellanformatsobjektv med sina lång registeravstånd finns dyliga adaptrar som ger både tilt och shift. Idag går det köpa mellanformatsoptik till vettiga pengar så det är en fungerande lösning. Observera dock att upplösningen på dessa objektiv som skall tekna ut en stor bildcirkel inte riktigt matchar upplösningen hos pixelstinna aps-c hus, men det fungerar trots allt och bländar man bara ner till f/8-f/11 så brukar det bli helt godtagbart bra.
 
Jag misstänkte att det var så. Då är det väl bara att köra på Canons egan då?, Är dom något att ha? Jag kör med 5D Mk1
 
Just nu är ju gamla TSE 24/3,5L överkomlig då version II kommit. Det ryktas om en ny TSE 45/2,8 & 90/2,8 i vilket fall de befintliga blir billigare på beg marknaden. 24an kostar beg runt 7500:-.
 
Men hur är Canon FD TS 35mm/2.8? Är det något att ha? Hur blir kvalitén med en FD-EOS adapter?

Problemet med FD på EOS är att adaptern måste ha optik. Canons egna FD-EOS adapter är OK, men du får en 1.3x eller liknande teleconverter effekt med den så ett 35mm objektiv blir närmare normalt än vidvinkel. Dessutom kostar Canons adapter en förmögenhet nu, och andra modeller med glas är inte like bra.

Det är möjligt att man kan konvertera ett FD TS objektiv till EOS men det kräver en del kunskap och maskiner. :)
 
Jag hade en FD TS 35/2.8 som jag skickade till USA för konvertering till EOS (EF) -fattning.
Jag tyckte dock inte skärpan var i topp så jag sålde av den.

Tror annars inte det finns någon adapter UTAN glas som passar (blir i så fall en mellanring utan möjlighet till att fotografera motiv längre bort) utan det är en rejäl ombyggnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.