Annons

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM idag 13:00

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
6575 kr hos Cyberphoto... någon som tror priset står sig mot den info som finns på kamerabild.mkf.se

Canon EF 17-55/2,8 IS USM
Närgräns: 30 cm
Vikt: 645 g
Motljusskydd: EW-83J
Rek.pris: 12 000 kr (?)

Om Cyberphoto har detta rätt kanske den trillar ner i 5995 eller kanske tom 5500 till våren?

Edit: länk http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is
 
Vapo skrev:
6575 kr hos Cyberphoto... någon som tror priset står sig mot den info som finns på kamerabild.mkf.se

Canon EF 17-55/2,8 IS USM
Närgräns: 30 cm
Vikt: 645 g
Motljusskydd: EW-83J
Rek.pris: 12 000 kr (?)

Om Cyberphoto har detta rätt kanske den trillar ner i 5995 eller kanske tom 5500 till våren?

Edit: länk http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is

Det är 17-85 som kostar billigt. Tyvärr har de inget pris på 17-55 än.
 
Jepp, och så på med 25% i moms så landar vi nära 12.000:-. För mig känns det alldeles för mycket för något som jag inte kan uppgradera till småbild ifall jag skulle välja att gå den vägen.
 
Såg ett pris om 1099 EUR i tyskland och leverans "i Maj"... blir väl runt 10500 inkl frakt från tyskland eller vad jag gissar 10995 + frakt vid köp av svensk internetbutik.

Känns lite dyrt (för mig iaf) så jag sätter mitt hopp till Tamrons nya 17-50/2,8 och en bildkvalitet vs pris kanske runt halva ovan Canon glugg?
 
Ganska kul faktist.



Jag skrev i en gammal tråd att jag ønskade mig
føljande

"Canon, Do it !
Canon EF 15-70mm f2.8 L , kanske IS
Ge mig!

Saknar en riktigt bra resezoom, allt kænns som en kompromiss.

Vad tycker ni?"

Nu har den fan kommit !! :)
 
För mig...inte de 35% som IS verkar vara tillägget om man jämnför 70-200/2,8 L med och utan IS.

För 17-50 om priset 12000 "gäller" skulle motsvarigheten utan IS haft en Canon rek pris om ca 7800 kr. I verklighetet kanske detta skulle ha inneburit 6500 kr....tror många hade sett detta som mer attraktivt än IS till det högre priset.

Nu blev det drömmar och många OM....
 
Vapo skrev:
För 17-50 om priset 12000 "gäller" skulle motsvarigheten utan IS haft en Canon rek pris om ca 7800 kr. I verklighetet kanske detta skulle ha inneburit 6500 kr....tror många hade sett detta som mer attraktivt än IS till det högre priset.
Det är ju precis detta som tamrons 17-50/2.8 är, vi får se hur bra det är bara.
 
Vad tror ni att andrahandsvärdet kommer bli på denna EF-S glugg? Jag köper ju enbart L grejer idag för att få bästa kvalitet men också för att jag vet att när jag uppgraderar så funkar EF objektiven och att L serien ger bra pengar tillbaka.

Denna nya EF-S glugg är säkerligen lika bra optiskt men är ju begränsad till 1,6 sensorn vilket betyderatt den är ju obrukbar för mig när jag byter till efterträdaren till 5D, då vill man ju veta att man får lite slantar tillbaka efter ett hyfsat dyrt inköps pris. Men om alla tänker lika som jag så komemr ju en EF-S glugg vara värt några kronor bara om något år bär FF sensorn är mer utbredd/billigare pris/fler begagnade hus. Detta gör ju att jag vågar helt enkelt inte satsa på en sådan glugg idag...

Men vad tror ni grabbar o flickor? Kommer canon köra i evigheter med 1,6x sensorn så att det alltid finns marknad för dessa gluggar eller kommer det om 3 år bara vara FF från canon?
 
Kalle_B skrev:
Men vad tror ni grabbar o flickor? Kommer canon köra i evigheter med 1,6x sensorn så att det alltid finns marknad för dessa gluggar eller kommer det om 3 år bara vara FF från canon?

Jag tror 1,6 sensorn är här för att stanna. Det kommer alltid att finnas en marknad för amatörfotografen för dom billigare, mindre gluggarna, möjligheten till mindre kamerahus mm.

Om jag själv hade min försörjning som fotograf skulle jag gärna ha en 1Ds MKII med fullstor sensor för fotouppdrag, men en liten smidig 350D för familjen och semester.

Som så många andra redan skrivit i forumet så finns det fördelar med båda formaten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.