Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF-M adapter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis skaffat mig en Canon eos M50 mk II och tänkte skaffa mig adaptern som gör att det fungerar att använda dina EF objektiv på den kameran.
Det jag undrar är om någon vet hur denna adapter från Canon fungerar tillsammans med tex Tamron 24-70 f/2,8?

jag har förstått att fokusen kan vara lite långsammare när man googlar, men det står endast om Canons egna objektiv och inte andra märken.

1648201442020.jpeg

Det borde funka med alla EF och EF-S objektiv, oavsett tillverkare.
Det finns även billigare piratversioner av adaptern som borde funka lika bra för jag tror inte det finns någon elektronik i adaptern.

Det borde funka med alla EF och EF-S objektiv, oavsett tillverkare.
Det finns även billigare piratversioner av adaptern som borde funka lika bra för jag tror inte det finns någon elektronik i adaptern.
Tror du att det inte finns någon elektronik i Canons adapter (den jag la upp på bild)
Jag är ganska säker på att autofokusen fungerar nämligen. Ska bara vara lite långsammare. Iallafall om man använder Canon objektiv.
Men om man använder ett Tamron med EF fattning så borde ju det funka samma som med ett Canon EF objektiv?

Senast ändrad:
Det är troligtvis ingen elektronik i adaptern för den sitter redan i kameran. Protokollen som används för att objektiven ska prata med kameran är bakåt kompatibla med EF standarden. Så det enda som behövs är en adapter som dels placerar objektiven i rätt avstånd från sensorn och förlänger de elektriska kontakterna. Så det är i princip bara lite sladdar inne i adaptern, ingen elektronik som översätter något eller liknande.

På grund av detta så borde alla EF objektiv fungera kanon(eller canon?). Men som alltid kan det säkert finnas något fall där mjukvaran strular lite eller det längre registeravståndet gör något som spökar lite för autofokusen. Men troligtvis är det bara köra på och det kommer antagligen fungera bra.

Canon själva kommer nog inte orka testa andra objektiv än deras egna så att de inte är med på deras lista är bara att de inte är med där. Inte att de som inte är med där ej är kompatibla.

Det är troligtvis ingen elektronik i adaptern för den sitter redan i kameran. Protokollen som används för att objektiven ska prata med kameran är bakåt kompatibla med EF standarden. Så det enda som behövs är en adapter som dels placerar objektiven i rätt avstånd från sensorn och förlänger de elektriska kontakterna. Så det är i princip bara lite sladdar inne i adaptern, ingen elektronik som översätter något eller liknande.

På grund av detta så borde alla EF objektiv fungera kanon(eller canon?). Men som alltid kan det säkert finnas något fall där mjukvaran strular lite eller det längre registeravståndet gör något som spökar lite för autofokusen. Men troligtvis är det bara köra på och det kommer antagligen fungera bra.

Canon själva kommer nog inte orka testa andra objektiv än deras egna så att de inte är med på deras lista är bara att de inte är med där. Inte att de som inte är med där ej är kompatibla.

Tack för en bra beskrivning på hur det funkar, då var Jag inte helt ute och cyklade. Den fungerar lite som en förlängningssladd kan man nog säga. Och jag hoppas att det funkar bra, eller canon 😉, med andra märken också. Jag får testa och se helt enkelt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar