Annons

Canon EF contra Canon FD/FDn

Produkter
(logga in för att koppla)
5,6L har ju bättre glas än 400 DO!
Som sagt, det är inte flouritglas i 400 5,6L men dock ett glas som är nästintill lika fint.

Om 400 DO hade varit lika skarp som 400 5,6L tror du då att folk verkligen hade klagat?? Det tror inte jag! Men jag vill samtidigt inte påstå att 400 DO är oskarp, det Är den! 400 5,6L är dock exxxxeptionelt skarp enligt mig.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
5,6L har ju bättre glas än 400 DO!
Som sagt, det är inte flouritglas i 400 5,6L men dock ett glas som är nästintill lika fint.

Om 400 DO hade varit lika skarp som 400 5,6L tror du då att folk verkligen hade klagat?? Det tror inte jag! Men jag vill samtidigt inte påstå att 400 DO är oskarp, det Är den! 400 5,6L är dock exxxxeptionelt skarp enligt mig.

Mvh Niclas,

De som klagar gör ju i regel det på att den inte är lika skarp som 400/2,8 inte 400/5,6

Först säger du f/5,6 har bättre glas.
En mening senare så säger du den har nästan lika fint glas ?


Att en del klagar beror nog mer på att när man betalar över 50.000 kr så har man mycket högre förväntningar än om man betalar 12.000.
 
Hehe nej, eftersom DO liinsen inte alls har lika bra glas som det 5,6L har....


400 2,8IS har flourit.
400 5,6L har har ett glas som nästan yter samma prestanda som flourit.
400 DO har inget av de där två...

Visst pengarna spelar in, men jag vågar nog påstå att 400 5,6L är inte långt ifrån 400 2,8L i skärpa. 400 DO tror jag helt säkert kommer efter de båda, som sagt.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Hehe nej, eftersom DO liinsen inte alls har lika bra glas som det 5,6L har....


400 2,8IS har flourit.
400 5,6L har har ett glas som nästan yter samma prestanda som flourit.
400 DO har inget av de där två...

Visst pengarna spelar in, men jag vågar nog påstå att 400 5,6L är inte långt ifrån 400 2,8L i skärpa. 400 DO tror jag helt säkert kommer efter de båda, som sagt.

Mvh Niclas,

Du har fel.

400/2,8 IS har fluorite och 2 UD glas
400/4 DO har fluorite och DO glas
400/5,6 har 2 UD glas ( ett av dem är super UD)

Canon själva säger att 2 UD glas tillsammans är nästan lika bra som ett fluorite glas.

Och jämför 400/2,8 IS med 400/5,6 bägge använda på f/5,6 om du tror de är lika bra.
 
Lars Johnsson skrev:
Du har fel.

Skönt att i alla fall en av oss har rätt då. Hade ju vart pinsamt om vi båda hade fel, eller hur?!:)

Jo jag tror fortfarande att DOlinsen är svagare än 5,6L

Men då pratar jag ju om en jämförelse mellan 400 DO f4 och 400 5,6L på öppna bländare..

Jag tror helt klart att 400 2,8 IS är bättre än 400 5,6L.
Har jag skrivit/påstått att 5,6L är bättre än 400 2,8:)???
 
Lars Johnsson skrev:

Och jämför 400/2,8 IS med 400/5,6 bägge använda på f/5,6 om du tror de är lika bra.

Visst det äR bra att du rättar mig. Inget som är fel skall förbli orättat, helst.

Jag tolkade citatet ovan som att du trodde jag menade att 5,6L var lika bra som 400 2,8 IS. Samt att du menade att 400 2,8 var bättre än 5,6L.. Men det var nog fel av mig det också:)

Mvh Niclas,
 
Lars Johnsson skrev:
Det är riktigt att det är Lars Kjellberg som står för mätningarna. Men det är inga mätningar han gjort för Aktuell Fotografi. De är gjorda för hans eget Photodo.
Men det är riktigt att han jobbat hos Aktuell Fotografi & Foto. Även andra skolor, universitet och tidningar.
(Jag antar att det är mitt inlägg om Lars Kjellberg och MTF-betygen du kommenterar.)

Notera att jag inte skrev något om hur, var eller när mätningarna på Photodo är gjorda. Jag förklarade härstamningen av betygen. Dessa har sitt ursprung i Aktuell Fotografis objektivtester (som Kjellberg stod för).

Poängen i mitt inlägg var att en enstaka betygssiffra baserad på ett viktat medelvärde av MTF-mätningar inte säger hela sanningen om ett objektivs prestanda. Det blir lätt så att man stirrar sig blind på denna enda betygssiffra utan att fundera på vad den betyder.

Hur många här har en aning om hur betyget räknas ut?
 
Lars Johnsson skrev:
Du har fel.

400/2,8 IS har fluorite och 2 UD glas
400/4 DO har fluorite och DO glas
400/5,6 har 2 UD glas ( ett av dem är super UD)

Canon själva säger att 2 UD glas tillsammans är nästan lika bra som ett fluorite glas.

Och jämför 400/2,8 IS med 400/5,6 bägge använda på f/5,6 om du tror de är lika bra.

Flourite och UD i samma glugg... (EF 400/2,8 IS).

Det beror på att det är IS i som kräver fler glas och fler glas ger sämre kvalité om man skulle ha endast samma och enda sort som i EF 400/5,6...
 
Lars Johnsson skrev:
Varför är då inte 400 DO bättre än 400/5,6 ???

DO optik har man för att få mindre storlek på objektiven. Inte något för att få "mindre färgskiftning" som du säger ?

Fluorite är en sorts glas med mycket bra optiska egenskaper. Canon använder den i sina dyraste långa tele-objektiv.

Visst, rätt, mindre - men i en test läste jag att DO är till för att ge minsta minimala färgskiftning, så'n som det blir mellan ljust och mörkt i konturer. Det gör L-optik också så det är fråga om konstruktion beroende på ingredienser i objektivet. Med IS behövs fler linser och kanske av mer än den enda sort som finns i 400/5,6 för att det ska bli lika bra resultat (flourite) som i objektiv utan IS.
 
Re: EF 50/1.4 USM

PMD skrev:
Ja, det kan jag hålla med om, men det gäller ju alla USM-objektiv och är inte unikt för just 50/1.4. (USM-objektiven har dessutom bättre manuell fokuseringskänsla än AFD-objektiven, åtminstone gäller det mina exemplar). För att få den känslan så måste man nog ha en snäckgänga i objektivet, och en sådan blir kanske för tung att flytta på för en USM. Dessutom svår att koppla in och ur.

Om jag får ge mig på en bedömning här...

Det här var ett mycket bra inlägg i diskussionen - om jämförelse mellan FD/FDn och EF!

Inte för att det sägs något som framhåller FD framför EF enbart utan för att det sägs något som visar att det kanske är så och kan ligga någonting i det...
 
PMD skrev:
(Jag antar att det är mitt inlägg om Lars Kjellberg och MTF-betygen du kommenterar.)

Notera att jag inte skrev något om hur, var eller när mätningarna på Photodo är gjorda. Jag förklarade härstamningen av betygen. Dessa har sitt ursprung i Aktuell Fotografis objektivtester (som Kjellberg stod för).

Poängen i mitt inlägg var att en enstaka betygssiffra baserad på ett viktat medelvärde av MTF-mätningar inte säger hela sanningen om ett objektivs prestanda. Det blir lätt så att man stirrar sig blind på denna enda betygssiffra utan att fundera på vad den betyder.

Hur många här har en aning om hur betyget räknas ut?

Det är säkert inte så många som har en aning om hur betygen räknas ut. Men där står en hel del förklaringar om både MTF och betygen på hans photodo sajt. Om man är intresserad så kan man läsa de artiklarna
 
Jorik skrev:
Visst, rätt, mindre - men i en test läste jag att DO är till för att ge minsta minimala färgskiftning, så'n som det blir mellan ljust och mörkt i konturer. Det gör L-optik också så det är fråga om konstruktion beroende på ingredienser i objektivet. Med IS behövs fler linser och kanske av mer än den enda sort som finns i 400/5,6 för att det ska bli lika bra resultat (flourite) som i objektiv utan IS.

300/4 IS har ungefär samma sorts glas som 400/5,6 och det har IS. Många andra IS objektiv har inte de heller någon fluorite.
 
Lars Johnsson skrev:
Det är säkert inte så många som har en aning om hur betygen räknas ut. Men där står en hel del förklaringar om både MTF och betygen på hans photodo sajt. Om man är intresserad så kan man läsa de artiklarna
Den här rekommenderas:
Understanding the MTF graphs, numbers and grades

Notera följande passus ur artikeln: "No other variables, such as distortion, flare, or ghosting are taken into account."

Om man håller ovanstående i minnet så är Photodos tester en bra början när man vill veta hur bra ett objektiv är.

Det finns flera andra intressanta artiklar på Photodo: Articles from the photo world
(under rubriken "Equipment-Lenses").

F.ö. så tror jag få av oss är kababla att utnyttja skillnaden mellan ett ganska bra objektiv och ett extremt bra. Själv funderar jag på att sluta läsa objektivtester och gå ut och fotografera istället. :)
 
Lars Johnsson skrev:
300/4 IS har ungefär samma sorts glas som 400/5,6 och det har IS. Många andra IS objektiv har inte de heller någon fluorite.


Jag tror det är rättså stora olikheter glasmässigt mellan de två objektiven.

Jag tror också att 400 5,6L är skarpare än 300 4 IS. Jag har erfarenhet av båda men bara ägt den ena. Kanske beror skillnaden på komplexiteten som IS,en genererar med sina tilläggslinser..
 
Niclasfoto skrev:
Jag tror det är rättså stora olikheter glasmässigt mellan de två objektiven.

Jag tror också att 400 5,6L är skarpare än 300 4 IS. Jag har erfarenhet av båda men bara ägt den ena. Kanske beror skillnaden på komplexiteten som IS,en genererar med sina tilläggslinser..

Bägge objektiven har två UD glas (nästan samma) och resten är s.k. vanligt glas utan några mer exklusiva saker.
Givetvis är där inte samma antal glas som sitter på samma ställe. För då hade det ju varit samma objektiv också.

Det som det gällde var att det även fanns IS objektiv utan fluorite glas.
 
är superUD och UD samma,, trodde superUD hade nästan samma egenskaper som Flourite..

Så lite man vet!/MVH Niclas,
 
Lars Johnsson skrev:
300/4 IS har ungefär samma sorts glas som 400/5,6 och det har IS. Många andra IS objektiv har inte de heller någon fluorite.

Visst, rätt!

Det är i de riktigt långa supertelena flourite finns (?), har jag för mig. Och de har IS också. I de kortare behövs flourite kanske inte, nej.

Skärpan i vissa IS-objektiv är inte riktigt lika bra - har jag läst - som i såna utan.

Så är det ett citat här:

Från www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/400-do.shtml

"According to Canon the new EF 400mm f/4 DO IS USM is 26% shorter and 36% lighter than a conventional lens with the same focal length and aperture specifications.

That's the good news. The bad news is that the lens has a manufacturers' suggested retail price of U.S. $8,900 — which likely means a retail price of about $6,000. Whew! Canon's 400mm f/2.8L IS lens sells for about $1,000 more, but is a stop faster and much heavier and larger.

IF YOU CAN LIVE WITH F5,6

and don't need the IS technology, you can buy Canon's 400mm f/5.6 lens for only $1,000. Another comparison is that this lens is about the same price as Canon's 500mm f/4L IS lens. Longer focal length, same speed, IS technology, but much bigger and much heavier."

Det som inleds med VERSALER ovan är det jag främst vill ta fram (den biten har jag gjort om från små bokstäver till versaler för att lättare kunna hänvisa till den).

Först - DO:n är lättare än andra vid liknande brännvidder, vilket är bra. Det dåliga är fr allt priset. Vilket också är nackdel för 400/2,8L IS. Den är också lättare än det tunga supertelet 500/4,0.

Det är en superb glugg skriver Michael Reichmann. Men han skriver också att inköp av denna glugg är "You pay your money and you take your chances." Han menar att du tar en stor chans/risk med inköpet eftersom man inte före vet vad den går för i förh. till priset. 400 DO IS bör också jämföras med det tunga 500/4, som har samma öppning men är mycket tyngre.

Öppningen är ganska liten och Canon EF 400/5,6 är ungefär lika liten. Eftersom 400/5,6 är så pass bra tar man en chans/risk med mer betoning på risk innan man vet. Eftersom 400/5,6 är så pass bra - och lika bra - på f11 som på f5,6 (det är först vid två stegs nedbländning man kan räkna med att en glugg skall vara optimal och därifrån ned till f11 men här sammanfaller enligt den tesen "startbländaren" för optimaliteten med f11 och ÄNDÅ är 400/5,6 LIKA BRA på 5,6 som på 11!)

Efter testet menar Reichmann dock att betoningen mindre är på "chans/risk" än på "du betalar med dina pengar (dvs mycket, min anm.)" Eftersom gluggen DO 400 är så pass ny och teknologin i den så är den dyr. Han slutar sin "review" med slutklämmen "om bara Canon kunde sänka priset".

Min betoning på det med VERSALER (på engelska)skrivna längre upp i mitt inlägg är vad Reichmann menar med en bra glugg. Han skriver ingenting om att DO skulle vara bättre någonstans i sin långa "review" om DO 400:an.

Däremot skriver han att vill du spara pengarna och kan nöja dig med att fota utan IS och DO samt med en något mindre bländaröppning så köp i stället EF 400/5,6. Han testar den för övrigt på en annan sida i sina test-"reviews". Av egen erfarenhet gör han sin recension om den och anger dessutom att den inte är allmänt "värderad" eller angiven i en betygssättning eller testad. Han anger den som "unrated".

Han har själv testat gluggar och skriver att DO 400:an är superb. Han skriver också att du lika gärna kan köpa 400/5,6 om du bl a vill spara pengar. Han skriver ingenstans i sina reviews att DO:n skulle vara bättre än ens 400/5,6. Och inte att 400/5,6 skulle vara sämre.

Att 400/5,6 är "billig" betyder inte att den är i en lägre klass än någon annan superglugg. Den är gjord för ändamålet - att ta mycket bra bilder. Och det kan göras med den - om man utgår ifrån och kan tänka sig att fota utan DO, IS och större bländaröppning.
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
De som klagar gör ju i regel det på att den inte är lika skarp som 400/2,8 inte 400/5,6

Först säger du f/5,6 har bättre glas.
En mening senare så säger du den har nästan lika fint glas ?


Att en del klagar beror nog mer på att när man betalar över 50.000 kr så har man mycket högre förväntningar än om man betalar 12.000.

Niclas sa att 400/5,6 har glas som är nästintill lika fint som flourite. Det hade inte enligt honom med DO:n att göra.

Tydligen har DO:n flouriteglas enligt dig! Men DO + flourite är till för att ge bättre prestanda när det är fler glas.

Supertelena har fluorite (de över 400 mm) för att de extrema brännvidderna lättare ger kromatisk abberration annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.