ANNONS
Annons

Canon EF 85/1,2 L II USM vs Sigma 85mm F1.4

Produkter
(logga in för att koppla)

sjudar

Avslutat medlemskap
Vill ha ett nytt objektiv något av dessa alternativt Canon 135 mm f/2

Porträtt, vybilder, streetfoto är målet. Vilket av dessa ska jag välja?

Vill gärna ha så lätt objektiv som möjligt men samtidigt är kvalitén viktig

I mitt tycke ett lätt val. Canon EF 85/f1,2
Har testat detta objektiv och det är helt underbart.

på vilket sätt skiljer det sig från sigmas? Varför välja det före canon 135 tycker du?

Sigman har inte samma fina bokeh som canons och jag upplever det lite långsamt jämfört med canons.
Jag tycker att 135mm blir lite för långt i från. eller så kommer motivet för nära. Jag har ett 24-105mm som sitter på för det mesta. Och jag ligger mest i mellan 70-90 mm när jag fotar street och människor.

Jag har 135:an och funderar på att köpa en 85:a som komplement.
Jag är otroligt nöjd med 135:an som ger väldigt fina bilder till en relativt billig peng. Ser ingen nackdel med brännvidden.

I valet mellan de två 85:eek:rna lutar jag nog också mot Canon 85/1.2 även om jag tycker att Sigma också ger väldigt fina bilder. Priset talar ju dessutom för Sigman. Det finns en jämförelse mellan de två objektiven som är ganska intressant:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-85mm-f-1.4-EX-DG-HSM-Lens-Review.aspx

Canon tycker jag ger lite snyggare bokeh men kanske att det är lite bättre kontrast i Sigman. Det är ju en smaksak förstås.

Frågade du inte precis efter en uppgradering från 1100D?

Jag skulle vilja påstå med ganska stor säkerhet att en 85L för dryga 19,000kr är totalt onödigt på en APS-kamera. Eller ja, kanske inte "onödigt", men väl "totalt bortkastande av pengar".

AF i 85L är som att vänta på islossning. Jag vet helt enkelt inget långsammare objektiv. Det är det långsammaste objektiv jag någonsin provat, utöver någon gammal Tamron-zoom av första generationen inbyggd motor.

Idag kan du få en begagnad 5Dmk2 för drygt 11,000kr, och du får en ny 135L för dryga 10,000kr. Tillsmmans: 21,000kr. Ett nytt 85L kostar 19,000kr.

För "bara" 2000kr mer än nypriset på en 85L får du alltså mycket snabbare AF, mycket skarpare bilder, mycket mindre vinjettering, mycket mindre CA, samma lågljusegenskaper och samma mängd bakgrundsoskärpa.

85L är ett mycket bra objektiv, men man måste balansera sin utrustning också...

Frågade du inte precis efter en uppgradering från 1100D?

Jag skulle vilja påstå med ganska stor säkerhet att en 85L för dryga 19,000kr är totalt onödigt på en APS-kamera. Eller ja, kanske inte "onödigt", men väl "totalt bortkastande av pengar".

AF i 85L är som att vänta på islossning. Jag vet helt enkelt inget långsammare objektiv. Det är det långsammaste objektiv jag någonsin provat, utöver någon gammal Tamron-zoom av första generationen inbyggd motor.

Idag kan du få en begagnad 5Dmk2 för drygt 11,000kr, och du får en ny 135L för dryga 10,000kr. Tillsmmans: 21,000kr. Ett nytt 85L kostar 19,000kr.

För "bara" 2000kr mer än nypriset på en 85L får du alltså mycket snabbare AF, mycket skarpare bilder, mycket mindre vinjettering, mycket mindre CA, samma lågljusegenskaper och samma mängd bakgrundsoskärpa.

85L är ett mycket bra objektiv, men man måste balansera sin utrustning också...
stämmer bra. ska även satsa på ny kamera , så tips på kamera tar tacksamt emot ihop med objektiv

Eller så köper du en 5D2 och ett Canon EF 85/1.8 tills vidare och känner du sen att du vill ha 85/1.2, kan du sälja 1.8 för samma pengar om du köper det begagnat.

Joakim har en (eller snarare flera) bra poäng.

Som renodlat porträttobjektiv är 85:an helt suverän (på fullformat). Skarp redan fullöppnad, bra punch färgerna och smältande bokeh. Men den är med sin sega AF och avsaknad av vädertätning en specialglugg i L-familjen som egentligen inte är särskilt mångsidig. Men när man får användning för den och lär sig hantera det korta skärpedjupet i porträtt så blir det snudd på magiskt resultat. Det där med "magiskt" är iofs en sliten klyscha men snyggt blir det. CA:n är för övrigt förhållandevis lätt att peta bort i nya LR4.

MEN...med tanke på priset så får du, som Joakim säger, väsentligt mer för pengarna i en 5D2 och en 135/2. Den jämförs för övrigt ofta med 85:an och ingen går väl egentligen segrare ur... dom är roliga och mycket bra båda två.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar