Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
tias83 skrev:
Hur som helst, tusen tack för era åsikter. Får se vart det hela leder. Antar att jag får åka och känna på objektivet i fråga igen och sen jämföra med en L. Om jag ens vågar befatta mig med sådana.
En sak jag brukar göra är, att om jag är osäker så kan jag antingen vänta tills jag vet vad jag vill ha eller strunta i det hela eftersom det inte är tillräckligt (livs)viktigt just då. ;o)

Lycka till! :eek:)

Men om jag aldrig våga ta steget, kommer jag aldrig att lära mig mer. Så ja, på gott o ont kan man väl säga. Samtidigt är det just nu inte akut utan kan fotografera med nuvarande utrustning. Men mer brännvidd ger ju tämligen mer möjligt. Nu har jag som max 70x1,6 tillgodo.

Tog följande bild med 170 mm och 1/25 dels sekund, på frihand. Frågan är, om jag kört stativ hade jag fått bättre skärpa? Är den oskärpa som finns nu ett resultat av rörelse?
ef70-300_170mm1-25del-01.jpg

Du gör nog ingen stor förlust om du köper en 70-200mm f/4L för under 5000kr och sedan bestämmer dig för att sälja den.

/Pontus

Samtidigt sant. Är det någon av er som vet hur det ligger till med strömförbrukning om man kopplar på ett IS objektiv. Blir kameran betydligt törstigare?

tias83 skrev:
Samtidigt sant. Är det någon av er som vet hur det ligger till med strömförbrukning om man kopplar på ett IS objektiv. Blir kameran betydligt törstigare?
Svar: Ja. Men jag tycker dagens batterier håller rätt länge ändå.

/Pontus

Det du i första hand bör ta ställning till är om du ska ha upp till 300mm eller inte samtidigt som du tar ställning till IS eller inte.

När du har gjort det så köper du ett av objektiven och känner dig fram. Det går alltid att byta optik efter behov framledes.

Sen kan man ju fundera över framtiden. Vill man ha längre tele framöver för t.ex fågel eller vilt så kanske det är lämpligt att först skaffa 70-200 och därefter ett 400mm eller lång telezoom. Är man inte intresserad av längre brännvidder så kanske 70-300mm är rätta valet från början, etc...

Jag menar alltså att det är tillämplingen och bildintresset som ska styra. Många hamnar i en situation att de skaffar "bra att ha grejor" som sedan visar sig bli hyllvärmare för att det rätta intresset egentligen inte fanns.

Mvh J O

Det ser lite ut som att bokstäverna på förpackningen rör sig i sidled. I så fall kanske det hade kunnat bli lite skarpare.

Drar upp denna tråden.

Jag har haft mitt ef 70-300 4-5.6 IS USM i runt en vecka. Första gången jag använde det så verkade allt fungera tills jag tryckte av, då "spårade bildstabilisatorn ur", alltså efter exponeringen flyttades bilden i sidled och man hörde att den stannade snabbt. Kameran hängde sig. Efter fler försök med samma historia så lyckades kameran hänga sig innan ens slutaren han stänga sig.

Dagen efter provade jag med laddat batteri för det gamla var 2/4 på min 400D. Då med nytt batteri fungerade det som det skulle och bildstabilisatorn är verkligen toppen, hur bra som helst. Ett 70-200 skulle aldrig kunna ersätta det kännde jag direkt för det är inte så stor skillnad på ett bländarsteg.

Objektivet fungerade bra, lite oskarpt i 300, ska se om den har samma problem som vid lansering när jag kommer hem.

Men när jag skulle använda det igår så började problemet igen fast denna gång utan IS. Bytte batteri och felet försvann inte.

När det är problem så fungerar mina andra objektiv bra.

Någon som har haft liknande fel? Lite synd att det inte är säkert det kan visa sig hos testare bara. Bättre att det inte fungerar eller fungerar på riktigt.

Men då jag använde objektivet så vet jag inte om jag känner mig så nöjd ändå, vet inte varför. Så jag skulle nog vilja spara till ett vitt 70-200 IS, men jag får se vad canon säger när jag ringer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar