Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM vs Canon EF 70-200mm f/4L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

0Myself0

Medlem
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
eller
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Vilken ska ja välja om jag fotar Natur och Sport/Action? Till en Canon 400D?

Hej Johan!

Det finns en ganska färsk tråd om det här ämnet en liten bit ner i listan, där det vägs en massa för- och nackdelar!

Lycka till! MVH: Matte

Jag valde ett 70-300 ska jag väl tillägga! ;)

Dessa gluggar har diskuterats en del här i forumet så om du använder sökfunktionen tror jag du kan hitta mer info.

Om du med natur även innefattar fåglar, djur på lång håll och liknande skulle jag nog satsa på 70-300:an. Till sådana motiv är mycket brännvidd aldrig fel.

Bildstabiliseringen är också ett plus men det är inte i alla situationer du kommer att ha nytta av den.

L-objektivet ger troligen den bästa bildkvalitén av de två, men 70-300:an med IS skall ju enligt tester vara helt OK.

Mvh
Anders

tack

jag har läst en hel del om dom, söker efter lite ytterligare jämförelser, vet du om 70-300.an är segare för den har IS? Fotar inte så mycket rörande landskap dock så fotar ja mycket skidor. Jag behöver alltså helst än snabb ev IS.
Svårt val;P

IS behöver lite tid för att stabilisera, men den kann ju slås av oxå :)
Till skidor kann IS'ens panoläge vara till nytta.
70-300 är mycket objektiv för pengarna. Cyber har kampanj, och Canon har cash-back = netto 4.600,- nu.
/Erik J

Jag har 70-200 4 IS och dess autofokus är väldigt snabb. IS:en har dock en liten fördröjnig när den aktiveras men sedan är det bara att rassla på. Använder den bl a till motorsport med gott resultat.

Autofokusen har väl mer att göra med fokusmotorn och jag gissar att L-gluggen kanske är snäppet bättre än 70-300:an här men jag måste erkänna att jag är ute på hal is nu, har ju aldrig använt de gluggar du talar om.

När jag skulle köpa min zoom valde jag mellan 70-300 IS och 70-200 4 L IS, jag uppskattar verkligen IS. Det blev den senare även om hålet i plånboken inte är fyllt än så ångrar jag mig inte. :)

Svårt val du har, förhoppningsvis kan någon med erfarenhet av dessa två fylla på med mera synpunkter.

Mvh
Anders

Priset spelar ingen roll, bara de inte överskrider 70-200.an;P

Tror jag kör på 70-300.an tror ja har mer nytta av den.

Är 70-300.an långsammare fast man stänger av IS.en?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto