Annons

Canon EF 55-200 1:4,5-5,6 USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden mellan version I och version II brukar inte vara speciellt stor såvitt jag förstår. Det kan röra sig om nya ytbehandlingar på en eller ett par linselement el. dyl. Priset brukar också inte skilja speciellt mycket, den nya modellen ersätter helt enkelt den gamla. Jag betvivlar att du ens kan hitta den gamla modellen i butik.
 
Woloszyk skrev:
Ska köpa den begagnat därför undrar jag. Men passar den till Canon EOS 350D?

Ja, fattningen passar. Alla EF objektiv passar till alla EOS hus. 350D kan dessutom ta EF-S (sk "shortback") objektiv.
 
BME skrev:
Skillnaden mellan version I och version II brukar inte vara speciellt stor såvitt jag förstår. ...

Jag läste på lite om detta objektiv innan jag köpte det, och i detta fall läste jag mig till att skillnaden mellan I och II var stora. II lär vara mycket skarpare. Har inte länken kvar, men har för mig att det var AdamT på dpreview som testat det.

Hursomhelst så har jag använt min 55-200 II för lite för att bedöma det (bara ca 50 bilder). En känsla är dock att bilderna blir skarpare än med 18-55 kitobjektivet (å andra sidan verkar i princip allt vara skarpare än 18-55an).

En stor fördel med 55-200 jmf med tex 70-300 är att det är litet och lätt, bara lite större än 18-55.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.