Annons

Canon EF 50/1,8 II DC värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Ja, precis. På korta skärpedjup blir det därför användbart för att "försäkra" sig om att kameran hittat fokus. Fokusera med AF, vrid lite på fokusringen så att dte ser helt skarpt ut och tryck av.

Ok... jag har själv detta objektiv (85/1.8), men har aldrig använt den funktionen. Ska testa detta i framtiden (i eftermiddags), då man tydligen inte ska vara för rädd, utan istället ibland lita mer på sig själv än på automatiken. :) Får nog plocka fram min Eos30 också för att jämföra den sökaren med 20D:s sökare.
 
mange78 skrev:
Ja, precis. På korta skärpedjup blir det därför användbart för att "försäkra" sig om att kameran hittat fokus. Fokusera med AF, vrid lite på fokusringen så att dte ser helt skarpt ut och tryck av.
Jag, är lite tveksam till den metoden. Sökaren i en 20d är ju inte den bästa och saknar både snittbild och mikroprismor. Autofokusen med en 85/1.8 och 20D är dessutom väldigt tillförlitlig.
Men det kan ju vara lite personligt hur bra man är att manuellt ställa in skärpan. När jag körde med Hasselblad (manuell fokusering) så fick jag väldigt många bilder med skärpan framför objektivet. När jag var riktigt noggrann så låg skärpan dock perfekt (men det är inte alltid motivet är lika lättfokuserat som tex en lyktstolpe).
 
matnyttige skrev:
Jag, är lite tveksam till den metoden. Sökaren i en 20d är ju inte den bästa och saknar både snittbild och mikroprismor. Autofokusen med en 85/1.8 och 20D är dessutom väldigt tillförlitlig.
Men det kan ju vara lite personligt hur bra man är att manuellt ställa in skärpan. När jag körde med Hasselblad (manuell fokusering) så fick jag väldigt många bilder med skärpan framför objektivet. När jag var riktigt noggrann så låg skärpan dock perfekt (men det är inte alltid motivet är lika lättfokuserat som tex en lyktstolpe).

Nej visst, det är beroende av sökarens kvalitet som tyvärr är undermålig på 20d. Men har man bara en bra sökare är detta en bra metod har jag märkt och det är förmodligen en övningssak också att lära sig fokusera manuellt.

Sen skall man nog ändå inte lita på att vissa kamera och objektiv kombinationer ger en bra precision gällande af. I synnerhet inte om man inte testat backfocus/frontfocus lite mer ingående.
 
mange78 skrev:
Sen skall man nog ändå inte lita på att vissa kamera och objektiv kombinationer ger en bra precision gällande af. I synnerhet inte om man inte testat backfocus/frontfocus lite mer ingående.
Men just den kombinationen (EOS 20D + två st EF 85/1.8) har jag testat väldigt noga (och även en hel del andra objektiv). Canons egna objektiv verkar ge mindre avvikelser än mitt Tamron 28-75/2.8 när det gäller att hamna rätt med skärpan. Hade förr en EOS 10D som gav större avvikelser än 20D'n.
 
matnyttige skrev:
Men just den kombinationen (EOS 20D + två st EF 85/1.8) har jag testat väldigt noga (och även en hel del andra objektiv). Canons egna objektiv verkar ge mindre avvikelser än mitt Tamron 28-75/2.8 när det gäller att hamna rätt med skärpan. Hade förr en EOS 10D som gav större avvikelser än 20D'n.

Det låter ju bra i sådana fall, då är det ju bara att köra på. Vet dock att flera 20d ägare haft en del problem med huset när det gäller af-precisionen.
 
mange78 skrev:
Det låter ju bra i sådana fall, då är det ju bara att köra på. Vet dock att flera 20d ägare haft en del problem med huset när det gäller af-precisionen.
-Jo, det hade jag med i början. Den gav bakfokus, men bakfokus jämt. (Fick lämna in den till Canon). -Inte som 10D'n som ibland hade fokus några cm framför motivet och ibland bakom.
Nu är det kanske inte alla som märker af-precisionen men har man som jag (fem) objektiv med ljusstyrka 2.0 eller större och gillar kort skärpedjup så lär man märka om kameran fokuserar riktigt eller ej.
//Mats
 
Tjohej.. jag har inte läst hela tråden men kom ihåg att jag hade ett bokmärke på en sida med jämförelse mellan Canon EF 50mm – F1.4 vs F1.8 MK II, tänkte att det kunde vara intressant att läsa.
Har själv 1,4:an och är jättenöjd med den, och har en kamrat som har den plastiga 1,8:an som blev dålig för honom efter en tid.
 
Mikael Ångström skrev:
Ja, precis...har läst testet vid ett tidigare tillfälle. Visst ser man skillnaderna.

Personligen kan jag ibland tycka att det lite kantigare uttrycket hos 1,8:an kan ge rätt sköna effekter om man använder det på rätt sätt. Men visst blir det ett mjukare "sudd" med 1,4.

Ja, man skall heller inte tappa bort att det är ett oerhört prisvärt objektiv, vilket ofta sagts i denna tråd...

I vissa lägen ger dock 1,8:an mer "flare", eller motljusdis (?heter det så) - 1,4:an har bättre motljusegenskaper har jag läst (och sett på bilder). Men det är nog mest vid deras fulla öppningar - eller iaf på deras jämförbara öppningar, dvs 1,8 hos båda. Har för mig att vinjetteringen är större hos 1,8:an på full än 1,4:an på 1,8 (alltså ej på full öppning, tror jag). Iofs, 24-105-objektiven hade i vissa lägen väldigt mkt flare...

Har dock bara tagit bilder med 1,8:an själv, och det lite, och på de bilderna blev endast bra resultat (ej full öppning heller). Har inte provat 1,4:an.
 
Senast ändrad:
Eero Karhu skrev:
Får nog plocka fram min Eos30 också för att jämföra den sökaren med 20D:s sökare.

Oj, vilken SKILLNAD det var! Har använt min Eos30 bara allt för sällan sen 20D kom och tog över. Hade därmed glömt hur ljus och stor sökare den har jämfört med 20D. Kan tänka mig att skillnaden är minst lika stor mellan Eos30 och Eos3(eller sökaren i andra analoga proffskameror för den delen också).

Är sökaren lika stor och ljus i 5D som i Eos30, eller är den till och med ännu bättre?
 
EOS 30 har 92% täckning, men med schyssta 0,7x förstoring. 5D har 96% täckning med 0,71x förstoring. Inte så stor skillnad som mellan 5D och 20D, men förmodligen synlig. (20D har 0,9x förstoring med 95% täckning.)

Jag har ingen EOS 30, men en EOS 3 och den har en liknande sökare som 5D. Den är stor :)

edit: ska också tillägga att spegeln är mindre i 20D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.