Annons

Canon EF 50/1,8 II DC värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Christoffer Glans skrev:
Ja, det är nästan omöjligt att ta snygga porträtt vid 1.8

Det finns ju något rekord i ljusstyrka på 0,9 tror jag... hur fasen sak man lyckas ta en sådan bild egentligen?
Men 0,9 vore häftigt på en 16mm eller lägre.
Det är svårt att få till kort skärpedjup med vidvinkel, men har sett vissa bilder och det är så grymt snyggt.
Jag började min fotografiska bana med 55mm f/1,2 med manuell fokus, och kom fram till att det var näst intill omöjligt att få skärpan på ögat utan stativ och en modell som verkligen koncentrerar sig på att sitta helt stilla. Inte särskilt användbart med andra ord... Bytte till 35mm f/1,4 som var betydligt mera lättanvänt, men fortfarande ett ruggigt kort skärpedjup.

/Pontus
 
På 1.8 är skärpedjupet på 50mm så kort att man kan råka ha skärpan på ögonfransarna istället för ögat. Då talar vi mm...

Eller, med en 20D och liten sökare... nanometer. :)
 
hailstorm skrev:
OJ!!! nej nej... "väldigt stor" = "väldigt liten". makes sence?
Nja, läs en gång till! ;-)
Det är mycket klurigt det där med skärpedjup. Utanför skärpeplanet där allt är knivskarpt avtecknas varje punkt som en större cirkel. Dvs allt framför och bakom är mer eller mindre skarpt, men inte helt. Circle of confusion är storleken på ljusets spridning som man fortfarande accepterar och har betydelse för formeln. Olika människor kan sätta olika storlek på CoC för att de har olika krav på skärpan eller har olika slutändamål. Dvs det har inget med objektivet att göra och det finns inga givna värden. Man har helt enkelt bestämt sig för att t ex 0,035mm är lagom för de flesta ändamål.

/Pontus
 
hailstorm skrev:
ett perfekt exempel på hur svårt det är att träffa "rätt"... skärpan ligger på kinden och inte ögat...
He he... Jag fick öppna originalbilden och kolla! ;-)
Skärpan verkar ligga på vä ögonbryn. Kinden är en aning för nära och själva ögat är en aning för långt borta.

/Pontus
 
Ett måste-objektiv! Alla som har Canon bara måste ha denna objektiv i sin väska. ;) Köp den, den är väl värd pengarna, du kommer inte att ångra dig.
 
Pongu skrev:
Nja, läs en gång till! ;-)
Det är mycket klurigt det där med skärpedjup. Utanför skärpeplanet där allt är knivskarpt avtecknas varje punkt som en större cirkel. Dvs allt framför och bakom är mer eller mindre skarpt, men inte helt. Circle of confusion är storleken på ljusets spridning som man fortfarande accepterar och har betydelse för formeln. Olika människor kan sätta olika storlek på CoC för att de har olika krav på skärpan eller har olika slutändamål. Dvs det har inget med objektivet att göra och det finns inga givna värden. Man har helt enkelt bestämt sig för att t ex 0,035mm är lagom för de flesta ändamål.

/Pontus

ahh.
Tack för den Pontus... nu har du fått mej förlöjligad i hela forumet ;) Tack för upplysningen. Hade missuppfattat helt.
 
hailstorm skrev:
ett perfekt exempel på hur svårt det är att träffa "rätt"... skärpan ligger på kinden och inte ögat...

Här har du ett annat exempel på hur svårt det är att träffa rätt med fokuseringen. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=473544 Jag var säker på att den röda fokuseringspunkten lyste på hundens öga, men ändå hamnade den ur fokus. Varför blir det så fel, är det lättare att undvika dessa fel med dyrare objektiv?
 
Eeros skrev:
Här har du ett annat exempel på hur svårt det är att träffa rätt med fokuseringen. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=473544 Jag var säker på att den röda fokuseringspunkten lyste på hundens öga, men ändå hamnade den ur fokus. Varför blir det så fel, är det lättare att undvika dessa fel med dyrare objektiv?

afen är inte helt exakt... den blir aldrig lika bra som ögat vad gäller precision...
 
hailstorm skrev:
ahh.
Tack för den Pontus... nu har du fått mej förlöjligad i hela forumet ;) Tack för upplysningen. Hade missuppfattat helt.
Alla har vi fått saker om bakfoten någon gång! Det är ju riktigt invecklade saker det här... Det var verkligen inte meningen att förlöjliga någon och jag hoppas det inte uppfattades så! :)

/Pontus
 
Eeros skrev:
Jag var säker på att den röda fokuseringspunkten lyste på hundens öga, men ändå hamnade den ur fokus. Varför blir det så fel, är det lättare att undvika dessa fel med dyrare objektiv?
Ett tips är att ta en jäkla massa bilder... Skämt åsido, jag tror inte att det blivit bättre med ett dyrare objektiv, om inte hunden rörde sig våldsamt snabbt. Man får helt enkelt lära sig hur AF:en placerar skärpan, men det kommer inte alltid att bli rätt ändå. Bäst är ju som Michael skriver manuell fokus, men sökarna nuförtiden är ju ofta små och ljussvaga. Och när man väl ställt in skärpan perfekt ska hundskrället till att röra sig några millimeter också... ;-)

/Pontus
 
Har märkt att FTM är guld värt när man kör på så här korta skärpedjup. Uppskattar den funktionen grymt mycket på min 85/1.8. Synd att inte 50:an har det bara. Till detta kan läggas den minst sagt undermåliga fokusringen på 50an, ingen lek att fokusera manuellt med den gluggen.
 
Christoffer Glans skrev:
Ja, det är nästan omöjligt att ta snygga porträtt vid 1.8
Det beror helt på avståndet till personen (eller avbildningsskalan). Ett porträtt kan ju vara helfigur också. Då går det att köra på 1.8 men till att plåta enbart ansiktet så bör man ej ha bländare 2.8 eller större med tanke på skärpedjupet.
 
mange78 skrev:
Har märkt att FTM är guld värt när man kör på så här korta skärpedjup. Uppskattar den funktionen grymt mycket på min 85/1.8. Synd att inte 50:an har det bara. Till detta kan läggas den minst sagt undermåliga fokusringen på 50an, ingen lek att fokusera manuellt med den gluggen.

oh ja... fokusringen är inget att hurra för...
 
Pongu skrev:
Full time manual. Du kan fokusera manuellt även när du kör AF.

/Pontus

Ja, precis. På korta skärpedjup blir det därför användbart för att "försäkra" sig om att kameran hittat fokus. Fokusera med AF, vrid lite på fokusringen så att dte ser helt skarpt ut och tryck av.
 
mange78 skrev:
Ja, precis. På korta skärpedjup blir det därför användbart för att "försäkra" sig om att kameran hittat fokus. Fokusera med AF, vrid lite på fokusringen så att dte ser helt skarpt ut och tryck av.
Önskar bara en bättre sökare än på 20D. Nuförtiden blir det inte mycket exponeringsgaffling, men ibland gafflar jag rätt mycket för att få till skärpan på ögat...

/Pontus
 
ANNONS