Annons

Canon EF 50/1,8 II DC värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Jag räknar med att min 50 1,8 II kommer att hålla länge. Visst om den havierar o morn så går det också bra, jag har ju ändå fått valuta för pengarna.

Mycket beror ju på hanteringen..

Mvh Niclas,

jag hanterar min varsamt men det spelar ingen roll då det håller på att paja... inte mitt fel om man säger som så ^^
 
hailstorm skrev:
jag hanterar min varsamt men det spelar ingen roll då det håller på att paja... inte mitt fel om man säger som så ^^


Nej, det är ju säkerligen också så att kvaliteten inte är Canons jämnaste mekaniskt sett. Kanske de är de optiskt mest jämna, de är ju rättså enkla..

Jag kommer att dras med min 1,8 till den dagen det möjligens kommer ett 50 1,2L eller så... Tror nog att det nämligen gör det nu när optiken blir allt viktigare...

MVH Niclas,
 
Ett objektiv behöver inte vara ömtåligt för att det känns plastigt. Som medielärare såg jag många gånger minoltas plastzoomar flyga i golvet utan att gå sönder. Vi har haft ett 50 1.8 i minst fem år och det används numer nästan dagligen och det har inte visat några tecken på att gå sönder.
Visst är känslan kass jämfört med min 50 1.4, som just nu befinner sig på reparation?!
 
ett annat alternativ...

är den något äldre varianten EF 50mm/1,8 I.
* Metallfattning
* Avståndsskala
* Något mera gedigen byggkvalité

Kör med denna som porträtt/studio-glugg och är mer än nöjd! Fick ge mer för denna begangnad än ett nytt 50mm/1,8 II skulle kostat, men det var det värt...metallfattning känns verkligen bättre när det blåser lite.

//M
 
Re: ett annat alternativ...

Mikael Ångström skrev:
är den något äldre varianten EF 50mm/1,8 I.
* Metallfattning
* Avståndsskala
* Något mera gedigen byggkvalité

Kör med denna som porträtt/studio-glugg och är mer än nöjd! Fick ge mer för denna begangnad än ett nytt 50mm/1,8 II skulle kostat, men det var det värt...metallfattning känns verkligen bättre när det blåser lite.

//M

det är bra... men jag tyckte faktiskt att byggkvaliten på dessa två (mk1&2) var identiska sånär på metallbajonetten...

Anledningen till att man mer och mer börjat snegla på en 50/1.4 är för att man får fulltime manual focus... det är trevligt då af med sån stor bländaröppning är dömd att missa fokus.
 
Sant Michael...det är dock lite bättre kännsla i den manuella fokuseringen på Mk I.

Visst är det gött med FTM, men 50/1,4 är ju också ett helt annat objektiv...bättre både i fråga om byggkvalite och fokusering (såväl manuell som AF). Vissa menar även att 1,4:an har bättre boque (snyggare blur i motivdelar som ligger ur fokus) än 1,8:an.

Kostar dock en liten slant mer. Kan kanske var värt pengarna men det är ju upp till var och en att avgöra.

/M
 
Sant Michael...det är dock lite bättre kännsla i den manuella fokuseringen på Mk I.

Visst är det gött med FTM, men 50/1,4 är ju också ett helt annat objektiv...bättre både i fråga om byggkvalite och fokusering (såväl manuell som AF). Vissa menar även att 1,4:an har bättre boque (snyggare blur i motivdelar som ligger ur fokus) än 1,8:an.

Kostar dock en liten slant mer. Kan kanske vara värt pengarna men det är ju upp till var och en att avgöra.

/M
 
Ja, precis...har läst testet vid ett tidigare tillfälle. Visst ser man skillnaderna.

Personligen kan jag ibland tycka att det lite kantigare uttrycket hos 1,8:an kan ge rätt sköna effekter om man använder det på rätt sätt. Men visst blir det ett mjukare "sudd" med 1,4.
 
Canon EF 50/1,8 II

Problemet med det objektivet verkar vara att få tag på ett. Har väntat på mitt i en månad nu...
 
Jag gillar 50mm/1,8 II, trots att den är plastig.
Jag tycker att jag får utmärkta bilder med den och det är huvudsaken.
Jag ser ingen anledning att inte köpa den och att betala 3700kr för 50/1,4 är inget alternativ för min del..
Den billiga ger så mycket mer för pengarna och det känns ju bra. :)
Men vill man ha så lite kompromisser som möjligt får man ju betala därefter och det känns onödigt för mig och det behovet jag har av en 50mm-glugg.

/Benny
 
Omnicolor skrev:
Jämförde häromdan faktiskt 17-40 4L med 50mm 1.8.
Den lilla 50mm plastbiten var skarpare.

(jämförde även med sigma 18-50 f2.8, kitobjektivet 18-55, samt sigmas 30mm 1.4 - 50mm 1.8 slog allt.
sigmas 30mm gav uselt resultat, tror faktiskt det var fel på exemplaret. sen kom 18-55, sen 17-40 och sen sigmas 18-50 f2.8 som var näst skarpast efter 50mm 1.8)

Att 18-55 (Kit) skulle slå 17-40L har jag liiite svårt att tro.

17-40
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1740_4/index.htm

18-55
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556/index.htm

Sigma 18-50
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1850_28/index.htm


/Anders
 
Utan att lägga någon värdering i rangordningen, så uppfattade jag Eriks inlägg som att 50/1.8 var skarpast, därefter sigmat följt av 17-40, 18-55 och sist sigma 30mm.
 
Hej Anders!

Kan bara hålla med dig, något måste vara allvarligt fel med testmetoderna om man kommer fram till att kitoptiken är skarpare.
Har haft bägge men bara behållt 17-40:it...

Likaså är 50/1,8 säkert en bra optik - för de som lyckats hitta ett fungerande exemplar. Själv gav jag upp efter att ha bytt (på garanti - inga problem där) glugg ngåra gånger, alla lika dåliga på af (felfokus punkt och dessutom lade den skärpa ömsom framför ömsom bakom och med olika mycket fel varje gång). Mekaniska kvalitén är usel imho.

Begriper inte att denna optik är så våldsamt upphaussad. Det är den skarpaste men samtidigt MINST prisvärda optik jag någonsin ägt. Den dyrare 1,4:an är i mitt tycke en mycket bättre optik på alla punkter. 1,8:an är dessutom inte superskarp vid alla bländaröppningar vilket jag såg någon påstå...

http://www.photodo.com

Bra sida. Sätter punkt för många skärpediskussioner & funderingar.


/Kjelle

 
Niclasfoto skrev:
Jag räknar med att min 50 1,8 II kommer att hålla länge. Visst om den havierar o morn så går det också bra, jag har ju ändå fått valuta för pengarna.

Mycket beror ju på hanteringen..

Mvh Niclas,


Det hoppades jag också med det första som jag hade, en gång när jag lyfte kameran ur väskan hade 50 mm hamnat på kamera remmen och jag uppmärksammade det inte, utan det föll i golvet från ca: 20 cm höjd ned på en matta och frontlins paketet trillade bort, det var inget annat att göra än att köpa sig ett nytt, sedan dess har jag hunnit byta bort det mot ett 50/1,4 istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.