Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 50/1,4 USM VS.Sigma EX 30/1,4 DC HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

D33J4Y

Medlem
Hejsan!
Är ny här men är otroooligt intresserad av fotografering och nu är det dags att köpa ett nytt objektiv till kameran.

Jag har en EOS 400DKIT och fotar mycket Porträtt/Modellbilder och gillar att fota utan blixt då jag gillar ljuset bättre.

Funderar därför på någon av dessa ljustarka objekvtiven. Dom ligger på ungefär samma pris, men frågan är vilket ni rekommenderar. Om ni har någon erfarenhet av dessa objektiv. Tror ni det är stor bildkvalitetsskillnad mellan dessa?

Har läst recensioner här på sidan om båda men båda verkar har både + och -. Så vad tror ni?

Tack på förhand!
 
Personligen gillar jag 30mm bättre än 50mm på en kamera med 1,6X crop. 50 blir i mitt tycke lite för långt, men om du enbart ska ha det till porträtt kan det nog vara det rätta valet. Som en normal tycker jag dock 30mm är klart mest användbart.

Har själv Sigmat och är helnöjd. Inget att klaga på där!
 
Tack för tipset. Lutar åt sigma objektivet, Gillar det korta skärpedjupet. Synd dock att många klagar på att Autofokusen är slö i sämre ljusförhållanden.
 
Tycker den är precis lika snabb i mörkare ljusförhållanden, men den kanske har svårt att träffa rätt 10 av 10. Ärligt så vet jag inte eftersom jag inte testat något annat fast objektiv på min 30D. Men "slö" känns det då som att man inte kan kalla den.
 
Ja alltså, får du det till ännu bättre pris än vad som det säljs för billigast hos seriös återförsäljare i Sverige är det inte så mycket att fundera på, inte ens om autofokusen skulle råka vara lite "slö" i jämförelse med andra gluggar. Den här har andra kvaliteter som lätt väger upp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.