Annons

Canon EF 300mm F/2.8 VS Canon EF 400mm F/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

RonnyMalm

Medlem
Står i valet och kvalet att byta mitt Canon EF 300mm F/2.8 L USM (utan IS) mot ett Canon EF 400mm F/2.8L USM I (utan IS)

Någon som har jämfört dessa mot varandra?
Vikten spelar ingen roll, det är med vilken är skarpas och vilken är snabbast?


//Ronny Malm
 
Någon som har jämfört dessa mot varandra?
Vikten spelar ingen roll, det är med vilken är skarpas och vilken är snabbast?
//Ronny Malm

Hade tidigare 400/2,8 USM II. 1:an är den gamla konstruktionen från FD-objektiven, och är inte lika skarp som de senare modellerna. Märks framför allt med converter tror jag. Modell 2 tillverkades ett par år innan IS-modellen kom, och är optiskt likvärdig med IS mk 1. Jag har inte jämfört själv, men tror att AF:en på IS-modellen är bättre än de tidigare. På min 2:a funkade det hyfsat med 1,4x converter, men inge vidare med 2x.

Själv tyckte jag att den var för tung, men det är ju personligt.
 
Canon brukar säga att deras 300/2,8:eek:r har snabbast autofokus. Men jag har testat 300/2,8 och 400/2,8 sida vid sida och kan inte påstå att jag märkt något större skillnad i af-hastighet. Däremot upplever jag skillnad mellan 300/2,8 och 500/4.
 
Canon brukar säga att deras 300/2,8:eek:r har snabbast autofokus. Men jag har testat 300/2,8 och 400/2,8 sida vid sida och kan inte påstå att jag märkt något större skillnad i af-hastighet. Däremot upplever jag skillnad mellan 300/2,8 och 500/4.

Jo men frågan är vad man skall välja, skall man behålla sin 300mm F/2.8 eller skall man byta upp den till 400mm F/2.8.?


Tanken är sedan att sälja dessa när jag får tag på ett 500mm eller 600mm till ett rimligt pris..
Så det är frågan kommer jag ångra mig och jag byter mig 300mm mot 400mm?

Eller är det värt att pröva och se vad man tycker och skulle det inte funkar, hitta någon annan köpare eller byta den mot andra trevlig optiker..

Mitt 300mm F/2.8 har gett mig många skarpa bilder men den har varit med mig ganska många år och känner mig redo att testa något nytt..
 
Jag skulle inte byta mot den äldsta av 400/2,8-modellerna, särskilt om det egentligen är något annat du vill ha.
 
Jag skulle inte byta mot den äldsta av 400/2,8-modellerna, särskilt om det egentligen är något annat du vill ha.

Jo men som sagt min 300mm är lika gammal, från -92
Det är som sagt ett test, men frågan är vilken som är skarpast, skall kanske ha den 1år sen blir det 500mm..

Dessa optiker kom innan jag var gammal nog att lyfta en 70-200 tillock med:p
 
Jo men som sagt min 300mm är lika gammal, från -92
Det är som sagt ett test, men frågan är vilken som är skarpast, skall kanske ha den 1år sen blir det 500mm..

Dessa optiker kom innan jag var gammal nog att lyfta en 70-200 tillock med:p

Plus att jag båtar rakt över lägger inga pengar emellan, men som sagt 300mm är nästan för kort när jag kör med FF kamera, men har även en 1d MK IV som jag tänkte köra med.
 
Gör som du själv skrev; testa & se om du blir nöjd. Du får ju + 100 mm, kanske ger det dig några schyssta bilder medan du väntar på 500:at....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.