Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
G-SWEDE skrev:
Kim en fantastisk bild. men också en fantastisk bildfil över 18 Mb!?!

Går det att lättfattligt att förklara hur det går att få en så stor bildfil?
med min Canon powershot 4M pixlar får jag bildfiler på en 1/10 (tiondel) alltså ca 1.8 Mb!?
i största upplösningen.
Tacksam om någon kan skingra dimman något...
Rolf.

Bilden från Canon 10D är normalt 18mb när den är "öppnad" men när du laddar hem Kim's bild från internet så är den hårt komprimerade jpeg filen bara 1,59mb ... jämfört med "orginal" från kameran som oftast hamnar mellan 3 och 6mb (mindre komprimerad jpeg) men bilden är ändå 18mb stor i datorns minne när den öppnas i något program.

Bilden från din kamera är ca 11mb (4 megapixel) i jämförelse.

Senast ändrad:
The Champ skrev:
Har haft mitt 100-400 i ca 6 månader och är mycket nöjd också jag .Kör det även tillsammans med en närbildslins med mycket bra resultat.
Tyvärr har jag nu fått problem med att kameran (10D) säger error 01 vilket säger gör rent kontakterna så jag måste skicka på garantiservice .Annars som sagt ett topp optik
Nu har jag fått tillbaks och provat mitt optik.Funkar klockrent ,tog knappt 3 veckor att få tillbaks.Tyvärr fick jag skicka tillbaks det till Hägersten för att dom hade lämnad smut mellan linserna ...mycket dåligt.Tog 5 dagar till .Felet var något med IS ,dom bytte "IS lens unit"och nu har jag testat och det funkar igen.
Annars som sagt ett toppoptik.

100-400/4.5-5.6L IS vs 70-300/4,5-5,6 DO IS

Vissa säger att de även beställt 70-300/4,5-5,6 DO IS USM för att det är mindre/lättare, hur står sig objektivet annars mot 100-400:an? Går det att ersätta 100-400 helt, om man inte desperat behöver de sista 100mm? Vilket av objektiven ger bäst kvalité?

Här kommer det en bild tagen med 100-400
crw_3302_std.jpg

länkar till våran fotbolls cup som jag har fotograferat med 100-400 linsen vädret var väl inte det bästa men .....

http://web.telia.com/~u20500427/Index.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar